שנה וחצי מאסר לסמנכ"ל לשעבר בעילדב על תרמית ני"ע

אבי קליינר נאשם כי בין 2009-2008 ביצע פעולות בני"ע בין חשבונו הפרטי לבין שני חשבונות ני"ע שהיו שייכים לחברות עילדב ופלייט מדיקל והיו בשליטתו

אבי קליינר / צילום: בן יוסטר
אבי קליינר / צילום: בן יוסטר

שופט בית המשפט המחוזי בתל אביב, חאלד כבוב, הטיל היום (א') עונש של שנה וחצי מאסר בפועל, קנס בסך 200 אלף שקל, ושנת מאסר על תנאי על אברהם (אבי) קליינר, לשעבר סמנכ"ל בחברת עילדב בע"מ, שהורשע בביצוע עבירות תרמית בניירות ערך, מרמה והפרת אמונים בתאגיד, עבירות של גניבה בידי מנהל וגניבה בידי מורשה.

"לא ניתן להתעלם העובדה שמדובר בנושא משרה בכיר, שבגד באופן מוחלט באמון שניתן בו כאשר שלח ידו לקופות החברות להן חב חובות אמונים, תוך פגיעה באמון שרוחש הציבור לשוק ההון. אשר לסכומים שנגנבו, כ-400 אלף שקל. מדובר בסכומים לא מבוטלים הגם שלא גרמו לפגיעה מהותית בחברות", כתב כבוב בגזר הדין.

עם זאת, השופט ציין כי הוא החליט להטיל על קליינר עונש מקל באופן יחסי לעונשים המוטלים על עבריינים המורשעים בביצוע עבירות כלכליות דוגמת אלו שבהן הוא הורשע. "לא התעלמתי מטענות ההגנה לפיהן קליינר באופן לא מתוחכם (תוך שימוש בחשבונו האישי לצורך ביצוע העבירות), לא עשה כל שימוש ברווחים שגרף תוך ביצוע העבירות והפסיק את ביצוע העבירות מיוזמתו", כתב כבוב.

עוד ציין ביהמ"ש לטובתו של קליינר, כי הוא לקח אחריות על מעשיו. "אמינה בעיניי עדותו של הנאשם עצמו בדבר נטילת האחריות המלאה למעשיו". לפי פסה"ד, נטילת האחריות באה לידי ביטוי גם בכך שהנאשם ויתר על אופציות ופיצויים בעלות כוללת גבוהה ובכך שהשיב לחברות את הרווחים שגרף במסגרת ביצוע העבירות. "נטילת האחריות של הנאשם באה לידי ביטוי גם בכך שחדל מלבצע את העבירות ביוזמתו ובהליכי השיקום בהם פתח באופן עצמאי".

עוד מצא השופט לציין כי חזרתו למוטב של קליינר מתבטאת גם בכך שכאשר המשיך לכהן כנושא משרה בחברות, לא שב לבצע את העבירות בהן הואשם וכי הוא השיב לחברות את הרווחים שגרף במסגרת ביצוע העבירות ולא חלק על גובה הסכום כפי שנמסר לו על ידי הפרקליטות.

"באופן רגיל, שיקולי שיקום אינם רלוונטיים בעניין עבירות כלכליות אשר מבוצעות על ידי אזרחים נורמטיביים. עם זאת, בענייננו, מדובר במקרה חריג בו הנאשם חדל מלבצע את העבירות באופן עצמאי זמן רב לפני שנתפס, והחל בהליכי שיקום עצמי. חרף העובדה שהנאשם המשיך בתפקידו באותה חברה ואף זכה לקידום במעמדו, הרי מנקודת זמן מסוימת שבה לטענתו הפנים את הפסול בהתנהגותו ובמעשיו, הפנמה שבעקבותיה פנה לקבלת עזרה מגורמי מקצוע - הוא לא שב לבצע עבירות נוספות. ההפנמה והתובנה נעשו בזמן אמת, ללא קשר להליך המשפטי, ונלווה אליהן טיפול".

"הנאשם חדל ממעשיו ביוזמתו שלו, הסתייע באותם גורמי מקצוע ושיקם את חייו ויחסיו עם בני משפחתו, כל זאת שנים לפני פתיחת החקירה הפלילית בענייננו. אלה נסיבות לא שגרתיות וראיתי לנכון ליתן להן משקל לקולא באופן שמצדיק חריגה ממתחם העונש ההולם".

על כן, בנסיבות העניין, "מצאתי לחרוג ממתחם העונש ההולם משיקולי שיקום ולגזור על הנאשם עונש של 18 חודשי מאסר בפועל (חלף עונש של שנתיים מאסר בפועל בהתאם לרף התחתון של מתחם העונש ההולם), בתוספת מאסר על תנאי וקנס".

כתב האישום נגד קליינר הוגש בחודש מארס האחרון ע"י פרקליטות מחוז תל אביב (מיסוי וכלכלה) למחלקה הכלכלית בבית המשפט המחוזי בת"א. כתב האישום ייחס לקליינר ביצוע עסקאות עצמיות שהשפיעו על שערי ניירות הערך בהם פעל, תוך כדי יצירת מצג כוזב כלפי ציבור המשקיעים. על פי האישום, פעילותו של קליינר השיאה לו רווחים בהיקף של כ-400 אלף שקל, שהופקו בכ-165 עסקאות עצמיות.

על פי כתב האישום, בין השנים 2009-2008 ביצע קליינר פעולות בניירות ערך בין חשבונו הפרטי לבין שני חשבונות ניירות ערך שהיו שייכים לחברת עילדב ולחברת פלייט מדיקל והיו בשליטתו. במהלך תקופה זו, נטען, ביצע קליינר עסקאות עצמיות בין חשבונו הפרטי לחשבונות החברות, במטרה להשיא רווחים חסרי סיכון לחשבונו הפרטי. לפי כתב האישום, בפעילות זו שלח קליינר את ידו בכספי החברות בהן עבד, תוך כדי גרימת נזק ממוני לחברות. לפי כתב האישום, בפעילות זו הציב קליינר את עצמו בניגוד עניינים בין חובותיו כמנהל בחברת עילדב, שאמון על השאת רווחים לחברה, לבין האינטרס הפרטי שבהשאת רווחים לחשבונו.

מהאישום עלה כי פעילותו של קליינר התבצעה באמצעות המסחר בבורסה, תוך ניצול מאפייני שיטת המסחר בשלב הרצף (שיטת מסחר המבוססת על מערכת ממוחשבת למסחר רציף. בשיטה זו רובו של המסחר בניירות ערך מתבצע באופן סימולטאני, רציף וממוחשב). בכתב האישום צוין, כי במהלך התקופה הרלוונטית, פעל קליינר באמצעות שלושה חשבונות שהיו בשליטתו - חשבון עילדב, חשבון פלייט מדיקל וחשבון קליינר, כאשר בשלושת החשבונות פעל על פי שיקול דעתו הבלעדי - בכל הקשור לכמות, מחיר ועיתוי ביצוע העסקאות. הפעילות בשלושת החשבונות התמקדה באיגרות חוב קונצרניות דלות סחירות, כאלה שככלל היה מבוצע בהן מספר בודד של עסקאות בכל יום מסחר - כאשר בימים בהם פעל קליינר בניירות אלה הוא היווה את חלקו הארי של המסחר.

במהלך התקופה הרלוונטית לכתב האישום, נכתב, ניצל קליינר את שליטתו בשלושת החשבונות, והשתמש בהם כפלטפורמה לביצוע 165 עסקאות עצמיות בין חשבון קליינר לחשבונות עילדב ופלייט מדיקל, תוך בחירת העיתוי, הכמות ושערי העסקאות. הפעילות בוצעה באופן שהעסקאות נחזו להיות אמיתיות ואקראיות, בין קונה מרצון למוכר מרצון, בעוד שלמעשה קליינר עמד מאחוריהן. הפעילות בוצעה על מנת ליצור רווחים ודאיים לחשבון קליינר, על ידי ניצול חשבונות עילדב ופלייט מדיקל ותוך פגיעה באינטרס הרכושי של עילדב ופלייט מדיקל.

קליינר יוצג באמצעות עו"ד נוית נגב ממשרד שינמן-נגב-ניב.