קרן אור בכלל ביוטכנולוגיה: החברה-הבת במו"מ להסכם מסחור

פוליהיל חתמה על מזכר הבנות בלתי מחייב עם חברת תרופות בינלאומית גדולה למסחור המוצר שלה לסגירת פצעים כרוניים ■ המוצר כבר מאושר היום לשיווק באירופה כ"מכשיר רפואי", ועשוי להירשם בהמשך בארה"ב כתרופה

ראובן קרופיק / צילום: איל יצהר
ראובן קרופיק / צילום: איל יצהר

חברת התרופות פוליהיל, חברה בת (41%) של כלל ביוטכנולוגיה הבורסאית אשר מפתחת תכשיר לסגירת פצעים כרוניים, חתמה על מזכר הבנות בלתי מחייב עם חברת תרופות בינלאומית גדולה למסחור המוצר שלה. המוצר כבר מאושר היום לשיווק באירופה כ"מכשיר רפואי", ועשוי להירשם בהמשך בארה"ב כתרופה.

זוהי סוף סוף הודעה חיובית לכת"ב , אשר מנסה להתאושש מביטולה ברעש גדול של העסקה לפיתוח מוצר של חברה בת שלה לשעבר, אנדרומדה, לאחר שזו הואשמה על ידי הרוכשת, הייפריון האמריקאית, בזיוף תוצאות של ניסויים קליניים.

בעקבות ההודעה על ביטול ההסכם לפני כשבועיים, איבדה מניית כת"ב כמחצית משוויה, אך בעקבות שתי ההודעות החיוביות בשבוע האחרון - על התקדמות בפיתוח הקליני בחברה הבת ביוקנסל (80.6%) וההודעה הנוכחית, עלתה המניה בחזרה 2.5% בשני ימי המסחר האחרונים. כעת שווי החברה הוא 561 מיליון שקל.

חברה הפרושה היטב באירופה

פוליהיל היא אחת מהחברות בפורטפוליו של כת"ב שמוסחרו בעבר לידי טבע, והוחזרו מאוחר יותר לכת"ב לאחר שינוי האסטרטגיה העסקית של טבע. ההסכם המקורי מיזג את פוליהיל לתוך חברת מדיוונד העוסקת בהטריית כוויות ופצעים, כשהחברה הממוזגת הייתה אמורה לשמש כחטיבה חדשה בטבע, בתחום הפצע.

כשטבע ויתרה על הפרויקט, נותרה פוליהיל חברה ריקה ללא עובדים בתוך מדיוונד. לחברה הממוזגת לא היה מערך שיווק מתאים לתמוך בהפצת המוצר של פוליהיל; מדיוונד (שהונפקה לאחרונה בנאסד"ק ונסחרת לפי שווי של 131 מיליון דולר) היא חברה קטנה ומתאימה לעסוק תחילה בתחום הכוויות, שוק קטן המוחזק על ידי מספר קטן של רופאים ואין בו טכנולוגיות רבות. תחום ריפוי הפצע, לעומת זאת, הוא שוק ענק ותחרותי מאוד, והתועמלנים חייבים להגיע למרכזים רבים מאוד כדי לשווק את המוצר, ולשלוט היטב בתחרות.

בעלי המניות של שתי החברות לא הצליחו להגיע להסכמה לגבי המשך הדרך (למרות שכת"ב היא בעלת מניות משותפת בשתיהן), ולכן פורקה פוליהיל ממדיוונד ומונה לה מנכ"ל חדש - יובל צוק, שיזם את חברת המכשור הרפואי Activiews שנמכרה לתאגיד המכשור הרפואי Stryker ב-2011.

כעת מקווה פוליהיל כי תצליח להשיג הסכם הפצה עם חברה בעלת ניסיון רב יותר ופריסת תועמלנים רחבה יותר. ככל הידוע, המו"מ אינו עם אחד מחמשת התאגידים הגדולים בתחום התרופות, אולם זו חברה הפרושה היטב באירופה. הכוונה אינה לשווק כרגע את המוצר המאושר של פוליהיל אלא להתקדם עם פיתוח ורישוי של מוצר דור 2, שאינו דורש קירור ולכן הוא כלכלי יותר, ומשכך גם תחרותי יותר.