נער אוצר לשעבר ללפיד: מקווה שאת הממשלה הבאה תראה מהבית

"נער האוצר בגמלאות" מגיב במכתב עוקצני לשר האוצר על נאומו נגד הפקידים ■ "נפגעתי מהבוז שאתה רוחש למקצוע שמחקרים בו סייעו ומסייעים לשיפור מצבם של מיליארדי אנשים בכל העולם. נפגעתי בשם העובדים שלך"

יאיר לפיד / צילום: אוריה תדמור
יאיר לפיד / צילום: אוריה תדמור

"נפגעתי. נפגעתי מהבוז שאתה רוחש למקצוע שמחקרים בו סייעו ומסייעים לשיפור מצבם של מיליארדי אנשים בכל העולם. נפגעתי בשם העובדים שלך", כך כותב פקיד לשעבר במשרד האוצר לשר יאיר לפיד, זמן קצר לאחר שהשר תקף בחריפות את הפקידים.

כזכור, שר האוצר הקדיש את עיקר נאומו אתמול ביום עיון של אגף התקציבים באוצר להתפלמסות פילוסופית עם הדרג המקצועי באוצר ועם הכלכלנים המזלזלים בהבנתו הכלכלית ובסדרי העדיפויות שהכתיב במסגרת התקציב. במסגרת זו תקף לפיד, בין היתר, חלק מהנוכחים באולם כשאמר שהוא שואל את כל מבקרי תוכנית מע"מ אפס שלו: "אם אתם יודעים כל כך הרבה על שוק הדיור איך אתם מסבירים את העובדה שהמחירים עלו ב-80% ואיש לא עשה שום דבר בנידון?".

"נער האוצר בגמלאות", כפי שכינה את עצמו הפקיד במכתב שפורסם אתמול באתר מידה, כותב כי עבד בתור רפרנט באגף תקציבים במשך 8 חודשים שבמהלכם ביצע עבודה מקצועית, מורכבת וקשה עבור השר ..... "רציתי להשתמש במילה יעיל, אבל זה כלכלני מדי, ואנחנו יודעים מה אתה חושב עלינו", כתב.

הנער כותב כי בעבר כתב ללפיד מכתב ובו "הפצרתי ממך לא לקבל את תפקיד שר האוצר, בעיקר בעקבות אמירה של אחד, יאיר לפיד, שאחר, יאיר לפיד, לא מבין שום דבר בכלכלה...היום אני כבר לא עובד אצלך ולכן אני יכול להרשות לעצמי לענות", הוא כותב.

במכתב משתמש הפקיד לשעבר בטון ציני ועוקצני נגד השר בתגובה לדברים שאמר בנאומו. "הכלכלנים באגף תקציבים מגיעים מתחומים רבים, ולכולם יש את אותה פונקציית מטרה (אופס, התפלק לי כלכלנית) כמו שלך - לדאוג לרווחתם של אזרחי ישראל. כל העובדים באגף לא רואים את ניהול התקציב כתרגיל אנליטי מנותק מהמציאות ואת השמירה על יעד גרעון כאתגר מחשבתי אלא מתוך תפיסה מקצועית (רחמנא ליצלן) שזו הדרך הטובה ביותר להביא לרווחה המקסימלית של אזרחי ישראל.

"העובדים שלך לא עושים עבודתם על בסיס התבוננות בכוסות תה וקריאה במעיים של חיות. הם בוחנים עובדות ונתונים מרחבי העולם, בודקים מודלים בכל העולם ועוד...אנשי אגף תקציבים, אלו אשר מכונים בזלזול 'נערי אוצר', הם בוגרי האוניברסיטאות הטובות בארץ. משום מה, בכל תחום אחר להיות מאוד טוב במה שאתה עושה בגיל צעיר נתפס כדבר חיובי. לעומת זאת, הכלכלנים קרי הלב הם 'נערים' במקרה הטוב וילדים במקרה הרע. אני יודע, גם לי קראו ככה", הוא כותב.

עוד כותב הפקיד לשעבר לשר לפיד:" כשאתה מזלזל במילה 'תיאוריה', אתה חושב בעצם על המילה 'השערה'. כל חוקר מעלה השערה שהוא מעוניין לבדוק. נדרשת השקעה רבה ועשרות שנים של בדיקות, ניסויים ומאמצי הפרכה על מנת שהשערה תגיע לרמה של 'תיאוריה'. יחסות? תיאוריה. אבולוציה? תיאוריה. הורדת מיסוי החברות ב1% במדינה שבה התל"ג מעל 30 אלף דולר תעלה את הצמיחה ב0.1%? השערה", הוא כותב בציניות.

"אה - ואולי די כבר עם תיאוריית החלחול הזאת? אין. נייט. Null. לא קיימת ולא התקיימה תיאוריה כלכלית כזאת. מעולם. זהו איש קש של כלכלנים מהצד השמאלי של המפה ורייגן השתמש בזה בתור סאונד בייט (הנה, בשבילך מונח מתחום התקשורת). הייתי ממליץ לך על הספר של תומס סואל בנושא, אבל הוא כלכלן ולכן דבריו בטלים ומבוטלים.

"אני יכול להמשיך ככה עוד הרבה, אבל אני חושב שהנקודה ברורה. הזלזול המובהק שלך בדיספלינה שעומדת בבסיס ההכשרה של עובדי המשרד שאתה עומד בראשו הינו בלתי נתפס...באופן אישי, אני מקווה שאחרי הבחירות הבאות תראה את עבודת הממשלה מהטלוויזיה בבית. אבל במידה ואתאכזב, אני מאחל לך שתזכה לעמוד בראש משרד שאת אנשיו ואת המקצוע בהם הם עוסקים תעריך יותר".