נעילה מעורבת בבורסות אירופה בעקבות דבריו של דראגי

רופא שחזר מאפריקה לניו יורק נדבק בנגיף האבולה הקטלני ■ עליות קלות בוול סטריט ■ נגיד הבנק המרכזי שוב רמז כי הוא מוכ לנקוט בפעולות נוספות כדי להמריץ את הכלכלה ■ יפן זינקה בכ-1%, הונג קונג יורדת, ובשנגחאי יציבות

אירופה / צילום: רויטרס
אירופה / צילום: רויטרס

בורסות אירופה ננעלו היום (ו'), יומו האחרון של שבוע המסחר בעולם, במגמה מעורבת ברקע לעליות שערים בוול סטריט והודעה שפרסם היום נגיד הבנק המרכזי האירופי. באסיה נרשמה מגמה מעורבת - יפן עלתה, הונג קונג ושנגחאי יורדות.

בהלת האבולה שבה לארה"ב לאחר שהיום פורסם כי מקרה נוסף של הידבקות בנגיף הקטלני התגלה בארה"ב: רופא שחזר לעיר ניו יורק אחרי שטיפל בנפגעי האבולה במערב אפריקה, נדבק בנגיף. הוא נמצא כעת בבידוד בבית חולים בעיר. גם שלושה מחבריו, שהיו אתו במגע ישיר, נבדקים.

נגיד הבנק המרכזי האירופי מריו דראגי קרא היום למנהיגי מדינות גוש האירו לנקוט במאמץ משותף במטרה למנוע מיתון חוזר. דראגי אמר כי המדינות בהן קיים מרחב פיסקאלי צריכות לשקול לנקוט בפעולות שיעודדו את הביקושים. נגיד הבנק המרכזי אמר בנוסף כי הבנק מוכן לנקוט בפעולות לא קונבנציונליות במטרה להגביר את הצמיחה בגוש האירו.

אתמול מדדי וול סטריט סגרו בעליות בשיעור מירבי של 1.6%, על רקע דוחות כספיים של חברות מובילות שחלקן עקפו את התחזיות, ונתוני מאקרו מפתיעים לטובה בארה"ב ובאירופה.

"השוק מגיב לבהלת האבולה", אמר נאדר נהימי מ-AMP Capital Investors. "המשקיעים נזכרים בבהלת הסארס שהיתה לפני כעשור". בנוסף, הוא מציין כי החששות לצמיחה העולמית מתחילים להירגע וגם נראה כי באירופה מצליחים להתחמק מכניסה למיתון.

כל 10 קבוצות התעשיה הנמנות עם מדד ה-Stoxx 600 האירופי יורדות במסחר. בגרמניה דווח אתמול כי מדד מנהלי הרכש של התעשיה עלה במפתיע לעומת צפי לירידה, וגם בגוש האירו כולו עלה ה-PMI במפתיע. המשקיעים מפרשים את הנתונים כסימן לכך שאולי כלכלת גוש האירו הצליחה להתחמק לפחות לעכשיו מכניסה למיתון.

מגמה מעורבת באסיה

הבורסות באסיה נסחרו היום (ו') במגמה מעורבת למרות הנעילה החיובית בוול סטריט. בורסת יפן עלתה כ-1%, על רקע היחלשות הין מול הדולר. המדד האזורי ביפן בדרך לעלייה השבועית החדה ביותר מאז אפריל 2013. בורסת הונג קונג נחלשת על רקע ירידה במחירי הבתים ובשנגחאי נרשמת יציבות.

בסין פורסם כי הצמיחה ברבעון השלישי עמדה על 7.3% - הקצב האיטי ביותר מאז הרבעון הראשון של 2009 ובניגוד לצפי לצמיחה חדה של 7.2%. המכירות הקמעונאיות הסיניות צמחו בספטמבר בקצב האיטי ביותר מאז פברואר 2011

מדד MSCI אסיה רשם עלייה שבועית של קצת פחות מ-3% לאחר השבוע הקודם בו ארעה טלולה בשווקים והוא סיכם שבוע שלילי ונכנס לטריטוריית תיקון.

"נראה כי השוק מגיב בתנודתיות לדוחות ולמאקרו בארה"ב. המשקיעים פועלים מבלוק נתונים אחד למשנהו וזה מביא לנדנדה בבורסות", אמר טים שרודרס מ-Pengana Capital במלבורן.