ביקורת על הפשרה סביב מינוי מבקרי פנים בבתי החולים

רו"ח יוסי גינוסר: "לא יכול להיות שמנהל בית החולים יאשר את תוכנית העבודה של המבקר" ■ המבקרים חייבים לקבל סמכות לבדיקת קרנות המחקר ואגודות הידידים: "דווקא שם מתרחשים האירועים המפולפלים"

רו"ח יוסי גינוסר / צילום: איל יצהר
רו"ח יוסי גינוסר / צילום: איל יצהר

שבוע אחרי שנחשפה ב"גלובס" הפשרה הבעייתית לכאורה בין נציבות שירות המדינה למנהלי בתי החולים הממשלתיים סביב המהלך התקדימי למינוי מבקרי פנים בכל אחד מ-11 המרכזים הרפואיים הכלליים שבבעלות המדינה, מגיעה הביקורת הצפויה.

בחוות דעת שהעביר ל"גלובס" רו"ח יוסי גינוסר, יו"ר ועדת המבקרים הפנימיים בלשכת רו"ח המשמש גם מנכ"ל חברת פאהן קנה ניהול בקרה, נטען כי הפשרה המדוברת תביא לעבודה חלקית בלבד שתבוצע ע"י מבקרים חלשים יחסית ומוגבלים בסמכויות, תוך חשש להימנעות מביקורת במקומות שפחות נוחים למנהלי בתי החולים.

עיקר הביקורת שמשמיע רו"ח גינוסר עוסק בעובדה שלפי הפשרה, לא רק שמבקרי הפנים יהיו כפופים ארגונית למנהלי בתי החולים, אלא שיחויבו לקבל אישור ממנהלי בתי החולים על תוכנית עבודת הביקורת שלהם. "היות שהמנכ"ל מוביל את כלל התהליכים שעתידים להיות מבוקרים, נוצר מצב שבו הוא קובע תוכנית ביקורת על עצמו", טוען גינוסר, "לא הגיוני שמנכ"ל, מחויב לעבודתו ככל שיהיה, יקבע נושאי ביקורת אשר עלולים להציגו באור שלילי. על פי חוק החברות, כפיפותו של מבקר הפנים למנכ"ל ארגונית בלבד. ועדת הביקורת המורכבת בין השאר מדירקטורים חיצוניים אמורה להחליט על תוכנית הביקורת.

בבתי חולים, הרשות החדשה לניהול אמורה להיות הגוף הזה". החלטת הפשרה קובעת כי מבקרי הפנים יהיו כפופים מקצועית למבקר הפנים של הרשות החדשה, אבל תוכנית העבודה מחויבת באישור מנהל ביה"ח.

גינוסר מבקר סוגיה נוספת שנחשפה ב"גלובס", ולפיה קיימת עדיין אי בהירות באשר לשאלה אם למבקרי הפנים בבתי החולים הממשלתיים תינתן סמכות מלאה לערוך ביקורת גם בגופים השונים של בתי החולים, ובראשם תאגידי הבריאות (בשמם השני "קרנות מחקר") ואגודות הידידים. בנציבות שירות המדינה כמו גם גורמים שונים במשרד הבריאות דורשים שתהיינה סמכות כזו, אולם מנהלי בתי החולים התנגדו לכך.

"דווקא בגופים אלו מתרחשים האירועים 'המפולפלים' אשר חשוב להעמידם לביקורת", מסביר גינוסר. תאגידי הבריאות, נזכיר, הם גופים שהוקמו בכל בתי החולים הממשלתיים כדי להפעיל את תשתיות בתי החולים בשעות אחר הצהריים בין היתר כדי לקצר תורים לניתוחים ופעולות שונות. הכנסות התאגיד מגיעות מהפעלת חניונים, שטחי מסחר ושירותים שונים שאינם כלולים בסל הבריאות הממלכתי לרבות טיפול בתיירי מרפא, כאשר בחלק מבתי החולים הגדולים מגיע תקציב התאגיד לכמחצית תקציב ביה"ח.

לפי תיאור המשרה במכרזים שיוצאים בימים אלה למינוי מבקרי פנים, שכר המבקרים יעמוד על כ-20 אלף שקל ברוטו בחודש. גם עובדה זו, בעיני גינוסר, בעייתית: "מדובר בשכר שלא יאפשר מינוי של מבקר פנים איכותי ובעל ניסיון. כנראה, התוצאה תהיה מינוי של מבקר פנים בעל מספר שנות ניסיון מועט שאינו עומד בסטנדרטים של מינוי ראוי". ככלל, גינוסר מברך על כך שהמהלך יוצא לדרך למרות הפשרה הבעייתית לדבריו, אולם מביע פליאה על כך שעד כה הדבר לא נעשה. "די מוזר שעד כה לא הייתה חובה חוקית למנות מבקר פנימי בבתיה"ח".