שופטי העליון בארה"ב חלוקים בנוגע לערעור על הקופקסון

טבע מבקשת להגן על הפטנט שלה לקופקסון ולמנוע תחרות גנרית ■ השופטים חלוקים ביניהם בסוגיה, וההכרעה תנתן עד חודש יוני 2015

דעות חלוקות בבית המשפט העליון בארה"ב בנוגע לקופקסון של טבע , שמבקשת לשמור על הפטנט המגן על תרופת הדגל שלה מתחרות גנרית. בבית המשפט בוושינגטון היום (ד') השופטים היו חלוקים ביניהם - חלקם תמכו בעמדת טבע, וחלקם היו סקפטיים.

כאמור, טבע מבקשת להגן על הפטנט על התרופה שהכניסה עבורה בשנה שעברה 4.3 מיליארד דולר, ומנסה למשוך זמן על מנת להעביר עוד חולים לגרסה שונה של קופקסון, אשר אינה צפויה לעמוד בפני תחרות גנרית עד 2030. המתחרות של טבע בסוגיה הן מילאן ונובארטיס.

הסוגיה שעומדת בפני בית המשפט היא האם בית המשפט לערעורים, המתמחה בפטנטים, מחויב לקבל את עמדת השופטים בנוגע לפסיקה בנושא. כאמור, לא הייתה הכרעה במשפט היום. ההכרעה צפויה להתקבל עד חודש יוני 2015.

הקופקסון, לטיפול בטרשת נפוצה, נמכר במחצית הראשונה של השנה בכ-2 מיליארד דולר, ולפי הערכות הוא אחראי על כמחצית מרווחי טבע. ביולי 2013 קבע בית המשפט הפדרלי לערעורים בארה"ב כי הפטנט שמגן על הקופקסון יפוג במאי 2014 ולא בספטמבר 2015. וכך, פקע הפטנט לפני למעלה מארבעה חודשים, אך עד כה לא נכנסו לשוק תרופות גנריות מתחרות, מכיוון שרשות המזון והתרופות של ארה"ב (FDA) לא אישרה אותן בינתיים.

לכל דחייה בתחרות גנרית בקופקסון יש משמעות פיננסית משמעותית לטבע - בעבר היא דיווחה שכל חודש עיכוב בהשקת גנריקה יוסיף כ-78 מיליון דולר להכנסות נטו, ו-8 סנטים לרווח למניה ב-2014. נוסף על כך, לטבע יהיה עוד זמן להעביר מטופלים לגרסה החדשה של הקופקסון, שניתנת שלוש פעמים בשבוע - גרסה המוגנת בפטנט, כאמור.