מס האינטרנט בהונגריה: 100 אלף איש מחו ברחובות

ההונגרים משלמים את מחיר הכלכלה של ויקטור אורבן ■ היטל האינטרנט, בגובה 150 פורינט (62 סנט אמריקאי) לכל ג'יגביט של נתוני אינטרנט שהצרכן צורך הוא הניסיון האחרון של אורבן לצמצם את הגירעון התקציבי

עשרות אלפי הונגרים מנופפים בסמארטפונים / צילום: רויטרס
עשרות אלפי הונגרים מנופפים בסמארטפונים / צילום: רויטרס

ויקטור אורבן ניצח בשבוע שעבר על טקסי הזיכרון להתקוממות של 1956 בהונגריה נגד הקומוניזם כראש הממשלה המכהן יותר מכל קודמיו אחרי נפילת מסך הברזל. אורבן, שהתחזק על ידי שלושה ניצחונות אלקטורליים השנה, מצטייר כמנהיג שמעמדו מובטח. הביוגרף שלו, יוזף דברצ'ני, ניבא כבר ב-2009 שהוא יהיה "מבצר כוח בלתי חדיר".

אבל כבר עכשיו ניכרים סדקים בחזית המבצר הפוליטי הזה, בעקבות סכסוך דיפלומטי קשה עם ארה"ב והתקוממות מאסיבית נגד תוכנית הממשלה להשיק את המס הראשון בעולם על שימוש באינטרנט - מס שמבקריו טוענים שיחזיר את הכלכלה הדיגיטלית במדינה לשנות ה-90.

המס הזה הוא הניסיון האחרון של אורבן לצמצם את הגירעון התקציבי באמצעים לא שגרתיים - שאנליסטים מכנים "אורבנומיקס" (כלכלת אורבן) - שהעלו אפקטיבית את נטל המס בייחוד על מתנגדים פוליטיים, לטענת המבקרים.

היטל האינטרנט, בגובה 150 פורינט (62 סנט אמריקאי) לכל ג'יגביט של נתוני אינטרנט שהצרכן צורך, עורר התנגדות חסרת תקדים למפלגת השלטון, פידש. במקביל הוא ממחיש כמה מעטות אופציות המס שנשארו פתוחות לממשלה, אחרי ארבע שנים של אורבנומיקס, שלא צמצמו את החוב הציבורי מרמה של 80% מהתמ"ג ההונגרי.

"זו לא מערכת קוהרנטית של רעיונות", אומר גרגורי סוראני, נגיד הבנק המרכזי לשעבר, שמתאר את כלכלת אורבן כמערכת של הלאמות, מסים מגזריים סוחפים והענקה סלקטיבית של חוזים ממשלתיים שהגדילה את שליטת המדינה בכלכלה.

אורבן התחמק מתוכנית סיוע שנייה של קרן המטבע להונגריה כאשר מפלגתו עלתה לשלטון בשנת 2000 באמצעות הטלת קנסות על בנקים וחברות נוספות. בו זמנית הוא חילק קיצוצי מס הכנסה והוזלות תעריפי חשמל ומים פופוליסטיים.

אך כאשר רפורמות המס שלו נכשלו בהעלאת הצריכה וההשקעות, הוא נאלץ לאמץ סדרה עולה של אמצעים בלתי רגילים, אומר סוראני. בפרק זמן של כמה חודשים, הבנק המרכזי הלאים קרנות פנסיה פרטיות, שהחסכונות הצבורים בהן הסוו באופן חד פעמי את הגירעון התופח. זמן קצר אחר כך, אורבן הטיל מסים על בנקים וחברות טלקום, אנרגיה ומדיה.

"אם יש כאן עקביות, זו ההעלאה של שיעור המס האפקטיבי", אור סוראני. בנקים זרים הרגישו במיוחד את אפקט האורבנומיקס. אחרי שהוא הטיל את מס הבנקים הגבוה ביותר באירופה בשנת 2010 , ומס על עסקאות פיננסיות השנה, אורבן הכריח את הבנקים לפצות לווים על תנאים "בלתי הוגנים" של הלוואות באירו ובפרנק שווייצי שניתנו באמצע העשור שעבר, כאשר הפורינט ההונגרי היה חזק.

עד כה הוא גרם לבנקים להפסיד 3 מיליארד דולר, אבל הפסדים נוספים צפויים כשהממשלה תחייב את המרת כל ההלוואות הנותרות במט"ח לפורינטים בחודשים הקרובים. לאיוש בוקרוס, שר האוצר לשעבר, הזהיר החודש שהמגזר הבנקאי סופג "עונש קשה". גאורגי מטולסי, נגיד הבנק המרכזי, אומר שהוא צופה שבנקים זרים רבים יעזבו את המדינה.

דוברים רשמיים מכירים בכך שהאמצעים הללו פגעו באמון המשקיעים, אך הם מבטיחים שהמרות ההלוואות במט"ח ייעשו בשער חליפין סביר. "יכול להיות שיש אפקט שלילי על השקעות", אומר גאבור אורבן, שר הכלכלה. "אבל רמה נמוכה של השקעות פרטיות וציבוריות היא הנורמה בכל מדינות אירופה".

משרדי הממשלה מצביעים גם על הצמיחה הכלכלית הגבוהה במחצית הראשונה של 2014 ועל הירידה בגירעון כהוכחות לכך שהאורבנומיקס עובדת. "זו הפעם הראשונה בהיסטוריה של הונגריה שבה יכולנו לעמוד ביעדי הגירעון במשך שלוש-ארבע שנים רצופות", אומר זולטן קובאץ', שר התקשורת.

אבל ההתקוממות נגד היטל האינטרנט אינה הבעיה היחידה של אורבן. הוא מותקף בחריפות מחו"ל על הממד הפוליטי של הכלכלה שלו, שתוארה על ידי הנשיא לשעבר ביל קלינטון בחודש שעבר כ"סוג של קפיטליזם סמכותני".

המתיחות בין ארה"ב להונגריה הגיעה החודש לשיא, כאשר וושינגטון אסרה את כניסתם לארה"ב של שישה פקידים הונגרים רמי דרג בנימוק של שחיתות - צעד ענישה חסר תקדים נגד בעלת ברית בנאט"ו וחברה באיחוד האירופי.

הממשלה והאופוזיציה בהונגריה מסכימות שהאשמות השחיתות אינן אלא תירוץ להענשת החוג הפנימי של מקורבי אורבן על הרפורמות הלא-ליברליות שלו, ומה שכמה אנליסטים מתארים כמדיניות חוץ פרו-רוסית.

בעיצומה של הסערה על היטל האינטרנט והסכסוך הדיפלומטי עם ארה"ב, אנליסט הונגרי אחד אומר שהוא מעולם לא ראה את ארצו מבודדת כל כך מבעלות ברית מערביות, והזהיר שאורבן מפנה עורף למודל הדמוקרטי הליברלי של שוק חופשי. "הוא מעריץ את פוטין ואת מה שהוא עושה. הוא מאמין שהעידן של המערב הסתיים, ולכן הוא מנסה ליצור מודל חלופי, שהמדינה במרכזו", אומר האנליסט.