יו"ר אנגל משאבים: "למחזיקי האג"ח אין מה לדאוג; נביא כסף"

החברה ניצבת בפני תשלום אג"ח של כ-40 מיליון שקל בתחילת נובמבר - כ-30% מסך התחייבויות האג"ח בהיקף של כ-140 מיליון שקל

עודד שמיר / צילום: תמר מצפי
עודד שמיר / צילום: תמר מצפי

כ-3 חודשים מאז החליטו מחזיקי האג"ח של אנגל משאבים לדחות הצעות רכישה שונות לחברה ולשים את יהבם על מנהליה, היא ניצבת בפני אתגר משמעותי ראשון מול המחזיקים - תשלום של כ-40 מיליון שקל שמועדו תחילת חודש נובמבר. סכום זה מהווה קרוב ל-30% מסך התחייבויות האג"ח של אנגל משאבים, העומדות על כ-140 מיליון שקל.

עודד שמיר, יו"ר אנגל משאבים מטעם כונסי הנכסים של החברה, אומר כי "בחודשים האחרונים החברה מתנהלת על מי מנוחות. אנחנו עובדים במטרה לשפר את מצבה והוספנו לקופתה כסף כדי שנוכל לעמוד בתשלום; מכרנו כמה קרקעות בהן החברה החזיקה, אנחנו מקדמים כמה פרויקטים של בנייה וממשיכים לטפל בקרקעות של החברה במזרח אירופה".

עוד לדבריו, "אנחנו מתכננים להביא את הכסף כדי לשלם למחזיקים בזמן, ואין להם מה לדאוג, כי יש לחברה עודף נכסים על התחייבויות, ולראיה תשואות האג"ח השתפרו (מגיעות היום ל-8%, א' ל'). אם נצטרך, נמכור עוד נכסים".

בתחילת 2014 נכנס לתוקפו צו למינוי כונסי נכסים על מניות השליטה באנגל משאבים, אותן החזיקה משפחת מוריס מבריטניה באמצעות חברת GBES הפרטית. זאת, בעקבות אי החזר חוב של 15.5 מיליון אירו לבנק, שמימן עבור המשפחה את ההשקעה באנגל משאבים.

הצעת ההנהלה זכתה לתמיכה

משפחת מוריס רכשה בנובמבר 2011 את אנגל משאבים, שהייתה בעבר חלק מקבוצת אזורים, במסגרת הסדר שבו בוצעה תספורת של 50% לחוב אג"ח של כ-260 מיליון שקל.

לאחר שיצאה מידי משפחת מוריס, פורסמו מספר הצעות לרכישת השליטה בחברה או חלקים ממנה, במסגרת של הסדר חוב. בשלב מסוים החליטה גם הנהלת החברה, בראשות היו"ר שמיר והמנכ"ל דב לוקסנבורג, להגיש הצעה משלה, שקיבלה את תמיכת הכונסים - עוה"ד יורי נחושתן ואייל נייגר, וזכתה לתמיכה גורפת של מחזיקי האג"ח.

הצעה זו כללה שיפור בתנאי האג"ח בכמה פרמטרים משמעותיים, שהמרכזיים שבהם הם הוספת ריבית וביטחונות, קידום פעולות הבראה וייעול, ובמסגרתה נקבע כי מניות השליטה באנגל משאבים ייוותרו בידי הכונסים של GBES.

אנגל משאבים עוסקת בתחום הנדל"ן המניב ולמגורים בישראל ובמזרח אירופה. במחצית השנה הראשונה של 2014 הציגה החברה הפסד של 28 מיליון שקל, אחרי הפסד שנתי של 54 מיליון שקל בסיכום 2013, כשהוצאות המימון שלה, שהצטברו במחצית השנה לכ-30 מיליון שקל, ממשיכות להעיק על פעילותה. הונה העצמי עומד על 143 מיליון שקל, ומממן מאזן של יותר מ-600 מיליון שקל. שווי השוק של החברה הוא כ-20 מיליון שקל בלבד.

לדברי שמיר, "עשינו הרבה בתקופה של חצי שנה. כל שדרת ההנהלה הוחלפה, צמצמנו את מצבת העובדים והוצאות אחרות. במשך ארבע שנים החברה הייתה רכוש נטוש. הגענו לאחרונה להסכם מול בנק לאומי, ונגבש הסכם גם מול בנק הפועלים".

עוד לדבריו, "אנחנו מקדמים כמה מהלכים: פועלים למכור קרקעות במזרח אירופה, מוכרים דירות בצ'כיה ושאריות של פרויקטים בפולין, ונמצאים לקראת סיום סכסוך משפטי עם שותף בקנדה".