האיש שהפך "רעיון גרוע" לחברה של מיליארד דולר

ג'סטין קאן, שמכר את טוויץ' במיליארד דולר באוגוסט האחרון, מסביר איך הפך "הרעיון הגרוע" שלו להצלחה מסחררת

ג'סטין קאן / צילום מסך מתוך פייסבוק
ג'סטין קאן / צילום מסך מתוך פייסבוק

מייסד אתר הסטרימינג למשחקי וידיאו טוויץ' (Twitch), ג'סטין קאן, הסביר בימים האחרונים בכנס של טק-קראנץ' בלונדון איך הוא הצליח להפוך את האתר לחברה בשווי מיליארד דולר. האתר, כזכור, נמכר באוגוסט האחרון לאמזון תמורת 970 מיליון דולר.

קאן הסביר כי טוויץ' החל בשם justin.tv, סטארט-אפ שהוקם ב-2005 בזמן שקאן למד פיסיקה ופסיכולוגיה באוניברסיטת ייל היוקרתית. החברה הראשונה שלו נקראה Kiko Software והיא יצרה לוח שנה המתעדכן אונליין עוד לפני גוגל.

בסופו של דבר, קאן והמייסד הנוסף של קיקו לא הצליחו להמריא, אז הוא הציע למכור את האתר ב-eBay. מספר שבועות לאחר פרסום המכירה הפומבית, קיקו נמכרה ב-258 אלף דולר.

הצוות שמכר את קיקו המשיך ל-justin.tv. קאן רצה ליצור אתר בסגנון "האח הגדול" שיעביר וידיאו בסטרים. הוא היה מחלוצי ה-lifecasting, שמאפשר לאנשים לצלם את עצמם מסביב לשעון ולשדר הכל בלייב סטרים באינטרנט.

התגובה הראשונה לאתר הייתה מעורבת. מצד אחד אנשים שנאו את קונספט הריאליטי, אבל מצד שני התעניינו כיצד הם יכולים להשתמש באתר כדי ליצור סטרים אישי. אחת הבעיות הראשונות שהתעוררו הייתה שגולשים "מתחו" אנשים שצילמו את עצמם בסטרים והתקשרו למשטרה לדווח על אירוע אלים באותו בית, מה שהוביל לפשיטה משטרתית על בתים. קאן בעצמו חווה פשיטה כזו ב-2007:

בהמשך קאן עלה על טרנד המשחקים והחליט למקד את האתר בסטרים של חובבי מחשב. הוא הסביר שהמשחקים הם הקטגוריה הכי נצפית ביו-טיוב, למשל, והוסיף שיותר מ-55 מיליון אנשים משתמשים בטוויץ' מדי יום בשביל משחקי וידיאו.

לפי "וול סטריט ג'ורנל", טוויץ' מרכזת 1.8% מהטראפיק באינטרנט, כאשר 58% מגולשי האתר מבלים בו יותר מ-20 שעות בשבוע.

למעשה, טוויץ' הפך לאתר חובה עבור חובבי המשחקים. הנה סרטון של הסטרימר הכי פופולרי באתר - Syndicate:

קאן סיים את דבריו במשפט עידוד לסטארט-אפיסטים בתחילת דרכם: "אם justin.tv הצליחה, אז לאף אחד אין תירוצים. זה היה רעיון גרוע בהתחלה".