הגיוס בקרנות המסורתיות זינק בספטמבר לכ-5 מיליארד שקל

במקביל נרשמו פדיונות של כ-2.9 מיליארד שקל בקרנות הכספיות ■ ענף תעודות הסל חתם חודש שלילי בשל פדיונות גבוהים בתעודות הפיקדון

בנין הבורסה / צילום: תמר מצפי
בנין הבורסה / צילום: תמר מצפי

המחירים גבוהים, המדדים שוברים שיאים והמשקיעים ממשיכים להגדיל חשיפה לסיכון. קרנות הנאמנות המסורתיות (מניות ואג"ח) גייסו בספטמבר כ-5.1 מיליארד שקל, בעוד שהקרנות הכספיות ספגו פדיונות כבדים של כ-2.9 מיליארד שקל.

למעשה, כמעט כל הסכום שנפדה מהקרנות הכספיות מתחילת השנה - כ-3.3 מיליארד שקל - זרם במהלך התקופה לקרנות המנייתיות בארץ ובחו"ל (3.2 מיליארד שקל, רובו המכריע לקרנות מנייתיות בחו"ל). במקביל, תעודות הסל איבדו בספטמבר כ-140 מיליון שקל, כשברקע פדיונות של כ-800 מיליון שקל בתעודות הפיקדון מחד, וגיוסים של למעלה מחצי מיליארד שקל בתעודות סל על מניות בחו"ל מאידך.

את החודש החולף חתמה תעשיית קרנות הנאמנות עם גיוס נטו של כ-2.2 מיליארד שקל, תוך שהיא חוצה את רף ה-270 מיליארד שקל בנכסים מנוהלים. למרות שכלל הגיוס בו הסתכם בהיקף נמוך יחסית, ספטמבר היה אחד החודשים הטובים ביותר לקרנות המסורתיות מתחילת 2014 (השיא היה במארס, שבמהלכו הן גייסו סכום עתק של 7 מיליארד שקל).

כמחצית מהסכום שגייסו קרנות אלה בחודש החולף, 5 מיליארד שקל, כאמור, זרם לקרנות אג"ח כללי, האפיק הגדול ביותר בתעשייה (מהווה כ-26% מנכסיה). לקרנות אלה זרמו בחודש החולף קרוב כ-2.5 מיליארד שקל - למעלה מפי שניים מהסכום שגייסו באוגוסט - ומתחילת השנה כ-19.2 מיליארד שקל.

אפיק זה הוא גם האפיק המגייס ביותר מתחילת השנה (60% מסך הגיוסים). זאת, בין היתר משום שהוא כולל בתוכו את קטגוריית הקרנות המעורבות (90/10, 80/20 וכו'), שמאפשרות למשקיעים להיחשף לאג"ח בתיבול מניות.

אג"ח מדינה: גיוס למרות התשואה

אלא שחרף הפופולריות שלו בעיני יועצי ההשקעות בבנקים (שאחראים על עיקר ניתוב הכספים בענף), בספטמבר - שבמהלכו מגמת העליות של אג"ח הממשלתיות נעצרה - נהנו המשקיעים בקרנות אג"ח כללי מתשואה ממוצעת של כ-0.2%, לעומת כ-0.3% בתעשייה. מתחילת השנה הניבו קרנות אלה תשואה של כ-4%, בדומה לתשואה הממוצעת בענף.

אפיק נוסף שהתאפיין בגיוסים גבוהים ובעלייה קלה בקצב הגיוס היה אג"ח מדינה, שאליו זרמו בספטמבר כ-1.8 מיליארד שקל. בדומה לקטגוריית אג"ח כללי, גם משקלן של קרנות אג"ח מדינה בתעשייה גדל מתחילת השנה, מ-14% לכ-17%. כך, בעקבות גיוסים נטו של כ-14 מיליארד שקל ב-9 החודשים האחרונים (44% מגיוסי התעשייה), אפיק זה כבר חולש על כ-47 מיליארד שקל - מה שהופך אותו לאפיק השלישי בגודלו בתעשיית הקרנות (אחרי הקרנות הכספיות).

ואולם, הגיוסים הגבוהים בקרנות אג"ח מדינה לא עלו בקנה אחד עם הביצועים שלהן, שהיו נמוכים מהממוצע בענף: בספטמבר הן הניבו למשקיעים תשואה שלילית של כ-0.1% (לעומת תשואה חיובית של 0.3% כאמור) ומתחילת השנה תשואה ממוצעת של כ-3.1% (לעומת כ-4%).

דווקא קרנות מניות בארץ, שהניבו את התשואה הגבוהה ביותר בתעשייה בספטמבר - כ-1.9% - התאפיינו בגיוס נמוך, בהיקף של כ-102 מיליון שקל בלבד. החודש החולף התאפיין בעליות במדדי המניות, לרבות שבירת שיא במעו"ף. בכל אופן, לאחר שפתחו את השנה בקול תרועה רמה, ונהנו בתחילתה מגיוסים בקצב גבוה, מסתכם היקף הגיוס בקרנות אלה בכ-740 מיליון שקל מתחילת השנה (2% מגיוסי התעשייה), לצד תשואה נאה של כ-3.8%.

מנגד, קרנות מניות בחו"ל גייסו בספטמבר כחצי מיליארד שקל, תוך שהן מניבות למשקיעים תשואה שלילית של כ-0.5% בממוצע. ואולם, קרנות אלה הניבו מתחילת השנה את התשואה הגבוהה בענף - 8.4% - ובמהלך התקופה זרמו אליהן כ-2.7 מיליארד שקל (כ-78% מגיוסי הקרנות המנייתיות ו-8% מכלל הגיוס התעשייה).

גם בקטגוריית אג"ח חו"ל, שמגמת הגיוסים בה הולכת ומתחזקת (כאמור, גם בתעודות הסל), נרשם בחודש החולף גיוס של כ-614 מיליון שקל ושל כ-1.5 מיליארד שקל מתחילת השנה. קרנות אלה - שמנהלות כ-5.5 מיליארד שקל (2% מהתעשייה) - הניבו למשקיעים בהן תשואה של כ-0.5% וכ-4.6%, בהתאמה.

לצד הגיוסים הגבוהים לקרנות המסורתיות, בספטמבר נרשמו בקרנות הכספיות פדיונות גבוהים של כ-2.9 מיליארד שקל. על רקע סביבת הריבית הנמוכה, הניבו קרנות אלה תשואה של כ-0.02% בספטמבר וכ-0.52% מתחילת השנה. כיום הקרנות הכספיות הן הקטגוריה השנייה בגודלה בתעשייה, שחולשת על כ-58 מיליארד שקל, שהם כ-21% מנכסי התעשייה.

פדיונות באג"ח הקונצרניות

בעוד שקרנות אג"ח מדינה וקרנות מניות חו"ל נהנו מגיוסים למרות התשואה השלילית שהציגו, קרנות אג"ח קונצרניות סבלו הן מיציאת כספים והן מתשואה שלילית. בהמשך למגמה שמלווה אותן בחודשים האחרונים, בחודש החולף התאפיינו קרנות אלה בפדיונות של כחצי מיליארד שקל, וכן בתשואה שלילית של כ-0.16%. מתחילת השנה איבדו קרנות אג"ח קונצרניות כ-1.4 מיליארד שקל, כך שכיום הן מנהלות כ-34 מיליארד שקל, שהם כ-13% מנכסי התעשייה.

בניגוד לגיוס חיובי נטו של כ-2.2 מיליארד שקל בתעשיית קרנות הנאמנות, בענף תעודות הסל חתמו כאמור את ספטמבר עם פדיונות קלים של כ-140 מיליון שקל. את החודש הקודם חתמה התעשייה - שמנהלת כיום כ-114 מיליארד שקל - עם גיוס נמוך יחסית של כ-480 מיליון שקל.

מנתוני איגוד תעודות הסל עולה, כי את עיקר הגיוס בספטמבר, כ-521 מיליון שקל, שוב ריכזו תעודות מניות בחו"ל - שהן האפיק הגדול בתעשייה (29% מהנכסים). למרות שמדובר בירידה חדה בהיקף הגיוס שלהן, שעמד באוגוסט על כ-1.5 מיליארד שקל, נציין כי מתחילת השנה גייסו תעודות אלה קרוב ל-6 מיליארד שקל, שהם 73% מכלל הגיוסים בענף.

בעוד שקרנות מניות בארץ התאפיינו בתשואה גבוהה ובגיוס נמוך, תעודות הסל על מניות בארץ איבדו בספטמבר כ-50 מיליון שקל, שהסתכמו לפדיונות של כ-660 מיליון שקל מתחילת השנה. אלא שכאמור, מה שגרם לענף תעודות הסל לחתום את החודש החולף עם פדיונות הן תעודת הפיקדון, שכ-809 מיליון שקל יצאו מהן בספטמבר.

ענף קרנות הנאמנות בספטמבר 2014
 ענף קרנות הנאמנות בספטמבר 2014