ניצחון למדינה: מס רווחי יתר על כיל לא מצדיק בורר

בית המשפט המחוזי מאמץ את עמדת המדינה וקובע: מס רווחי יתר אינו מפר את הסכם הזיכיון בין כיל למדינה ולא בהכרח יגרום נזקים לכיל ■ האפשרות היחידה שעומדת בפני כיל להתנגד להליכי ועדת ששינסקי היא עתירה לבג"ץ

מפעלי ים המלח / צילום: תמר מצפי
מפעלי ים המלח / צילום: תמר מצפי

הטלת מס רווחי יתר על כיל אינה מפרה את הסכם הזיכיון בינה לבין המדינה ואינה מצדיקה מינוי בורר - כך קבע אתמול (ג') בית המשפט המחוזי בירושלים, בפסק דין המאמץ כמעט במלואה את עמדת המדינה שהוביל המשנה ליועץ המשפטי לממשלה, עו"ד אבי ליכט.

בית המשפט חייב את חברת מפעלי ים המלח של כיל בתשלום הוצאות משפט בסך 50 אלף שקל, וקבע כי האפשרות היחידה העומדת בפני כיל להתנגד להליכי ועדת ששינסקי היא באמצעות עתירה לבג"ץ. יצוין כי מדובר בקביעות שאינן במסגרת ההכרעה בבקשה עצמה.

מפעלי ים המלח, החברה-הבת של כיל מקבוצת החברה לישראל, ביקשה למנות את עו"ד משה שחל כבורר שידון בהגדלת חלקו של הציבור מכריית אשלג וברום. בעתירה שהגישה באמצעות עו"ד דוד תדמור, טענה מפעלי ים המלח כי המדינה מחויבת להפנות נושא זה לבוררות כפי שנקבע בחוק זיכיון ים המלח. בנוסף ביקשה מפעלי ים המלח שייקבע כי באחריות המדינה לפצות אותה על כל נזק כספי שנגרם, או ייגרם לה בעתיד, משינוי משטר התשלומים שנקבע בזיכיון.

ואולם בדיון לגופה של הבקשה, קיבל השופט בן ציון גרינברגר את טענת המדינה וקבע כי "בשלב הנוכחי של פעילות הוועדה לא קמה עילת תביעה אשר ניתן לבסס עליה את דרישת מפעלי ים המלח למינוי בורר, ועל כן התביעה היא מוקדמת ותיאורטית לחלוטין".

השופט הוסיף והעיר כי "במדינה מתוקנת ודמוקרטית לא תתקבל כל טענה כאילו בדיקה ממשלתית של סוגייה כלשהי שעל סדר היום הלאומי יכולה כשלעצמה ליצור עילת תביעה בגין נזקים כלשהם - וזאת אף אם אכן נגרמו הנזקים".

השופט הוסיף כי אפילו אם יוטל בסופו של דבר מס רווחי היתר על מפעלי ים המלח, עדיין אין ודאות שהדבר נוביל לנזקים ודאיים, כיוון שיחד עם הטלת המס עשויה המדינה להעניק הקלות שיפצו את החברה ואולי אף איינו את הפגיעה הכלכלית שתיגרם כתוצאה מהעלאת התמלוגים.

בהקשר זה יצר השופט אבחנה מעניינת בין מסים לתמלוגים, משום שתמלוגים מתייחסים להכנסות החברה מניצול אוצרות טבע ואינם קשורים לרווחיותה.

דוח הביניים של ועדת ששינסקי 2, שפורסם בחודש מאי, ממליץ להטיל על המחצבים שכורה כיל מים המלח מס רווחי יתר בגובה 42% ותמלוג אחיד של 5% החל ב-2017 - זאת בהתאם למודל שיבטיח לכיל תשואה של 11% על נכסיה.

הטלת המס נועדה להגדיל את חלק המדינה בהכנסות כיל ל-46%-57%. הוועדה המליצה כי המס יחושב על-פי מודל המבוסס על דוחות הרווח וההפסד החשבונאיים, והוא ייגבה לאחר שיובטח לחברה שיעור תשואה של 11% על נכסיה. המס בשיעור של 42% ייגבה על בסיס שנתי ויהווה כלי נוסף בתמהיל המיסוי הכולל תמלוג ומס חברות. הוועדה ממליצה כי מס רווחי היתר יוטל על כיל החל ב-1.1.2017, ולא עם אישור החוק, על מנת לתת לה זמן להסתגל.

מכיל נמסר: "כיל לומדת את פסק הדין".