מויניאן בוחנת גיוס אג"ח של כ-2 מיליארד ש' בישראל

נציגי החברה קיימו באחרונה סבב פגישות עם חתמים מקומיים, במטרה לבדוק את האפשרויות העומדות בפניהם ■ בעל השליטה בחברה הוא ג'וזף מויניאן, יהודי אמריקאי שנולד באיראן, והיגר לארה"ב בגיל 17

ג'וזף מויניאן / צילום: מתוך אתר החברה
ג'וזף מויניאן / צילום: מתוך אתר החברה

יזמי הנדל"ן הזרים ממשיכים לנהור לשוק ההון בתל אביב כדי לגייס כאן מאות מיליוני דולרים באג"ח, ונראה כי לא רק כמות המתעניינים עולה - אלא גם הסכומים שהחברות הללו מבקשות לגייס. ל"גלובס" נודע כי חברת הנדל"ן האמריקאית מויניאן (Moinian Group) שבשליטת ג'וזף מויניאן, בוחנת גיוס אג"ח בהיקף עצום של כ-500 מיליון דולר (קרוב ל-2 מיליארד שקל).

נציגי החברה קיימו לאחרונה סבב פגישות עם חתמים מקומיים, במטרה לבדוק את האפשרויות העומדות בפניהם, ובהתאם לבחור את החתם שיוביל את ההנפקה. אם הגיוס אכן ייצא לפועל, תהפוך ההנפקה הזו לגדולה ביותר מאז החלה הנהירה של חברות הנדל"ן האמריקאיות לשוק המקומי, ותשבור את השיא של חברת הנדל"ן האמריקאית אקסטל, של היזם גארי ברנט, שלפני כ-5 חודשים גייסה כמיליארד שקל באג"ח.

מויניאן, שנוסדה בשנת 1982, היא אחת מקבוצות הנדל"ן הפרטיות הגדולות בניו יורק. הקבוצה היא הבעלים, המפתחת והמתפעלת של מגוון נכסים הכוללים משרדים, מלונות, מרכזים מסחריים ובנייני מגורים. הנכסים פרוסים ברחבי ארה"ב, אך רובם מרוכזים בניו יורק.

הפורטפוליו של החברה כולל 16 בניינים מסחריים, 10 בנייני מגורים ובתי דירות ו-5 מלונות, המשתרעים על פני כ-1.86 מיליון מטר רבוע. נכסי החברה מפוזרים כאמור ברחבי ערים מרכזיות בארה"ב, כשמלבד ניו יורק (מוינאן היא אחד הגופים הבולטים בתחום בנייני המגורים ב-Lower Manhattan) מדובר גם בשיקאגו, דאלאס ולוס אנג'לס.

תהיה ההנפקה הגדולה ביותר?

החברה מתמקדת באזורים מתפתחים בעיר ניו יורק. באתר האינטרנט שלה היא מתגאה בשוכרים איכותיים כגון בנק אוף אמריקה, כלבו היוקרה האמריקאי נימן מרקוס, רשת הקפה סטארבאקס, חברת התעופה יונייטד ומשרד הפרסום R&Y.

בנוסף היא מעידה על עצמה כחלוצה במספר תחומים, ביניהם פיתוח הצד המזרחי של ניו יורק, הפיכת לופטים למשרדים ב- Flatiron Area וב-Midtown South וכן בהפיכת משרדים למגורים ברחבי דאונטאון ניו יורק. מויניאן מציינת עוד כי היא חלוצה בפיתוח מבני יוקרה איכותיים ברמת גימור גבוהה.

מאחר שבבעלות החברה שטחים בהיקף של 1.4 מיליון מטר רבוע (מהם כ-370 אלף מטר רבוע בווסט סייד מנהטן) אותם היא מתכוונת לפתח, לא מן הנמנע כי מטרת הגיוס היא הקמת וקידום פרויקטים. על פי הערכות, הדגש מבחינת יעד הכספים הוא שני פרויקטים בהם מוינאן מתמקדת בימים אלה: הקמת אחד מבנייני היוקרה למגורים הגדולים בעיר ניו יורק (605 West 42nd Street), וכן מגדל משרדים יוקרתי בשדרות האדסון (ווסט סייד מנהטן), אותו היא מגדירה כפרויקט הדגל שלה.

מדובר בפרויקט שאפתני למדי, שיכלול בניין משרדים סולארי שישתרע על פני 167 אלף מטר רבוע ו-66 קומות בגובה של כ-320 מטר. הוא יכלול בין היתר תקרות גבוהות, קירות זכוכית ונוף של 360 מעלות.

את מוינאן ייסד כאמור הבעלים ג'וזף מויניאן, שמשמש גם כמנכ"ל הקבוצה. כמיטב המסורת, גם מויניאן (60) הוא איש עסקים יהודי שמבקש לנצל את זיקתו לישראל כדי ליהנות מעודפי הנזילות הגבוהים של השוק המקומי. הוא נולד באיראן ובגיל 17 היגר לארצות הברית. בגיל 28 הוא הקים חברת אופנה לנשים בשם Billy Jack For Her ומספר שנים לאחר מכן מינף את רווחיו מהחברה והקים את חברת הנדל"ן שקרויה על שמו.

אם הגיוס אכן ייצא לפועל, ההנפקה תהפוך לגדולה ביותר מבין שלל חברות הנדל"ן האמריקאיות שגייסו בתקופה האחרונה אג"ח בישראל. כיום תואר ההנפקה הגדולה ביותר שייך לאקסטל, אחת מיזמיות הנדל"ן הגדולות במנהטן שבבעלות איש העסקים היהודי ברנט, שהצליחה לגייס במאי האחרון כמיליארד שקל מהמוסדיים הישראליים. זאת, למרות שאיגרות החוב שלה, שזכו לדירוג A2, אינן כוללות שעבודים או בטוחות.

שורת הנפקות נוספות מתוכננת

מלבד אקסטל, גם יתר חברות הנדל"ן הזרות שכבר גייסו אג"ח בשוק המקומי, הצליחו לאסוף כאן - על רקע הפריחה בשוק הקונצרני בישראל, והריבית הנמוכה - סכומים נאים למדי, שעומדים במצטבר על כ-2.5 מיליארד שקל. כך, גייסו בתל אביב חברות הנדל"ן דה לסר, שבבעלות אייב לסר (כ-600 מיליון שקל), זראסאי, שבבעלות ג'ואל וינר (כ-750 מיליון שקל), וברוקלנד אפריל שבשליטת בועז גלעד ואסף פיטוסי (כ-120 מיליון שקל).

התנאים הנוחים והביקושים הגבוהים שאפיינו את ההנפקות הקודמות משכו לישראל עוד יזמי נדל"ן זרים, ובימים אלה הם מתכננים את מה שמסתמן כגל ההנפקות הבא. כרגע מדובר בגיוס מצרפי בהיקף של כ-2.5 מיליארד שקל (לא כולל מויניאן), אולם מאחר שהיזמים הללו צצים כמו פטריות אחרי הגשם, הסכום הולך ותופח.

בתקופה הקרובה מתוכננות שורה של הנפקות, ביניהן זו של קבוצת לייטסטון האמריקאית שבבעלות איש העסקים דיוויד ליכטנשטיין, וזו של חברת O1 פרופרטיז הרוסית שבשליטת המיליארדר בוריס מינץ. אליהן צפויות להצטרף גם חברת הנדל"ן Park Management שבבעלות ג'ואל גלאק וקבוצת Marx Development הניו יורקית שבבעלות דיוויד מרקס. כל אחת מהן מבקשת לגייס כחצי מיליארד שקל.

לאחרונה פורסם כי חברת הנדל"ן האמריקאית Allyearשבבעלות יואל גולדמן מבקשת לעלות גם היא על גל הגיוסים וגם היא בוחנת הנפקת אג"ח בהיקף של כחצי מיליארד שקל.

גם קרן הריט LATA, המוחזקת בשרשור על ידי אלקו החזקות ופועלת בתחום הנדל"ן בארה"ב, תבקש להנפיק אג"ח בהיקף של כ-450-500 מיליון שקל. חברה נוספת שמוזכרת בהקשר זה, היא חברת הנדל"ן הניו יורקית ויטקוף שבשליטת היהודי-אמריקאי סטיב ויטקוף, שתכננה להנפיק אג"ח בסכום דומה, אולם כרגע לא ברור אם הוא אכן ייצא לפועל.

חברות הנדלן הזרות שמתכננות לגייס אגח בתל אביב 2
 חברות הנדלן הזרות שמתכננות לגייס אגח בתל אביב 2