הדיון על חוק ההסדרים ל-2015 מגיע לוועדת שרים לחקיקה

ועדת השרים לענייני חקיקה תדון על חוק ההסדרים ותיקוני החקיקה שבמסגרת תקציב המדינה

יאיר לפיד / צילום: אוריה תדמור
יאיר לפיד / צילום: אוריה תדמור

חוק ההסדרים ותיקוני החקיקה שבמסגרת חוק תקציב המדינה יידונו בשבוע הבא בוועדת השרים לענייני חקיקה. הדיון ייערך לאחר שלציבור ניתנו רק שבועיים להגיש הערות לשינויי החקיקה המוצעים, במקום שלושה שבועות כמקובל. באוצר מנסים בימים אלה להתמודד עם לוח הזמנים הקצר ביותר אי פעם שהוכתב להם לצורך הכנת תקציב המדינה לאישור הכנסת, זאת כתוצאה מהאיחור הניכר באישור תקציב המדינה בממשלה השנה מצד אחד, והתנגדות היועץ המשפטי לממשלה יהודה ויינשטיין לניסיונות האוצר לדחות בחודש את הגשת התקציב לכנסת מצד שני.

מאז אישור התקציב בממשלה ערב חג סוכות עובדים באגף התקציבים באוצר מסביב לשעון כדי לסיים את הכנת התקציב עד לאמצע נובמבר - זהו דד-ליין שנקבע במסגרת הפשרה שהושגה עם ויינשטיין.

החוק מחייב את האוצר להניח את תקציב המדינה על שולחן הכנסת 60 יום לפני תום השנה האזרחית, על מנת לאפשר לחברי הכנסת לקרוא את התקציב לעומקו. על מנת להגיע לתאריך היעד של ההגשה - ה-1 בנובמבר - זקוק האוצר לאשר את התקציב בממשלה שישה שבועות קודם לכן. פרק הזמן הזה דרוש לאוצר כדי להכין את תזכירי החקיקה השונים שנובעים מאישור התקציב בממשלה (גזירות, רפורמות ושינוים תקציביים אחרים), וכן כדי להספיק ולעבד את התקציב מול משרד הממשלה השונים.

הממשלה מאשרת בדרך כלל את תקציב המדינה במהלך חודשי הקיץ, אך השנה אושר התקציב בממשלה רק ב-7 באוקטובר, בגלל המחלוקת על תקציב הביטחון והשלכות מבצע "צוק איתן".

באוצר אומרים כי מדובר בפעם השנייה בשנים האחרונות שבה יוגש התקציב לכנסת לאחר הדד-ליין הקבוע בחוק, לאחר שגם 2006 הגישה ממשלת אולמרט את התקציב באיחור בגלל מלחמת לבנון השנייה. למזלם של נערי אגף התקציבים החוק אינו מטיל סנקציות במקרים שבהם התקציב אינו מוגש לכנסת בזמן.

משרד הביטחון שיזכה ב-2015 בהגדלה של כ-10 אחוז בתקציבו, הוא גם המרוויח הגדול מהתחזקות הדולר בימים האחרונים. הסיוע האמריקאי השנתי, המוערך בכ-2 מיליארד דולר לשנה, הוא הסעיף המרכזי בתקציב המדינה שמושפע מהשינויים בשער החליפין. יחד עם זאת, מרבית תקציב הסיוע האמריקאי מופנה חזרה לרכש בארה"ב, כך שהשפעת ההתחזקות הדולר מתקזזת ברובה.

התקציב המגדרי הראשון בתולדות המדינה

הניתוח המגדרי של התקציב הוא אחת היוזמות שנפגעה כתוצאה מפרק הזמן הקצר להכנת תקציב המדינה. הניתוח המגדרי יוכנס השנה לראשונה בתולדות המדינה לתוך ספר התקציב. כך, למשל, בנושא כמו סיוע ממשלתי ליזמים אמור התקציב לפרט לראשונה כמה מבין הבקשות המוגשות והמאושרות לקרנות הממשלתיות הן של נשים.

חובת הניתוח המגדרי הוכנסה לתקציב בעקבות דוח הוועדה לבחינה מגדרית של תקציב המדינה שמינה לפני שנה שר האוצר. המהלך זכה גם לדחיפה משמעותית בתוך אגף התקציבים מצד סגנית הממונה לענייני מאקרו, יעל מבורך. ואולם, עקב פרק הזמן הקצר להכנת התקציב הוחלט כי השנה יתבצע ניתוח ראשוני של 10% בלבד מתקציבי המשרדים השונים - לפי בחירתם של המשרדים. הניתוח המגדרי יושלם בשנת 2018.