מדענים מישראל, ירדן ושווייץ מחפשים תרופה ל"שושנת יריחו"

הלישמניה, שמועברת על-ידי זבוב החול, נפוצה ברחבי המזרח התיכון ופוגעת בכאחוז אחד מכל 50,000 בני אדם באזור

תאי דם במעבדה / צילום: רויטרס
תאי דם במעבדה / צילום: רויטרס

פרויקט חדש שיזמה חברת המחקר הישראלית פרמה סיד (Pharmaseed), מאגד גורמים מישראל, ירדן ושווייץ לטיפול במחלה הטפילית לישמניה, שאחד המופעים שלה מוכר גם בשם 'שושנת יריחו'.

הלישמניה, שמועברת על-ידי זבוב החול, נפוצה ברחבי המזרח התיכון ופוגעת בכאחוז אחד מכל 50,000 בני אדם באזור. בגרסתה המתונה היא מובילה לכיבי עור המותירים צלקות ובגרסאות החמורות - פוגעת באיברים פנימיים ויכולה להוביל למוות בחולים עם כשל חיסוני.

4 שותפים גוייסו לפרויקט: מרכז המדע ים המלח והערבה שזיהה כ-70 סוגי תמציות צמחים שעשויות להיות רלוונטיות למלחמה בטפיל. המוסד השווייצרי למחלות טרופיות יבדוק את יעילות התמציות כנגד דגימות לישמניה. פארמה סיד, שמרכזת את הפרויקט, אחראית על בדיקת הבטיחות והערכת היעילות הפוטנציאלית של התמציות הנבדקות. במידה וניסויים אלה יניבו תוצאות, ניסויי חיות מתקדמים וניסויים קליניים (בבני אדם), ייערכו בירדן, על-ידי פרופ' נביל האילאט מהאוניברסיטה הירדנית למדע וטכנולוגיה בעמאן.

ד"ר עמנואל (מנו) לוב, יוזם הפרויקט מטעם חברת פרמה סיד, מסביר כי: "50% מהעבודה שלנו היא עבור חברות אירופאיות שמגיעות לבצע ניסויים דווקא אצלנו בארץ הקודש. הפעילות הזו משגשגת, אך המציאות עובדת נגדנו, וזה פוגע בנו ובהמון עסקים אחרים. רצינו לבצע פרויקט משותף כדי לפתור את הבעיה המעיקה, לשפר את הדיאלוג האזורי וגם להראות בחו"ל שקורים כאן גם דברים טובים", הוא מציין.