יוניצ"ף: ישראל במקום הרביעי בעולם המערבי בעוני ילדים

על פי דוח ארגון האו"ם למען ילדים, 35.6% מילדי ישראל חיים בעוני ■ רק בספרד, לטביה ויוון נרשמו נתונים גרועים יותר ■ בין הסיבות לשיעורי העוני הגבוהים בישראל, מונה הארגון את הקיצוץ בקצבאות הילדים

עוני עניים דוח העוני/ צלם תמר מצפי
עוני עניים דוח העוני/ צלם תמר מצפי

ישראל נמצאת במקום הרביעי בעולם המפותח בשיעור הילדים החיים בעוני, כך עולה מדוח של יוניצ"ף, ארגון האו"ם למען ילדים, שהתפרסם היום (ג'). לפי הדוח, 35.6% מילדי ישראל חיים בעוני. מדובר בנתונים הנמוכים יותר רק מאלו של ספרד (36.3%), לטביה (38.2%) ויוון (40.5%). בין הסיבות לשיעורי העוני הגבוהים בישראל, מונה הארגון את הקיצוץ בקצבאות הילדים.

הדוח מציין כי הילדים שנפגעו בצורה הקשה ביותר הם הילדים למשפחות חד-הוריות, כאשר בקרב ילדים החיים עם שני הוריהם הייתה ירידה קלה בשיעורי העוני בחמש השנים האחרונות.

בהשוואה בין לאומית, הדוח מראה כי שיעורי העוני בקרב ילדים בישראל לא השתנו באופן דרמטי במהלך המשבר הכלכלי, וגדלו ב-0.55% בלבד. עם זאת, השיעור היה גבוה מלכתחילה.

המחקר של יוניצ"ף בחן את השפעת המשבר הכלכלי של 2008 על ילדי העולם המערבי. על פי נתוני הארגון, כ-76.5 מיליון ילדים חיים בעוני, ב-41 המדינות המפותחות שנבדקו. המחקר מצא כי בתחום אחד ישראל דווקא השתפרה בזמן המשבר הכלכלי - האבטלה בקרב צעירים (גילאי 15-24) הצטמצמה בין 2008 ל-2013 בכאחוז.

לדברי ג'וני קליין, מנכ"ל יוניצ"ף ישראל, "כל עוד הכלכלה הגלובלית עדיין לא יציבה, יש סכנה להידרדרות נוספת - אם לא שמים את הילדים בראש סדר העדיפויות שלנו. אנחנו צריכים לשים את הילדים במוקד, על מנת להביא לשינוי בטווח הארוך - גם על חשבון נוחיות בטווח הקצר. אנחנו ביוניצ"ף עובדים עם הממשלה על הקמת נציבות לזכויות הילד, כפי שמתחייב מהאמנה לזכויות הילד, שהשנה אנו חוגגים לה 25".