הסכנה האמיתית בתקציב 2015 שכולם מפחדים ממנה

יורם גבאי, לשעבר הממונה על הכנסות המדינה, מדבר על מה שהנגידה קרנית פלוג חששה לומר: "התקציב מכניס את ישראל לאזור של סכנה, ומגדיל את ההסתברות להתרחשות משבר פיננסי כמו זה שהיה ב-2002-2003, ומשבר קופות הגמל של 1996"

יורם גבאי / צילום: תמר מצפי
יורם גבאי / צילום: תמר מצפי

האם האוצר ניפח במתכוון את תחזית הכנסות המדינה והיטה כלפי מטה את יעד הגירעון בתקציב 2015 שאושר בממשלה? האם בנק ישראל סבור שהאוצר "מרמה" את השרים? השאלות האלה מתעוררות לנוכח דברי נגידת בנק ישראל, ד"ר קרנית פלוג, שאמרה בדיון בממשלה כי יעד הגירעון בתקציב צריך להיות 3.6% תוצר ולא 3.4% - המספר שהציג האוצר.

בהודעה שפרסם בנק ישראל במהלך ישיבת הממשלה הוסבר הגירעון הגבוה יותר בכך שתחזית ההכנסות של בנק ישראל ל-2015 נמוכה מזו של האוצר בכ-2.5 מיליארדי שקל. האוצר מיהר להגיב על הביקורת והודיע כי הוא - ולא בנק ישראל - האחראי על הכנת התחזיות הרשמיות של המדינה, וכי תחזיות אלה "גובשו לאחר התייעצות עם הגופים הרלבנטיים", במילים אחרות בנק ישראל.

השאלה איזו תחזית מדויקת יותר תתברר מן הסתם רק לקראת סוף 2015, אבל עצם ההחלטה "לעשות עניין" מפער של 2.5 מיליארד שקל נראית תמוהה בעיני יורם גבאי, מי ששימש ממונה על הכנסות המדינה באוצר בשנות ה-90.

"אפשר לומר לטובת האוצר, שפער של 2 עד 3 מיליארד שקל בתחזית הכנסות הוא לא ממש מרשים - זה לא משהו שעליו יקום או ייפול תקציב המדינה", אומר גבאי בראיון ל"גלובס".

- אבל אם האוצר מצפה שהעמקת גביית המסים תגדיל את הכנסות המדינה במיליארדים, כשבעבר זה הגדיל בלא-יותר מ-100-200 מיליון שקל, לא כדאי שבנק ישראל יתריע על-כך?

גבאי: "ברור שיעד של 3 מיליארד בהעמקת גבייה מוטה כלפי מעלה, אבל כיום אחרי שארה"ב חיסלה את הסודיות הבנקאית, סביר לצפות שיוזמות כמו הגילוי מרצון יצליחו להגדיל משמעותית את הכנסות המדינה על-פני זמן, ולכן סכום של 1-1.5 מיליארד שקל נראה לי בהחלט סביר. פלוג הלכה כאן על נושא משני".

- אז איפה הבעיה עם תקציב 2015?

"מה שהנגידה לא אמרה בצורה מפורשת - אולי מחשש להלחיץ את חברות דירוג האשראי - הוא שהתקציב הזה מכניס את ישראל לאזור של סכנה, ומגדיל את ההסתברות להתרחשות משבר פיננסי כמו זה שהיה ב-2002-2003, ומשבר קופות הגמל של 1996. שני המשברים האלה נגרמו כתוצאה מהאטה בצמיחה שהביאה לירידה חדה בהכנסות המדינה. יש הסתברות לא קטנה שהצמיחה ב-2015 תרד לכיוון 2%. בנוסף, אני משוכנע שיש הבנות עם מערכת הביטחון שהיא תקבל במשך השנה את 5 מיליארד השקלים הנוספים שהיא דורשת. אז נכון שאפשר לחיות עם גירעון של 3.4% ואפילו 3.6%, אבל אנחנו לא רחוקים מגירעון של 4.5%-5%, שהוא כבר מסוכן".

- ואם לא תהיה האטה בצמיחה?

"אז פשוט דחו בשנה את ההתאמות התקציביות והעבירו את העלאות המסים והקיצוצים לשנה הבאה, ואולי גם לממשלה הבאה".