הממשל: העלבונות בנתניהו לא יאים, אך לא נהסס לבקר

(עדכון) - הבית הלבן מתחיל להתנער מהעלבונות: "הדברים בהחלט אינם משקפים את עמדת הממשל והערות כאלה הן בלתי ראויות ואינן מועילות" ■ יו"ר הקונגרס: להעניש את הפקיד שתיאר את נתניהו כ'ציקן-שיט'

ברק אובמה / צילום: רויטרס
ברק אובמה / צילום: רויטרס

הבית הלבן מתחיל להתנער מהעלבונות שהטיחו בכירים בממשל בראש הממשלה, בנימין נתניהו. בתדרוך לעיתונאים הערב (ד') אמר דובר הבית הלבן, ג'וש ארנסט, כי "ההערות הציוריות" שיוחסו לפקידי הממשל אינן יאות, אך הבית הלבן לא יהסס למתוח ביקורת על ישראל אם יגיע למסקנה שמתבקשת ביקורת כזו. הדובר רמז, שנשיא ארה"ב, ברק אובמה, לא יתנצל באזני נתניהו ושאין כוונה להעניש את הפקיד שתיאר את נתניהו כ'צ'יקן-שיט' (ביטוי עגה שפירושו פחדן עלוב או כלומניק, חתיכת אפס).

זמן קצר לפני התדרוך, אמר יו"ר בית-הנבחרים, ג'ון ביינר, רפובליקאי, כי צריך לפטר את הפקידים שהטיחו עלבונות בנתניהו. "העלבונות שהפקידים הטיחו בראש ממשלת ישראל משקפים בעקיפין את השקפותו של הנשיא עצמו", אמר ביינר. גם הסנטור הרפובליקאי טד קרוז, ששוקל להתמודד על הנשיאות ב-2016, השמיע קריאה דומה.

ההתלקחות החדשה בין ישראל לארה"ב, ובין הממשל לרפובליקאים בקונגרס, פרצה בעקבות פרסום מאמר של העיתונאי ג'פרי גולדברג, שבו תואר שפל חסר תקדים ביחסים בין וושינגטון לירושלים. תחת הכותרת "עכשיו זה רשמי: המשבר ביחסי ישראל - ארה"ב הגיע", מדווח העיתונאי על "חימה בוערת" של פקידים בממשל אובמה כלפי נתניהו בגין מדיניות ההתנחלויות. דגש מיוחד מושם במאמר על האופי האישי של הסתייגות הממשל מנתניהו. "העניין עם ביבי הוא, שהוא צ'יקן-שיט", אמר בכיר בממשל לגולדברג. פקידים אחרים ממשל את נתניהו כ'סרבן', 'רואה רק מה שסמוך לאפו', 'ריאקציונר', 'אטום', 'רברבן רעשני', 'נאד נפוח' ו'חולה תסמונת אספרגר' (אוטיזם קל)".

דובר הבית הלבן וקודם לכן אליסטייר בסקי, דובר במועצה לביטחון לאומי, מתחו ביקורת על התבטאויות פקידי הממשל: "דבריהם בהחלט אינם משקפים את עמדות הממשל ואנו סבורים שהתבטאויות כאלה הן בלתי ראויות ואינן מועילות. ראש הממשלה והנשיא גיבשו שותפות יעילה והם מקיימים התייעצויות קרובות לעיתים תכופות, לרבות הפגישה שקיימו השניים בבית הלבן החודש".

ארנסט הדגיש, כי היחסים בין ישראל לארה"ב קרובים וחזקים ואחת הראיות לכך היא, שמשלחת ביטחונית ישראל, בראשות היועץ לבטחון לאומי במשרד רוה"מ, יוסי כהן, תיפגש מחר (ה') עם בכירים בבית הלבן, ובראשם היועצת לביטחון לאומי, סוזן רייס, כחלק מסבב מפגשים חצי שנתיים לתיאום העמדות הביטחוניות של שתי המדינות. הוא הדגיש, שהיה זה אובמה שיזם מתן חבילת סיוע בסך 225 מיליון דולר להאצת הייצור של מערכות "כיפת ברזל".

שני הדוברים הדגישו שהיחסים הקרובים בין ישראל לארה"ב אין פירושם "טיוח" חילוקי דעות: "ברור שלמרות היחסים ההדוקים ביותר בין שתי המדינות, איננו מסכימים על כל דבר. כך, למשל, הבהרנו פעמים חוזרות ונשנות, שהשקפתה של ארה"ב, מזה זמן רב, היא שפעילות ההתנחלויות אינה לגיטימית והיא מסבכת אתהמאמצים להשגת פתרון של שתי מדינות".

"היחסים בין שתי המדינות חזקים כתמיד ואי אפשר לערערם", הוסיפו הדוברים. "הקשרים הבטחוניים מעולם לא איתנים יותר ואנו מחויבים ללא סייג לבטחון ישראל. נתניהו אישר לא פעם אחת שהוא שותף להשקפתה של ארה"ב שהפתרון הטוב ביותר לסכסוך הישראלי-פלסטיני הוא שתי מדינות שחיות זו בצד זו בשלום ובביטחון".

עיתונאים בתדרוך לחצו על הדובר מדוע לא נפתחת חקירה לזיהוי הפקידים שהשמיצו את רה"מ, כפי שהממשל נוהג לחקור הדלפות מזיקות אחרות. הדובר אמר, כי לא מדובר בגילוי סודות מדינה אלא בהתבטאויות בלתי ראויות.

גם דוברת הסטיט דיפרמנט, ג'ן סאקי, הסתייגה הערב מהעלבונות שהוטחו בנתניהו ואמרה ששר-החוץ האמריקאי, ג'ון קרי, יבהיר לרה"מ, בשיחתם הבאה, שהדברים אינם משקפים את עמדת הממשל.