עבאדי-בויאנג'ו התנגדה לששינסקי 2 : "תשלומי כיל עלולים לרדת"

החשבת הכללית במשרד האוצר הגישה דעת מיעוט והזהירה כי קיים תרחיש "לא בלתי סביר" שבו כיל תשלם למדינה פחות מס על רווחיה ממכירות אשלג לאחר יישום המודל שעליו ממליצה ועדת ששינסקי 2

מיכל עבאדי - בויאנג'ו / צילום: אוריה תדמור
מיכל עבאדי - בויאנג'ו / צילום: אוריה תדמור

החשבת הכללית במשרד האוצר, מיכל עבאדי-בויאנג'ו, התנגדה להחלת היטל דיפרנציאלי של 25% ו-42% על רווחי כיל ותמכה בהשארת ההיטל האחיד של 42% - כפי שהציעה ועדת ששינסקי 2 במסגרת דוח הביניים. עבאדי-בויאנג'ו ציינה, כי קיים תרחיש "לא בלתי סביר" שבו כיל תשלם למדינה פחות מס על רווחיה ממכירות אשלג לאחר יישום המודל שעליו ממליצה ועדת ששינסקי - לעומת המס שהיא משלמת כיום.

החשבת הכללית מציינת כי כיל לא נאלצה לשלם בעבר היטל רווחי יתר כשרווחיות מכירות האשלג הייתה גבוהה ביותר, אך כעת היא אמורה ליהנות מהיטל מופחת ואולי אף לשלם פחות למדינה בתרחיש שבו מחירי האשלג יהיו כה נמוכים שכיל תהיה פטורה מתשלום ההיטל לחלוטין.

האשלג הוא מקור הרווח העיקרי של כיל. בשנתיים האחרונות סיפק מגזר האשלג 67%-86% מהרווח התפעולי של כיל ושיעור הרווחיות של מכירות האשלג נאמד ב-20%-27% על ההון, לעומת 2%-7% על יתר פעילות החברה.

לטענת החשבת הכללית, הפחתת שיעור התמלוגים על מכירות האשלג מ-10% ל-5% (עליה סוכם במסגרת הסכם קציר המלח), לצד המלצות הוועדה, עלולים להביא למצב שבו חלקה של המדינה ברווחים שמקורם באשלג יהיה נמוך יותר מחלקה כיום. התמלוגים על מכירות האשלג משולמים ללא קשר לרווח הסופי בעוד שההיטל משולם רק על הרווח העודף מעבר לרווחיות מינמלית של 14% המובטחת לכיל.

"על-פי חישובים שהוצגו לוועדה, ממחיר מסוים לטון ומטה ה-GT (חלק המדינה - ע.ב) הכולל במגזר האשלג עלול להיות נמוך יותר מזה הקיים כיום", כותבת עבאדי-בויאנג'ו, "הסיבה לכך היא שממחיר מסוים של אשלג לטון ומטה, תוספת מס היסף למדינה נמוכה מאובדן הכנסות המדינה בגין הפחתת התמלוגים מ-10% ל-5%". התרחיש שאליו מכוונת עבאדי-בויאנג'ו יכול להתרחש בסבירות "לא-מבוטלת", משום שלפי נתונים שהוצגו לוועדה המחיר שמתחתיו יקטנו הכנסות המדינה לעומת הכנסותיה כיום קרוב מאוד למחירי האשלג הנוכחיים, שעמדו במחצית הראשונה של 2014 על 332 דולר לטון.

בנוסף, מותחת החשבת הכללית ביקורת על ההסדר המיוחד שנעשה עבור מפעל המגנזיום, שמשמעותו הכרה בסילבניט (חומר דמוי אשלג המופק בתהליכי הייצור במפעל) כאשלג לצורך הטלת מס יסף. ההסדר נועד לתמרץ את כיל שלא לסגור את מפעל המגנזיום, על ידי יצירת מגן מס. עם זאת, לטענת החשכ"לית "החלת מס יסף על אשלג זה מחד, והכרה בהוצאות מפעל המגנזיום מאידך, בעייתית ביותר ומעוררת שאלות קשות הן בנושא מחירי ההעברה בקבוצה והן בנושא ייחוס ההוצאות של מפעל המגנזיום", כותבת החשבת הכללית ומוסיפה כי "להערכתי שתי שאלות אלה ייתקלו בקושי רב במבחן היישום".

ברמה העקרונית מוסיפה החשבת הכללית ומציינת, כי היא מתנגדת להפרדה הפיננסית שעשתה הוועדה בין מגזר הכרייה למגזר התעשייה בפעילותה של כיל וסבורה כי אין להתיר ביצוע של קיזוזי מס יסף בין המגזרים השונים.