משרד התקשורת מזדרז לפרסם השלב השני בתחרות הקווית

מבקש תגובות הציבור לגבי האופן שבו ירכשו המתחרים מבזק זכות להשתמש בגובים תת קרקעיים ובארונות תקשורת ■ הפרסום בטרם החלה התחרות לפי המודל הראשון, לא תתרום במאומה כרגע להרחבת התחרות, והיא בגדר של הצהרת כוונות בלבד

גלעד ארדן / צילום: איל יצהר
גלעד ארדן / צילום: איל יצהר

לאחר שבשבוע שעבר הגישו חברות התקשורת את תגובותיהם לכוונת משרד התקשורת לפתוח את השוק הקווי לתחרות במודל שבו בזק תמכור שירות אינטרנט וטלפוניה מקצה לקצה למתחרותיה במחיר מפוקח, מפרסם היום המשרד לתגובות הציבור את השלב השני של מודל הרחבת התחרות, בדרך של שימוש בתשתיות הפיסיות של בזק (גובים תת קרקעיים להעברת צנרת תקשורת, ארונות תקשורת, רשת עילית ועוד).

התחרות בשווקי התקשורת בעולם לפי המודל שבו בחר משרד התקשורת מתפתחת בשלבים, כאשר בשלב הראשון מאפשרים לחברות מתחרות שאין להן תשתיות, לרכוש את השירותים מהמונופול מקצה לקצה במחיר שקובע הרגולטור. בשלב השני, לאחר התבססות המפעיל המתחרה ועל מנת להרחיב את התחרות, מאפשר הרגולטור גישה לתשתיות פיסיות של המונופול, כמו למשל שימוש בקנים שלו ובארונות התקשורת שלו, כך שהמתחרה החדש יוכל להניח תשתיות משלו דרך הקנים שייפתחו עבורו או דרך הרשת העילית.

בשלב הזה מדובר בהשקעות הרבה יותר כבדות וברוב המדינות בעולם כלל לא הגיעו לשלב הזה, אלא נותרו בשלב הראשון בלבד. אחת הבעיות הקשות של המודל נעוצה בדיוק בנקודה הזו, שבה המפעיל המתחרה כבר לא רוצה להמשיך ולהשקיע ומעדיף לרכוש את התשתית מקצה לקצה במחיר המפוקח. משכך, וללא הרחבת ההשקעות מצד המתחרים, נותרת התחרות מוגבלת ונוצר שיווי משקל בשוק.

לכן, כוונת המשרד לפרסם כבר כעת את השלב השני של המודל עוד בטרם החלה התחרות לפי המודל הראשון, לא תתרום במאומה כרגע להרחבת התחרות, והיא בגדר של הצהרת כוונות בלבד. כמו בפעם הקודמת ולמרות הבטחות המשרד, שעדיין לא קוימו, הוא מודיע היום שהמודל יתייחס גם לתשתיות הוט.