האוצר לוחץ לאשר את התקציב כבר ביום ראשון

הצעת התקציב לא הופצה לשרים - אבל, זאת בשל הפיגור הניכר בלוח הזמנים לאישור התקציב שנוצר בשל דרישות מערכת הביטחון לתוספות תקציביות, הנושא הועבר לבחינת המשנה ליועץ המשפטי לממשלה

יאיר לפיד / צילום: אוריה תדמור
יאיר לפיד / צילום: אוריה תדמור

האוצר לוחץ להקדים את ישיבת הממשלה לאישור תקציב המדינה מיום שלישי ליום ראשון הקרוב, זאת למרות שהצעת התקציב עדיין לא הופצה לשרים. ל"גלובס" נודע, כי במזכירות הממשלה החליטו להעביר את הנושא לבחינת המשנה ליועץ המשפטי לממשלה עו"ד אבי ליכט.

לפי הנוהל שהתקבע בשנים האחרונות, הצעת תקציב המדינה מועברת לעיון שרי הממשלה לפחות שבעה ימים לפני מועד כינוס ישיבת הממשלה לאישור התקציב - זאת על מנת לאפשר לשרים פרק זמן מספק כדי להתכונן לישיבה המכרעת. לטענת האוצר, השנה ניתן יהיה להסתפק בחמישה ימי הכנה בלבד, מהם שני ימי סוף השבוע.

דרישת האוצר נומקה בין היתר בכך שפרקי התקציב העיקריים כבר הוצגו לקבינט החברתי-כלכלי, ובכך שחוק ההסדרים השנה רזה מאוד וכמעט שאין בו רפורמות. בנוסף, הצעת התקציב כוללת מעט מאוד גזירות וקיצוצים - ומשום כך מעריכים באוצר כי ההתנגדות לאישור התקציב בממשלה צפויה להיות יחסית מועטה.

הלחץ הרב באוצר לאשר את תקציב המדינה מהר ככל האפשר נובע בעיקר מהפיגור הניכר בלוח הזמנים לאישור תקציב המדינה שנוצר כתוצאה מעיכוב של למעלה מחודש באישור מסגרות התקציב, זאת על רקע דרישות מערכת הביטחון לתוספות תקציביות של יותר מ-20 מיליארד שקל השנה ובשנה הבאה.

מסגרות התקציב - יעד הגירעון, תחזית ההכנסות, גובה ההוצאה הממשלתית והרכבה - שמאושרות בדרך כלל בחודשים יולי-אוגוסט, אושרו רק ערב ראש השנה בפגישה בין שר האוצר יאיר לפיד וראש הממשלה בנימין נתניהו. הכנת תקציב המדינה לחקיקה מרגע אישורו בממשלה אורכת שישה שבועות, ולכן קלושים הסיכויים שהצעת חוק התקציב תונח על שולחן הכנסת לפני המועד האחרון הקבוע בחוק - ה-1 בנובמבר.

יצוין, כי למרות אישור המסגרות הבהירו אתמול באוצר כי עדיין לא סיימו את עבודת ההכנה של הצעת התקציב וסירבו להגיב לשאלות עיתונאים שטענו כי "המספרים אינם מסתדרים" וכי ההוצאה הממשלתית הכוללת גבוהה במיליארדי שקלים מהנתונים שפרסם האוצר. בנוסף, באוצר מסרו גרסה לא ברורה בשאלת קיומן של התאמות שליליות כביכול ("טייס אוטומטי שלילי") בתקציבי משרדים, שאמורות לאזן את ההתאמות החיוביות בתקציבי המשרדים האחרים. באוצר העריכו היום כי צפויות "התאמות" בתקציבי המשרדים ואמרו כי לא מדובר בהכרח בקיצוצים אלא גם בדחיית פרויקטים והוצאות מתוכננות להמשך השנה.

לפיד לא נוסע לקרן המטבע

בתוך כך, החליט לפיד שלא לנסוע לוועידת קרן המטבע השנתית בוושינגטון בחודש הבא על רקע המאבק הצפוי סביב אישור תקציב המדינה. כנס קרן המטבע נחשב לאירוע הכלכלי המרכזי בשנה ורק לעתים נדירות נמנעו שרי האוצר של ישראל מלהשתתף בו. מלשכת שר האוצר נמסר כי "משלחות כלכליות לקרן המטבע העולמית כוללות כולן את הדרגים המקצועיים הכלכליים הבכירים בכל מדינה, ורק בחלקן כוללות גם דרגים מיניסטריאליים. את מדינת ישראל ייצגו נגידת בנק ישראל ד"ר קרנית פלוג, מנכ"לית משרד האוצר יעל אנדורן והכלכלן הראשי וראש אגף המחקר באוצר יואל נוה.