החל השלב המוסדי בגיוס אג"ח ב-250 מיליון שקל של רציו

גיוסי החוב הקונצרני ברבעון הוכפלו ל-16 מיליארד שקל ■ לגיוס רציו צפויים ביקושי יתר בדומה למגמה בתקופה האחרונה ■ הנפקות הבנקים תרמו להגדלת הנפח, כשהיוו כ-45% מסך הגיוס ברבעון

יגאל לנדאו, ליגד רוטלוי / צלם: תמר מצפי
יגאל לנדאו, ליגד רוטלוי / צלם: תמר מצפי

אחת מהנפקות האג"ח המעניינות של התקופה האחרונה יצאה היום לדרך, עם השלב המוסדי בגיוס החוב של רציו חיפושי נפט, השותפה בתגלית הגז "לוויתן". הגיוס, שהיקפו 250 מיליון שקל, מבוצע באמצעות חברה בת של רציו (רציו חיפושי נפט מימון), בשל היותה של רציו שותפות.

במסגרת הגיוס מציעה רציו סדרת אג"ח ואופציות ליחידות השתתפות, עם שעבוד קבוע בדרגה ראשונה על תמלוג שתעניק השותפות לרציו מימון, הנגזר מחלקה בהכנסות הגז הטבעי ממאגר "לוויתן". סכום השעבוד הוא עד לגובה החוב, המהווה 1% משווי "לוויתן".

התשואה האפקטיבית במחיר המינימום, כולל מרכיב האופציות, עומדת על 7.8%-11.2%, במח"מ של 4.8 שנים, והתשואה במחיר המינימום ללא מרכיב האופציות עומדת על 6.6%. את הגיוס מובילה לידר הנפקות.

קרן האג"ח תועמד לפירעון בתשלום אחד (Bullet) בתום חמש שנים מההנפקה, והריבית השנתית הממוצעת בשנים 2015-2019 תהיה 6.5% לשנה. כתבי האופציה הם לתקופה של שלוש שנים, בתוספת מימוש של 65 אגורות, בצמוד לשער הדולר הנוכחי. יחידת השתתפות של רציו נסחרת היום בשווי של 48 אגורות, ומשקפת לשותפות - שיזמיה הם משפחות לנדאו ורוטלוי, שווי של 3.8 מיליארד שקל, אחרי עלייה של 19% מתחילת השנה.

על רקע הביקושים הגבוהים הנרשמים כמעט בכל הנפקות האג"ח בתקופה האחרונה, ניתן להעריך כי גם גיוס זה יעבור ללא קושי מיוחד ועם ביקושי יתר משמעותיים.

הנפקות בסכומים גדולים יחסית

המספרים לסיכום הרבעון השלישי של 2014 בשוק האג"ח הקונצרניות ממחישים שוב עד כמה הפעילות בשוק אינטנסיבית בחודשים האחרונים. מנתוני חברת S&P מעלות עולה כי בסיכום רבעוני סך האג"ח שהונפקו בשוק הצטבר לסכום ענק של 16 מיליארד שקל - גבוה ביותר מפי 2 לעומת הרבעון המקביל ב-2013.

עוד עולה מהנתונים כי מתחילת השנה מסתכמות ההנפקות בשוק האג"ח בכ-37 מיליארד שקל - קפיצה של כ-40% ביחס לשלושת הרבעונים הראשונים אשתקד. במעלות מציינים כי בסיכום רבעוני "העלייה בהיקף ההנפקות הושפעה מהנפקות הבנקים, שהיוו כ-45% מסך הגיוס".

בשבועות האחרונים השלימו מזרחי-טפחות והפועלים צמד גיוסים מרשים של קרוב ל-6 מיליארד שקל - כמחצית הסכום כל אחד. מזרחי-טפחות הוא המגייס הבולט בשוק מתחילת השנה, עם גיוסים של 5.7 מיליארד שקל.

במעלות מוסיפים כי "שתי ההנפקות הללו החזירו את הסקטור הפיננסי למקום מרכזי בשוק - עם נתח של כ-30%, גידול חד לעומת כ-16% אשתקד". לדברי רונית הראל בן זאב, מנכ"לית מעלות S&P, "הבנקים חזרו לזירת ההנפקות בשל תנאי השוק האטרקטיביים, כחלק מניהול הנזילות במסגרת כללי 'באזל 3' להארכת פרופיל המקורות".

מאפיין נוסף של החודשים האחרונים הוא הנפקות של סכומים גדולים יחסית, כשלמזרחי-טפחות ולפועלים מצטרפות כמה הנפקות גדולות נוספות. כך, עשרת ההנפקות הגדולות מתחילת השנה היו אחראיות בסך הכול ליותר מ-45% מסך ההנפקות - סכום של קרוב ל-18 מיליארד שקל.

בין אלה, שותפויות הקידוחים דלק ואבנר (תמר בונד), גייסו בשוק המקומי 2.2 מיליארד שקל, קבוצת אשטרום ובזק גייסו כ-1.2 מיליארד שקל כל אחת, וחברת הנדל"ן הזרה אקסטל ובעלת השליטה בבזק, בי קומיוניקיישן, גייסו כ-1 מיליארד שקל כל אחת. גיוסים גדולים נוספים של בין 800-900 מיליון שקל ביצעו חברת החשמל, מליסרון ונתג"ז.

סקטור נוסף שהמשיך להיות דומיננטי בשלושת הרבעונים הראשונים של השנה הוא הנדל"ן, שלפי נתוני מעלות חלקו מסך ההנפקות היה 34%, לעומת כ-50% ב-2013. "שווי הנפקות האג"ח של חברות הנדל"ן הגיע לכ-12 מיליארד שקל, בדומה לתקופה המקבילה אשתקד, ורוב ההנפקות בוצעו על ידי חברות נדל"ן מניב", ציינו במעלות. "היקף הגיוסים הגבוה יחסית בנדל"ן מושפע מכך שהסקטור מציג צרכי מחזור גבוהים במיוחד, מכך שלחלק מהחברות בענף דירוגים גבוהים יחסית, וכן מהעובדה שלחלקן יכולת להציע ביטחונות אטרקטיביים למשקיעים (בדמות שעבוד ישיר על הנכסים)".

עוד אמרה בן זאב כי "הבידול בין מרווחי הסיכון של קבוצת הלא מדורגות לקבוצת ה-BBB, בולט ומעודד חברות להצטרף למעגל החברות המדורגות, במטרה לשפר את עלויות המימון שלהן. כל עוד הנזילות בשוק תישאר גבוהה והריביות יישארו נמוכות, הנפקות של חברות נוספות מקבוצת ה-BBB ימשיכו להוות אלטרנטיבה למשקיעים בחיפוש אחר תשואות גבוהות".

עשר המנפיקות הגדולות מתחילת השנה
 עשר המנפיקות הגדולות מתחילת השנה