"אין בשורה חברתית בתקציב, ולא טיפול בנושאים האזרחיים"

פרופ' מישל סטרבצ'ינסקי ממכון ון-ליר והאוניברסיטה העברית: "החישובים לגבי הגירעון מתוחים, כשבדרך יש הסכמי שכר בסקטור הציבורי ומחויבויות רבות כגון המענק לבית החולים הדסה ולעובדי רשות השידור"

פרופ' מישל סטרבצ'ינסקי / צילום: איל יצהר
פרופ' מישל סטרבצ'ינסקי / צילום: איל יצהר

"תקציב בשורה חברתי" - כך בחר אתמול (א') שר האוצר יאיר לפיד לכנות את הצעת התקציב ל-2015 שיגיש האוצר לאישור הממשלה בשבוע הבא. המצגת הדקיקה שצורפה לדברי השר כללה טבלה בודדת שהציגה גידול של 6.1 מיליארד שקל בתקציבים החברתיים ב-2015 לעומת 2014.

הכרזותיו של לפיד התקבלו באקדמיה בסקפטיות גלויה. "אני לא רואה בשורה חברתית בתקציב הנוכחי", אמר היום ל"גלובס" פרופ' מישל סטרבצ'ינסקי ממכון ון-ליר והאוניברסיטה העברית. היעדר בשורה כזו, לדעת סטרבצ'ינסקי, היא אחת משתי הבעיות המרכזיות בהצעת התקציב, לצד הגדלת יעד הגירעון מ-3.18 ל-3.4 אחוזי תוצר - הגדלה שהלכה כולה לתוספת לתקציב הביטחון. "מבחינת הרכב ההוצאה בתקציב אני לא רואה טיפול אמיתי בנושאים האזרחיים ובמובן הזה יש כאן המשכיות של התקציבים הקודמים שגם בהם לא הייתה בשורה".

- לאיזו בשורה למשל ציפית?

"אני מתכוון, למשל, לתוספות שנכללו בהמלצות ועדת העוני (ועדת אלאלוף - ע.ב) ובראשם מענקי העבודה".

- האוצר אומר שדווקא תקצב תשלום למענקי עבודה בכמעט 100 מיליון שקל ויישם המלצות נוספות.

"אני לא מדבר על פתרונות נקודתיים כמו מענקי עבודה לאימהות חד-הוריות ובעלי מוגבלויות, אלא על המהלך הכולל של הגדלת הסכומים של מענקי העבודה שעלותו נאמדת בכמיליארד שקל. אני מזכיר שמדובר במהלך שאמור לפצות על הקיצוץ החד בקצבאות הילדים ושבא מתוך השקפה שמעודדת יציאה לעבודה".

- ומה הבעיה הנוספת לדעתך?

"הבעיה השנייה שאני רואה היא בגירעון. החישובים לגבי הגירעון מתוחים, כשבדרך יש הסכמי שכר בסקטור הציבורי ומחויבויות רבות כגון המענק לבית החולים הדסה ולעובדי רשות השידור. צריך לבדוק את ההנחות לגבי העמקת הגבייה שלא תמיד מתממשות, מהי הרזרבה התקציבית ואיזה חלק ממנה כבר מיועד. תחזית הצמיחה שפרסם האוצר נראית בעיני סבירה" (2.9% - ע.ב).

- להגדלת הגירעון יהיו השלכות ארוכות טווח.

"היעד המקורי ל-2015 היה 2.5% לפי מתווה יורד על פני השנים הקרובות. באוצר מדברים על חזרה למתווה הגירעון היורד ב-2016, אבל לא ברור עדיין אם מדובר על מתווה מעודכן. מעבר לכך, מרחפת מעל התקציב עננת הגירעון המבני שמחייבת טיפול אמיתי, תוך התמקדות בליבת תקציב הביטחון ובביטול פטורים ממס".