ארה"ב מסתייגת מנאום נתניהו: יש הבדל בין דאע"ש לחמאס

דוברת משרד החוץ האמריקאי: "איננו מאמינים שנתניהו או מישהו אחר בישראל מציע שארה"ב תשיק מבצע צבאי נגד חמאס" ■ ארה"ב חולקת על קביעת נתניהו שהוועדה לזכויות האדם של או"ם היא "הוועדה לזכויות הטרור"

דאע"ש / צילום: רויטרס
דאע"ש / צילום: רויטרס

משרד החוץ האמריקאי מתח אמש ביקורת גלויה, אם לא בוטה, על חלקים מנאומו של ראש הממשלה בנימין נתניהו בעצרת הכללית של או"ם. הביקורת מצביעה על נקודות מחלוקת בין ירושלים לוושינגטון, חלקן ישנות, חלקן חדשות, שללא ספק יידונו בפגישה הקצרה בין נתניהו לבין נשיא ארה"ב ברק אובמה מחר (ד') בבית הלבן.

בתדרוך לכתבים אמרה דוברת הסטייט דיפרטמנט, ג'ן סאקי, כי היא מסתייגת מקביעת רה"מ, שדאע"ש וחמאס חד הם, "ענפים מאותו עץ מורעל". היא הדגישה, כי ארה"ב מגדירה הן את דאע"ש והן את חמאס כארגוני טרור, אך "ברור שהיא מאמינה שדאע"ש מציב לפני ארה"ב איום שונה" מזה של חמאס.

בנימה סרקסטית התייחסה הדוברת בביטול למאמצי נתניהו להעמיס את חמאס על עגלת התיעוב הגלובלי מדאע"ש: "איננו מאמינים שרה"מ נתניהו או מישהו אחר בישראל מציע שארה"ב תשיק מבצע צבאי נגד חמאס... ארה"ב מגדירה את שני הארגונים (חמאס ודאע"ש) כארגוני טרור, אך אנו בהחלט מוצאים הבדלים... במונחים של איום ובמונחים אחרים".

הדוברת נשאלה: האם הממשל מאמין, שחמאס, דאע"ש, איראן, חיזבאללה וארגונים אחרים, למשל, בוקו חאראם (בניגריה), כולם שותפים למאמץ של האיסלם הקיצוני להשתלט על העולם (כפי שאמר נתניהו בנאומו)?

תשובתה: "איננו מסכימים עם איפיון זה. לא".

סאקי גם דחתה את הביקורת הקשה של נתניהו על הוועדה לזכויות אדם של או"ם. הדוברת ציינה שארה"ב הסתייגה לא פעם מהביקורות התכופות של הוועדה לזכויות האדם על ישראל, אך היא "אינה מסכימה" עם דברי רה"מ, שהוועדה לזכויות היא "הוועדה לזכויות הטרור".

בנאומו אמר נתניהו, שמדינות המערב משמשות מטרה ל"מתקפה קסם מניפולטיבית" של של נשיא איראן ושר החוץ שלו, שנועדה לסחוט ויתורים במו"מ להגבלת השאיפות הגרעיניות של טהראן. "כאשר איראן תפיק את הפצצות הגרעיניות שלה, הקסם והחיוכים יתפוגגו", אמר רה"מ.

בתגובה אמרה דוברת הסטייט דיפרטמנט: "כל הסכם שיושג עם איראן לא יהיה תוצאה של מתקפת קסם, אלא יושתת על עובדות ופרטים... בין אם איראן הגבירה את קמפיין יחסי הציבור שלה ובין אם לאו, המו"מ עם האיראנים להשגת הסכם מקיף (על הגרעין) אינו מושפע מכך".