אייל לפידות יסתפק בשכר בעלות של 3.48 מיליון שקל בשנה

הפניקס התקפלה סופית: לפידות ביקש בתחילה לקבל שכר בעלות של 10 מ' ש' בשנה, ובהמשך הסכים למחצית מהסכום, אך בסוף נאלץ ליישר קו עם הנחיות שר האוצר ■ בתוספת בונוסים ואופציות לפידות עלול לחרוג שוב מרף האוצר

אייל לפידות / צלם: תמר מצפי
אייל לפידות / צלם: תמר מצפי

בערב יום חמישי האחרון, רגע לפני כניסת יום כיפור, הרים מנכ"ל הפניקס, אייל לפידות, דגל לבן מול דרישת משרד האוצר להפחתת שכרו. לאחר שנה של התגוששות, ושורה של ניסיונות לאישור חבילות תגמול (תחילה בהיקף של כ-10 מיליון שקל בשנה ולאחר מכן בהיקף של מחצית מהסכום) פרסמה חברת הביטוח את תנאי ההעסקה החדשים של לפידות, לפיהם תעמוד עלות שכרו השנתית על כ-3.5 מיליון שקל בשנה - ירידה של 60% לעומת השכר שדרש מנכ"ל הפניקס בתחילת הדרך.

תנאי ההסכם החדש אינם כוללים עדיין רכיב תגמול משתנה ללפידות (בהפניקס יבחנו את הנושא בעתיד) כך שאת שכרו המופחת הוא יקבל בלי קשר לביצועי חברת הביטוח שבראשה הוא עומד (בשנת 2013 עמד הרכיב הקבוע בשכר לפידות על 3.8 מיליון שקל). האסיפה הכללית לאישור תוכנית התגמול החדשה תתכנס ב-9 בנובמבר.

הסכם התגמול החדש של לפידות מהווה ניצחון למשרד האוצר, ולעומד בראשו השר יאיר לפיד, שהפך את שכרו של לפידות לדגל במאבקו בשכר הבכירים בענף הפיננסים. בהתאם להסכם החדש, לפידות יזכה לתגמול המורכב ממשכורת של 120 אלף שקל בחודש, הוצאות נלוות ומענק שנתי של 1.1 מיליון שקל במזומן, ואלה מסתכמים, כאמור, לעלות שנתית של 3.48 מיליון שקל.

לפי ההסכם, שיהיה בתוקף עד סוף שנת 2017, שכרו של לפידות השנה צפוי להיות גבוה יותר, כך שב-2014 הוא יסתכם ב-4.4 מיליון שקל (זאת משום שברבעון הראשון של השנה הוא תוגמל על בסיס הסכם השכר הקודם). ב-3 השנים הבאות תעמוד, כאמור, עלות שכרו על 3.5 מיליון שקל מדי שנה. הסכם ההעסקה הקודם של לפידות פג באפריל האחרון ועם אישור ההסכם החדש ישולם לו השכר עבור החודשים שחלפו מאז באופן רטרואקטיבי.

"התוכנית תואמת לרף של האוצר"

סאגת תנאי העסקתו של לפידות, משיאני השכר במשק, שעד כה היה רגיל לדרוש ולקבל את מבוקשו, נמשכת כבר למעלה משנה. בתחילה נתפרה עבורו חבילת תגמולים בעלות שנתית של יותר מ-10 מיליון שקל, אלא ששורה של גורמים חברו לסיכול אישור השכר המופלג. תחילה הייתה זאת חברת הייעוץ אנטרופי, שהמליצה למוסדיים להתנגד לתנאי ההעסקה, ובהמשך, התנגדות הפיקוח על הביטוח במשרד האוצר, והעומדת בראשו, דורית סלינגר.

כאמור, באוצר בחרו בשכרו של לפידות לשמש מקרה דגל לצורך העברת מסר לגופים הפיננסיים, לפיו עליהם ליישר קו עם החקיקה שקובעת רף נורמטיבי של עלות שכר בגובה עד 3.5 מיליון שקל בשנה. בעבר מתח השר לפיד ביקורת פומבית ואישית על לפידות, ודירקטורים מהפניקס זכו לזימון חריג למשרדה של סלינגר, על מנת שיסבירו לה מדוע אישרו לו חבילת שכר כה גבוהה.

לאור ההתנגדות לתנאי השכר של לפידות, והסערה הציבורית שהתעוררה, הגישה הפניקס הצעת תגמול חדשה, הפעם בעלות שנתית של 5.2 מיליון שקל, אך גם אותה היא נאלצה לבטל בשל התנגדות האוצר.

כעת, לפחות לגישת הפניקס, תוכנית התגמול הנוכחית תואמת את הרף שקבע שר האוצר בענף הפיננסים (3.5 מיליון שקל בשנה, כאשר חריגה מרף זה לא תוכר לטובת הוצאות מס). חברי ועדת התגמול והדירקטוריון מציינים במפורש (ובווריאציות שונות כמעט בכל מקום אפשרי), כי "למיטב הבנתם, תנאי הסכם ההעסקה המעודכן עולים בקנה אחד... עם מלוא הדרישות הרגולטוריות המחייבות את החברה ותואמים את הוראות הממונה ואת רוח הדברים בדיונים שבין חברי הדירקטוריון לבין הממונה ונציגיה".

באותה נשימה מזכירים בהפניקס כי "במקרים מיוחדים" ועדת התגמול והדירקטוריון רשאים לאשר את העסקה גם אם האסיפה הכללית התנגדה לה, "ובלבד שוועדת התגמול והדירקטוריון החליטו על כך, על יסוד נימוקים מפורטים, לאחר שדנו מחדש בעסקה ובחנו את התנגדות האסיפה הכללית".

עם זאת, נראה כי סאגת שכרו של לפידות עלולה להתעורר שוב בעתיד. זאת, מאחר שתנאי ההעסקה המוצעים אינם כוללים רכיב תגמול משתנה, משום שבחברה החליטו בינתיים שלא לקבוע רכיב זה. "לא נסתר מעיני ועדת התגמול והדירקטוריון שהתגמול המוצע למנכ"ל כולל רק רכיב קבוע, וזאת למרות החשיבות הרבה שוועדת התגמול והדירקטוריון מייחסים לתגמול משתנה", מציינים בהפניקס. לטענתם, ההחלטה שלא לקבוע רכיב משתנה בעת הנוכחית נובעת מ"אי הוודאות הקיימת לגבי הנוסח הסופי של החוק" בעניין.

אייל לפידות
 אייל לפידות