נעילה שלילית בוול סטריט; מדד הנאסד"ק נפל 1.6%

מניות הביומד שמפתחות תרופה לאבולה טיפסו בחדות ■ מאקרו: סקר ה-ADP עלה מעל הצפי; ביום שישי - דוח התעסוקה המלא ■ מדד מנהלי הרכש במגזר היצרני רשם קריאה גבוהה מהצפי, הוצאות הבנייה ירדו

אירופה וול סטריט / צילום: רויטרס
אירופה וול סטריט / צילום: רויטרס

וול סטריט חתמה היום (ד') את יום המסחר הראשון של הרבעון הרביעי בירידות שערים של מעל 1.3%, לאחר נעילה שלילית בבורסות אירופה וברקע לנתוני מאקרו חשובים שפורסמו לפני ואחרי פתיחת המסחר. מדדי וול סטריט סגרו אתמול בירידות שערים, וכן גם בסיכום חודש ספטמבר, אך את הרבעון השלישי חתמו בעליות.

אתמול המדדים איבדו כ-0.3%. מדד ה-S&P השיל מערכו 1.6% בספטמבר, אך בסיכום הרבעון השלישי טיפס בכ-0.6%. מדד הנאסד"ק נפל בחודש החולף ב-1.9% אך טיפס ברבעון האחרון בשיעור זהה. הדאו ג'ונס ירד ב-0.3% בספטמבר אך הוסיף לערכו 1.3% ברבעון.

בזירת המאקרו פורסם היום לפני הפתיחה (15:15) נתון התעסוקה במגזר הפרטי לחודש ספטמבר - סקר ה-ADP, שהפתיע והצביע על תוספת של 213 אלף משרות, מעל התחזיות בשוק שעמדו על 209 אלף משרות חדשות בסקטור הפרטי. זאת לאחר תוספת של 202 אלף משרות בחודש אוגוסט (נתון שעודכן מטה מ-204 א'). סקר ה-ADP הוא "מתאבן" לדוח התעסוקה החודשי שיפורסם ביום שישי וצפוי להצביע על תוספת של 220 אלף משרות לשוק העבודה האמריקני.

ב-17:00 פורסם מדד מנהלי הרכש במגזר היצרני (ISM) לחודש ספטמבר, שרשם קריאה של 59.5 נקודות, מעל צפי האנליסטים בשוק שעמד על קריאה של 58.5 נקודות, לעומת קריאה של 59 נקודות באוגוסט. במקביל פורסמו הוצאות הבנייה לחודש אוגוסט, שהפתיעו וירדו ב-0.8% בעוד הצפי בשוק עמד על עלייה של 0.4%, לאחר עלייה של 1.8% בחודש הקודם.

שלמה קופר, אנליסט ראשי במגמות, מעריך כי השוק ירשום תשואה חיובית ברבעון הרביעי, אך באותה מידה סיכוי גבוה כי תהיה זו תקופה תנודתית בשוק כתוצאה של נסיגת הפדרל ריזרב מתוכנית התמריצים באוקטובר וכן היערכות לקראת העלאת ריבית במהלך השנה הבאה. "ההיסטוריה נמצאת בצד של המשקיעים ברבעון הרביעי. עונתית, השוק נכנס לתקופה האוהדת ביותר בכל השנה. חודשים אוקטובר עד דצמבר הם 3 החודשים הטובים ביותר לשוק בכל השנה בכל טווח היסטורי נמדד", לדבריו.

ב-100 השנים האחרונות, מדד הדאו רשם עלייה של 0.22% בממוצע בחודש אוקטובר עם שיעור תשואה חיובי כלשהו ב-62% מהזמן. במהלך 50 השנים האחרונות, הדאו רשם באוקטובר עלייה ממוצעת של 0.62% עם שיעור תשואה חיובי כלשהו ב-61% מהזמן, ובמהלך 20 השנים האחרונות התשואה גדלה ל-1.65% עם תשואה חיובית כלשהי ב-70% מהזמן.

קופר מעריך כי "השוק יעלה מספר אחוזים נוספים במהלך הרבעון האחרון לשנה, ובהתחשב בעובדה כי מדד ה-S&P 500 כבר רשם עליות של 7% מתחילת השנה, שנת 2014 עשויה בהחלט להסתיים עם תשואה דו ספרתית למשקיעים. אך זו לא הולכת להיות נסיעה חלקה למשקיעים ברבעון הקרוב. השוק יהיה רגיש מאוד לסיכונים הגיאופוליטיים".

חולה ראשון בנגיף האבולה בארה"ב

בארה"ב נמצא חולה ראשון שנדבק בנגיף האבולה - בבית חולים בטקסס. מנהל בית החולים אמר במסיבת עיתונאים מיוחדת כי אין לו ספק שהנגיף יהיה תחת שליטה. בהקשר זה נציין את מניית הביומד Tekmira (סימול TKMR) המפתחת תרופה לנגיף האבולה, שמזנקת בשיעור חד על רקע הדיווח.

גם חברות ביומד אחרות שעובדות על תרופה לנגיף הקטלני בולטות במסחר. נציין את Newlink Genetics (סימול NLNK), את Sarepta Therapeutics (סימול SRPT), וכן את GlaxoSmithKline (סימול GSK).

מניות הרכב General Motors ו-Ford Motor ריכזו עניין על רקע דיווחי מכירות הרכב לספטמבר.