"מצפים לראות 'אובר שוטינג' בשוק המט"ח המקומי"

קובי נימקובסקי, מנכ"ל אלומות ספרינט: "אני צופה את המשך הנפילה בשער האירו-דולר על רקע פתיחת הפערים בין מצבן הכלכלי של ארה"ב וגוש האירו. בעוד שבארה"ב הכלכלה הולכת ומשתפרת, באירופה אנחנו רואים סטגנציה והרעה בפרמטרים הכלכליים"

דולרים מטבע חוץ מטח  / צלם: טינקסטוק
דולרים מטבע חוץ מטח / צלם: טינקסטוק

שוק המט"ח המקומי שינה כיוון לאחרונה ואתמול (ג') הגיעה הסערה לשיאה, כאשר בנק ישראל שב להתערב בשוק ורכש בכ-200 מיליון דולר, מה שהקפיץ את השער היציג של הדולר ב-1% ל-3.708 שקלים, שיא של שנה וחצי ואת האירו ב-1.4% ל-4.67 שקלים.

קובי נימקובסקי, מנכ"ל בית ההשקעות אלומות ספרינט, אומר בשיחה עם "גלובס" כי "בהגדרה, שוק המט"ח מבטא את העוצמה היחסית של הכלכלות. כל עוד כלכלת ישראל הייתה חזקה והצביעה על ירידה בשיעור האבטלה תוך צמיחה גבוהה יותר מהכלכלות האחרות - השקל היה חזק. כרגע, כשהמגמה הזו התהפכה - אנו מצפים לראות 'אובר שוטינג' בשוק המט"ח המקומי, כלומר המשך מגמת העלייה בשערו של הדולר מול שקל, גם מעבר לרמה של שיווי משקל. אני חושב שגל העליות הנוכחי יכול להתפתח גם לכיוון של 3.9- 4 שקל לדולר".

בהתייחסו להתערבות המאסיבית של בנק ישראל במסחר אתמול אמר נימקובסקי כי "לא ברור לי למה הנגידה פלוג הייתה צריכה להתערב במסחר, כאשר הדולר ממילא נמצא במומנטום חיובי ונסחר ברמות שיא של השנה וחצי האחרונות. עוד מעט, אם השער יעלה מעל ל-4 שקלים, יתכן ויגיע הרגע שהיא בכלל תצטרך להתערב בכיוון ההפוך".

"כל מה שקורה כיום במסחר בדולר שקל בעצם מושפע מהמסחר העולמי בצמד המוביל, האירו-דולר. להערכתנו השער של האירו דולר צריך לרדת במהלך שנת 2015 עד לרמה של 1.1 דולר לאירו, כלומר ירידה של עוד יותר מ-12% ביחס לרמתו הנוכחית שעומדת על כ-1.26 דולר, זה לא יקרה מחר אבל זה הכיוון. כל עוד הדולר ימשיך ויתחזק מול האירו בעולם - נראה אותו ממשיך להתחזק גם כנגד השקל".

"אני צופה את המשך הנפילה בשער האירו-דולר על רקע פתיחת הפערים בין מצבן הכלכלי של ארה"ב וגוש האירו. בעוד שבארה"ב הכלכלה הולכת ומשתפרת, באירופה אנחנו רואים סטגנציה והרעה בפרמטרים הכלכליים. הנתון המרכזי שמעיד על כך הוא מדד המחירים לצרכן - האינפלציה, בעוד שבאירופה המדד השנתי החזוי לשנת 2015 מסתכם רק בכ-1%, בארה"ב הצפי עלה לרמה של כ-2%. פרמטרים נוספים שמצביעים על הגידול בפער בין המצב הכלכלי בגושים הם הייצור התעשייתי ושיעור האבטלה - בעוד בארה"ב האבטלה ירדה מתחת ל-6%, באירופה היא עדיין דו ספרתית. פתיחת הפערים הזו תישאר להערכתנו עוד זמן רב".

"לאדם פרטי שחי בארץ והוא לא יבואן או יצואן - המסחר במט"ח הוא רק ספקולציה ולכן לא הייתי ממליץ לו לקנות עכשיו כדי למכור ב-4, בדיוק כמו שלא המלצתי לו למכור ב-4 כשחשבנו שהדולר ירד. לעומת זאת, ליבואן שחשוף להפסדים בעקבות עליית שער הדולר כן הייתי ממליץ לבצע הגנות לחודשים הקרובים. לעומת זאת היצואנים שמרוויחים (סוף סוף) משינוי המגמה, שווה להם למצוא כרגע את הנקודה שתקבע להם את הרווח העסקי שמתאים להם כדי שלא ימצאו עצמם שוב נפגעים במקרה של ייסוף. ברמת המדינה מאחר וישראל היא מדינה הנשענת על יצוא בסה"כ הפיחות הנוכחי הוא טוב ומקל במידת מה על הלחץ הכבד שהיה על היצואנים בשנתיים האחרונות", אומר נימקובסקי.