הונגריה תטיל את המס הראשון בעולם על שימוש באינטרנט

אתמול חשף שר הכלכלה, מיהלי וארגה, את התוכנית הכוללת היטל בסך 150 פורינט (62 סנט אמריקאי) בגין כל ג'יגבייט של מידע אינטרנטי שנצרך

מחשב סלולר אינטרנט גלישה / צילום: שאטרסטוק
מחשב סלולר אינטרנט גלישה / צילום: שאטרסטוק

הונגריה עומדת להטיל את המס הראשון בעולם על שימוש באינטרנט, בצעד שמספק המחשה נוספת למדיניותם הכלכלית הלא-אורתודוקסית של ראש הממשלה, ויקטור אורבן, ושל מפלגתו פידש (Fidesz), שכוחה גובר והולך.

אתמול (ד') חשף שר הכלכלה , מיהלי וארגה, את התוכנית הכוללת היטל בסך 150 פורינט (62 סנט אמריקאי) בגין כל ג'יגבייט של מידע אינטרנטי שנצרך. וארגה אמר שהמס, שאותו ישלמו ספקיות שירות האינטרנט, הוא ההמשך ההגיוני של המסים על שיחות טלפון והודעות טקסט שעליהם הכריזה הממשלה ב-2011.

נציבת האיחוד האירופי לעניינים דיגיטליים, נילי קרוס, העומדת לפרוש מתפקידה, אמרה ל"פייננשל טיימס" כי צעד זה יפגע בכלכלתה הדיגיטלית של הונגריה. "מסי אינטרנט חד-צדדיים אינם רעיון חכם. זה יעלה את מחירי הגישה האינטרנטית לצרכנים", אמרה קרוס. הנציבה ציינה כי רמות השימוש באינטרנט וכן הגישה באמצעות פס רחב והרגולציה הדיגיטלית בהונגריה נמוכות מהממוצע האירופי. "זה לא הולך לעזור", הוסיפה קרוס.

מתנגדי המהלך קוראים לפעולות מחאה נגדו. שר החוץ של הונגריה, פטר בנאי, העריך כי המס יכניס לממשלה 20 מיליארד פורינט בשנה הבאה. קבוצת ההתנגדות למהלך שהוקמה בפייסבוק צברה יותר מ-6,000 חברים תוך שעות ספורות.

מס האינטרנט הוא האחרון בשורת מסים שנויים במחלוקת וקנסות כספיים שהשיקה ממשלתו של אורבן בשנים האחרונות, במסגרת מאמציה לשקם את התקציב ואף - לטענת מבקרי הממשלה - להעניש את מתנגדי הממשלה.

השנה אילצה הממשלה את הבנקים לפצות לווים על תנאים "בלתי-הוגנים" של הלוואות מט"ח שהונפקו לפני צניחת הפורינט במשבר הפיננסי של 2008. מהלך זה נעשה לאחר שבשנת 2010 אולצו הבנקים לשלם מס על רווחים גדולים ובלתי-צפויים, ולאחר שהשנה הושק מס על עסקאות פיננסיות.

כמו כן השיקה הממשלה באוגוסט היטל חדש על הכנסות פרסום, וזכתה להאשמות שהיא מנסה לאכוף צנזורה תקשורתית. בשבוע שעבר הגישה תחנת הטלוויזיה העצמאית RTL Klub תלונה אצל נציבות האיחוד האירופי, וטענה כי מטרת מס זה היא להפלותה לרעה.

בריסל התעמתה באופן חוזר ונשנה עם ממשלת מפלגת השלטון. קרוס גינתה את מס הכנסות הפרסום בתקשורת כניסיון "להשתיק את הדיון הציבורי הדינמי" וכ"מתקפה על הדמוקרטיה ההונגרית". ואולם מפלגת פידש ממשיכה להתחזק למרות דבריו השנויים במחלוקת של אורבן בספטמבר, על רצונו ליצור "מדינה לא-ליברלית", והתייחסותו לדוגמאות כגון סין, רוסיה וטורקיה. לאחר מכן טען דוברו של ראש הממשלה כי הדברים לא הובנו כהלכה.

בבחירות המוניציפליות שהתקיימו החודש ניצחה פידש בכל 10 הערים הגדולות במדינה - למעט אחת. בנאום הניצחון שלו הבטיח אורבן להגביר את הלחץ על מגזר הבנקאות, שלדבריו "צריך לתת דין וחשבון". חברת הטלקום הגדולה ביותר בהונגריה, מגיאר טלקום, העריכה כי החוק המוצע יגדיל את עלויות מגזר התקשורת ב-100 מיליארד פורינט, והזהירה כי פיתוח הפס הרחב "ישותק" כתוצאה מהיטל בהיקף כזה.