רשות ני"ע ביטלה את תשקיף המדף של דורי

התשקיף קדם לגילוי השערורייה החשבונאית בדורי בנייה ■ הצעת דורי כי לא ייעשה שימוש בתשקיף המדף, אלא בתיאום עם רשות ני"ע, נדחתה על-ידה

שמואל האוזר / צילום: תמר מצפי
שמואל האוזר / צילום: תמר מצפי

בעקבות הכאוס שנתגלה בדוחות הכספיים של חברת דורי בנייה , החליטה רשות ניירות ערך למנוע מהחברה האם, קבוצת דורי, להשתמש בתשקיף המדף בו היא מחזיקה. תשקיף זה פורסם בנובמבר 2013, ותוקן בחודש מאי האחרון - זמן קצר לפני שהחלה להתברר השערורייה בדורי בנייה. בדרך-כלל תוקפו של תשקיף מדף הוא שנתיים-שלוש.

משמעות החלטת הרשות היא כי במקרה בו תרצה קבוצת דורי, הנמצאת בשליטת גזית גלוב של חיים כצמן ודורי סגל, לבצע גיוס של הון או חוב, היא תידרש להכין תשקיף חדש עם הנתונים הפיננסיים המעודכנים - תהליך העשוי להימשך כמה חודשים.

בחודשים האחרונים התרחשה קטסטרופה עסקית בחברת הביצוע דורי בנייה, שתחילתה בעדכון על "סטייה מהותית באומדני העלויות וההכנסות הצפויות של פרויקטים בביצועה של החברה, לעומת האומדנים שהיו קיימים בידיה עד כה". דורי בנייה היא אחת מחברות הביצוע הגדולות בישראל, המבצעת פרויקטים בתחום המגורים, המשרדים, התעשייה והמסחר ועוד.

היקף הסטייה המדוברת מגיע ל-445 מיליון שקל, והיא הסבה לדורי בנייה הפסד מצטבר של 423 מיליון שקל בשנה וחצי האחרונות, אשר שורשר מעלה להפסד של 252 מיליון שקל בחברה האם, קבוצת דורי. התיקונים בדוחות הכספיים של הקבוצה הובילו אותה להון עצמי שלילי של 52 מיליון שקל בסוף יוני 2014, ולאי עמידה בחלק מאמות המידה הפיננסיות מול המלווים.

מניית קבוצת דורי נחלשה מתחילת השנה ב-56%, לשווי חברה של כ-200 מיליון שקל, ואילו ערכה של הבת דורי בנייה צנח ביותר מ-70% לשווי של פחות מ-50 מיליון שקל.

ברשות ני"ע הסבירו כי "בבסיס הסדר תשקיף המדף מקופלת ההנחה כי רק תאגיד העומד בדרישות הדיווח כסדרן, ושהתנהלותו התאגידית תקינה, יהיה זכאי לפרסום תשקיף מדף, ולהנפיק מכוחו".

לגבי קבוצת דורי, ציינו כי "מדובר על כשלי דיווח מהותיים העולים כדי פרסום מחדש של שלושה דוחות כספיים... יתרה מכך, מהדוחות המתוקנים עולה כי גם הבקרה הפנימית של החברה אינה אפקטיבית. בנסיבות אלו, אין מקום להעניק לה את האפשרות לגייס הון מהציבור באמצעות תשקיף מדף, ובהתבסס על דיווחיה השוטפים".

דורי: "התשקיף הוא כלי חיוני"

בדורי ציינו בתגובה כי "תשקיף המדף הינו כלי חיוני והכרחי בידי החברה, על מנת לשמור על גמישות פיננסית מרבית ועל יכולתה לבצע גיוס של חוב או הון בטווחי זמן יעילים.

"וכל זה כאמור במסגרת המאמצים לשקם את הטעון שיקום בעקבות אירוע הסטייה באומדנים. היינו - לטובת ציבור מחזיקי ניירות הערך בחברה ובדורי בנייה". עוד הציעו בדורי כי החברה לא תעשה שימוש בתשקיף המדף, אלא בתיאום מראש עם רשות ני"ע, אולם הצעה זו לא התקבלה על-ידי הרשות.

ביטול התשקיף מגיע זמן קצר לאחר שבעלת השליטה בקבוצת דורי, גזית גלוב, השלימה מתווה השקעה במסגרתו הזרימה לה 130 מיליון שקל כנגד הנפקת מניות פרטית, והעמידה לדורי מסגרת אשראי של 70 מיליון שקל.

את הכספים האלה מייעדת הקבוצה "ברובם המכריע לחיזוק מבנה ההון, הנזילות ותזרים המזומנים של דורי בנייה, ובכלל זה העמדת אמצעים נזילים בהתאם לצרכיה השוטפים".

בנוסף, מתווה ההשקעה כלל העברת זכויותיה והתחייבויותיה של גזית גלוב לקבוצת דורי, בגין קווי אשראי בהיקף של 250 מיליון שקל שהעמידה לדורי בנייה בחודשים האחרונים, כנגד הנפקת שטר הון בערך נקוב דומה.