IVC: היקף הגיוסים להיי-טק לא נפגע מ"צוק איתן"

פעילות ההון סיכון בארץ עולה, אך חלקן של הקרנות הישראליות במשחק ממשיך להישחק

בורסה / צלם: פוטוס טו גו
בורסה / צלם: פוטוס טו גו

170 חברות היי-טק ישראליות גייסו 701 מיליון דולר, גידול של 6% לעומת הרבעון המקביל אשתקד. לעומת זאת מול הרבעון הקודם, שהיה רבעון מוצלח במיוחד, חלה ירידה של 24%. סבב הגיוס הממוצע עמד על 4.12 מיליון דולר, גידול קל לעומת אשתקד, קיטון מסויים לעומת הרבעון הקודם.

לדברי קובי שימנה, מנכ"ל חברת המחקר IVC, "במהלך מבצע 'צוק איתן' נשאלנו על-ידי גורמים שונים באשר להשלכות של המצב הבטחוני על תעשיית ההיי-טק המקומית. על-פי הנתונים, נראה כי למצב הבטחוני בדרום היו השלכות מעטות, אם בכלל. הרבעון השלישי הוא לרוב רבעון חלש יחסית מבחינת גיוסי הון, והרבעון השלישי השנה, בהשוואה למקביליו, הוא אחד משלושת הגבוהים ביותר בעשור האחרון".

בתשעה החודשים הראשונים של 2014, גוייסו 2.3 מיליארד דולר לחברות ישראליות, רק אחוז פחות מ-2013 כולה ועלייה של 50% לעומת היקף הגיוס של התקופה המקבילה ב-2013. לדברי שימנה, עיקר הגידול נובע מעלייה במספר הסבבים בהיקף של 20 מיליון דולר ומעלה.

מתוך כלל הגיוסים ברבעון, 68% היו מקרנות הון סיכון. זוהי עלייה קלה לעומת הרבעון הקודם, ודומה לרבעון המקביל.

במקביל לעלייה הזו בהיקף ההשקעות הכולל, היקף הפעילות של קרנות הון הסיכון הישראליות נותר מתון. הסכום הכולל שהשקיעו הקרנות הישראליות עמד על 130 מיליון דולר, ירידה של 14% לעומת הרבעון הקודם ושל 19% לעומת הרבעון המקביל. זהו נתח של 19% מכלל העסקאות, לעומת ממוצע של 30% בשש השנים האחרונות. חלקן של הקרנות הישראליות בתעשיית ההיי-טק הישראלית, הולך ויורד.

עופר סלע, שותף בקבוצת הטכנולוגיה של KPMG סומך חייקין, מציין כי "המשך האווירה האופטימית בשוק ההון האמריקאי ובנאסדק ממשיך להזרים הרבה חמצן לשוק ההון סיכון בעולם ובישראל. רוב הסיבובים הגדולים מובלים על-ידי משקיעים זרים, כולל קרנות תאגידיות הן מארה"ב ומסין הבוחנות את ההשקעות גם מהבחינה האסטרטגית. התפקיד של קרנות הון הסיכון הישראליות נותר קריטי בשוק הטכנולוגיה המקומי והם אלו שמאפשרים לחברות בשלבים המוקדמים להגדיר את הפתרון שלהן בצורה הטובה ביותר.

"נפח הפעילות, כולל סכומי העסקאות וכמות החברות המגייסות, מצביע על עליית מדרגה של שוק הטכנולוגיה המקומי הן מבחינת הבשלות והן מבחינת העניין שהוא מייצר בעולם. על מנת שמגמת הגידול הזו תישמר על ממשלת ישראל להמשיך ולהתערב בתחום זה יותר על מנת לייצר את הסביבה הנכונה שתאפשר למוסדיים להשתתף גם בהשקעות וכמשקיעים בקרנות הון הסיכון המקומיות".

בחלוקה למגזרים, סקטור האינטרנט הוביל ומהווה 30% מסך ההון שגוייס, ומציג עלייה חדה מול הרבעונין הקודמים והמקביל.

אל מול העלייה בהשקעה בעסקאות גדולות ובחברות צמיחה, חלה גם עלייה בהשקעה בחברות הסיד בהן הושקעו 9% מההון הכולל לעומת 3% בלבד ברבעון המקביל.