בגלל ארדואן: קריאות במצרים להחרים מוצרים מטורקיה

אנשי רוח ותנועות פוליטיות במצרים מבקשים להחרים מוצרים מטורקיה כתגובה למה שהם מכנים "ההתקפות הלא מצודקות" של ארדואן על מדינתם ■ ג'מאל אנאייט, מנחה טלוויזיה פופולרי במצרים עודד את הצופים לא לטוס יותר לנופש בטורקיה

רסיפ טאיפ ארדואן, ראש ממשלת טורקיה / צלם רויטרס
רסיפ טאיפ ארדואן, ראש ממשלת טורקיה / צלם רויטרס

רבים בישראל קראו להחרים מוצרים טורקים על רקע ההצהרות הלוחמניות ותמיכתו בחמאס של נשיא טורקיה הנכנס רג'פ טאיפ ארדואן. כעת, מצטרפים לקריאות אלה גם אנשי רוח ותנועות פוליטיות במצרים המבקשים להחרים מוצרים מטורקיה כתגובה למה שהם מכנים "ההתקפות הלא מצודקות" של ארדואן.

תומכי החרם על טורקיה ציינו כי מצרים היא אחת הייבואניות הגדולות של מוצרים טורקים כך שהחרמת המוצרים הללו תגבה מחיר מהכלכלה הטורקית.

סאמיר סאברי, עורך דין מצרי החליט לקחת את הקריאות לחרם המוצרים הטורקים צעד אחד קדימה והחליט להגיש בשבוע שעבר תביעה לבית המשפט בדרישה שיאסור ייבוא מוצרים מטורקיה. בית המשפט יחליט בעניין בתחילת דצמבר.

לקריאות נגד טורקיה הצטרף גם ג'מאל אנאייט, מנחה טלוויזיה פופולרי שאמר בשידור חי כי יש להחרים מוצרים טורקים ועודד את הצופים לא לטוס יותר לנופש בטורקיה. "חרם הוא אמצעי פשוט דרכו אנו יכולים להשפיע על המדיניות בטורקיה", אמר אמאייט. "למוצרים הטורקים יש אלטרנטיבות במצרים", הוא הוסיף וקרא לציבור לרכוש מוצרים מקומיים.

היחסים בין טורקיה ומצרים התקררו מאוד עם הדחתו של נשיא מצרים הקודם מוחמד מורסי, שעלה לשלטון מטעם מפלגת האחים המוסלמים והיה המועמד המועדף על ראש ממשלת טורקיה. מאז עלה לשלטון הגרנל א-סיסי, ארדואן הפנה לו כתף קרה ודאג לכנות בכל הזדמנות את מהלך עלייתו לשלטון "הפיכה צבאית", למרות שא-סיסי נבחר בבחירות חופשיות במצרים.

המתיחות הגואה בין קהיר לאנקרה הגיעה לשיא בחודש נובמבר אשתקד כאשר מנהיגי הצבא במצרים גרשו את השגריר הטורקי לאחר שארדואן הביע תמיכה מוחלטת במורסי. בתגובה, טורקיה גירשה את השגריר המצרי.