מנכ"ל ענקית נפט צרפתית מת בהתרסקות ברוסיה

כריסטוף דה מרג'רי, 63, עבד בטוטאל 40 שנה, בשבע השנים האחרונות שימש כמנכ"ל ■ נשיא רוסיה פוטין פרסם הודעה ובה כינה את דה מרג'רי: "ידיד אמת של ארצנו"

כריסטוף דה מרגרי / צילום: רויטרס
כריסטוף דה מרגרי / צילום: רויטרס

מנכ"ל קבוצת הנפט הצרפתית הענקית טוטאל, כריסטוף דה מרג'רי, נספה כאשר מטוסו פגע בשלג על משטח המראה במוסקבה, וסיים כך קריירה שבה הוא הרחיב את יתרות הנפט של טוטאל בכמות שיא של 15 שנים לפחות.

דה מרג'רי בן ה-63 נספה בשדה התעופה ונוקובו במוסקבה. בהתרסקות נהרגו גם שלושת אנשי צוות המטוס הפרטי, מסרה טוטאל בהודעתה.

"הוא סיפק הנהגה בלתי רגילה לטוטאל, והייתה לו הבנה עמוקה של המזרח התיכון", אמר דניאל ירגין, סגן נשיא IHS ואחד ההיסטוריונים המובילים של תעשיית הנפט. "הוא היה במידה רבה אדם שחשב כמה צעדים קדימה. הוא היה נמרץ ומקסים, ואמר מה שהוא חושב, בהומור ובהתלהבות".

התאונה התרחשה כאשר המטוס המריא מטרמינל העסקים של נמל התעופה, לפי הודעת ועדת החקירה הרוסית באתר האינטרנט שלה. המטוס, מדגם פלקון 50 של דאסו, פגע ברכב של שדה התעופה, עלה באש וצנח חזרה על המסלול.

דה מרג'רי הגיע לטוטאל מיד לאחר שסיים את לימודי הקולג', ב-1974. ב-40 שנות קריירה שהחלו ביחידה הפיננסית של טוטאל, דה מרג'רי פיקח על עסקיה המסועפים של הקבוצה, מאינדונזיה עד המזרח התיכון דרך קזחסטן. מוקדם יותר השנה הוא סייע למו"מ שהכניס את הקבוצה מפריז לקידוחי פצלים ברוסיה, במסגרת מיזם משותף עם לוקאויל הרוסית. טוטאל שותפה גם בפיתוח מרבצי גז גדולים בחצי האי יאמאל ברוסיה.

הטרגדיה באה בעיצומה של תקופת מתיחות גואה ביחסים בין רוסיה למערב על רקע המשבר האוקראיני. העיצומים של המערב על רוסיה השעו את המיזם המשותף של טוטאל עם לוקאויל.

דה מרג'רי גילה אהדה לרוסיה והגן על האינטרסים של טוטאל בה. בראיון שהעניק לאחרונה ל"פייננשל טיימס", הוא נשמע אופטימי כאשר אמר ש"זו לא הפעם הראשונה שבה יש משבר ביחסי אירופה ורוסיה".

נשיא צרפת פרנסואה הולנד אמר בהודעה שפרסמה לשכתו שהוא מזועזע ועצוב ממותו של דה מרג'רי, ש"קידם את המצוינות וההצלחה של טכנולוגיה צרפתית בחו"ל בכישרון רב. היו לו שאיפות גדולות לטוטאל". נשיא רוסיה פוטין פרסם הודעה שבה נאמר שדה מרג'רי היה "ידיד אמת של רוסיה".

מי היורש?

היורש של דה מרג'רי, להערכת ירגין, יהיה איב-לואי דרקאר, נשיא חטיבת הקידוחים של טוטאל. מועמד אחר הוא פטריק פואיין, נשיא חטיבת הזיקוק והכימיקלים. הגיל עשוי להיות שיקול בהחלטה, מפני שדרקאר הוא בן 62, כלומר צעיר מדה מרג'רי בשנה בלבד.

כינויו של דה מרג'רי היה "השפם הגדול" בזכות שפמו בעל הקצוות המוכספים. דמותו בכנסים של תעשיית הנפט הייתה גדולה מהחיים. הוא התפרסם בתעשיית הנפט כאחד ההוגים המקוריים והבוטים ביותר על עתיד האנרגיה. הוא טען ב-2009 שתפוקת הנפט העולמית לא צפויה לעבור אי פעם את רף 89 מיליון חביות ביום - אך תחזית זו התבדתה על ידי מהפכת נפט הפצלים בארה"ב. תפוקת הנפט העולמית קרובה כעת ל-93 מיליון חביות ביום. עם זאת, דבריו של דה מרג'רי המחישו את הקשיים והעלויות הגבוהות של הגדלת התפוקה בחלקים רבים של העולם.

דה מרג'רי לא נהג להתנצל על הצורך של חברות נפט לעבוד במדינות גם תחת איום בעיצומים או במלחמה, כאשר מנהלים אחרים בתעשיית הנפט נרתעו מלחשוב על כך.