מנכ"ל גט טקסי: "אני לא מקבל משכורת מיום הקמת החברה"

שחר וייסר לא ממהר להנפיק: "שווקים ציבוריים לא יודעים איך לאכול צמיחה שנתית של 400%" ■ לא פוסל אופציה של מכירת החברה: "יש לא מעט חברות שיכולות להיכנס לתחום" ■ לזירת הסטארט-אפים המבטיחים לשנת 2014

שחר וייסר / צילום: איל יצהר
שחר וייסר / צילום: איל יצהר

חברת גט טקסי היא החברה המבטיחה של "גלובס" לשנת 2014. זו השנה העשירית ברציפות שבה "גלובס" פונה לעשרות משקיעים, יזמים ואנשי הון סיכון ומבקש מהם לדרג את עשר חברות הסטארט-אפ המובילות - וגט טקסי הציגה השנה זינוק בעלייה וכבשה את המקום הראשון.

לזירת הסטארט-אפים המבטיחים לשנת 2014

שחר וייסר, מנכ"ל החברה, חשף באחרונה בפייסבוק שלו חלק מהנתונים של אפליקציית המוניות שדוהרת קדימה. בשנה הנוכחית צפוי מחזור המכירות של החברה להסתכם ב-100-150 מיליון דולר והצמיחה ב-2015 אמורה להסתכם ב-400% - נתון שיזניק את מחזור המכירות ליותר מחצי מיליארד דולר.

הנתונים האלה יכלו לסלול לגט טקסי דרך בטוחה להנפקה בנאסד"ק, אבל החברה מעדיפה - בשלב הזה - להישאר פרטית. בחודש אוגוסט הודיעה גט טקסי על סבב גיוס שטרם הושלם של 150 מיליון דולר. גורמים בשוק מעריכים את השווי של החברה ב-2-3 מיליארד דולר, אבל בנקודה הזו וייסר מעדיף לעצור בצד. "אנחנו לא מגיבים על השווי", הוא אומר בראיון מיוחד ל"גלובס", "אבל יש בנצ'מרק בשוק שיכול להעיד בערך איפה אנחנו עומדים. אחת המתחרות שלנו - Lyft - גייסה לפני שנה לפי מיליארד דולר ומאז הם המשיכו לגדול. אנחנו יותר גדולים מהם, אז אפשר לשער איפה אנחנו נמצאים", הוא אומר.

מי שעדיין מעפילה על גט טקסי היא חברת Uber, שהשנה נכנסה לתחרות חזיתית מולה בניו יורק ובישראל.

"ניכנס לשוק הרכישות"

הגיוס הענק של החברה, שטרם הושלם כאמור, יאפשר לגט טקסי לעשות צעד נוסף בדרך למימוש הפוטנציאל. בעולם יש לא מעט אפליקציות להזמנת מוניות ותחבורה ציבורית, אבל וייסר מעריך שבשלב הבא השוק יעבור קונסולידציה ורק הגדולים ישרדו. "היום גט טקסי היא מספר 2 בעולם אחרי אובר. יש פה שוק של מיליארדים וכמה חברות יובילו אותו. זה מזכיר לי את שוק הטלקום, שהפך להיות שוק של כמה ענקים בודדים כמו AT&T, ורייזון וחברות אחרות".

הכסף הגדול שצפוי לזרום לקופתה של גט טקסי ישמש אותה להתרחבות ביעדים חדשים - בנוסף לניו יורק, לונדון, מוסקבה, סנט פטרסבורג וישראל, שבהן היא פעילה כיום - אבל זה רק חלק מהתוכנית האסטרטגית.

"עם גיוס כזה, אנחנו בטוח נכנסים לשוק של רכישות. בתיאוריה, כשאתה מגייס כאלה סכומים, חלק הולך לגידול אורגני וחלק לגידול לא אורגני", הוא מסביר. ובכל זאת, כאשר החברה צפויה לגלגל 500 מיליון דולר בשנה הקרובה ולהפוך לרווחית, גיוס הוא לא מהלך מובן מאליו. "אם היום על כל דולר שאני מכניס, אני מצליח לעשות חמישה, אז זה הכי מטומטם לא לקחת עכשיו כסף. דווקא בגלל שהמודל עובד, אז אתה רוצה לממש", הוא מסביר. מי שחושב שהיקף הגיוס הנוכחי עשוי להיות האחרון לקראת אקזיט כחול-לבן, צפוי להתבדות. "לא נראה לי שזה יהיה הגיוס האחרון", מפתיע וייסר שגייס לחברה שהוא מוביל 207 מיליון דולר, כולל הסבב הנוכחי. "אתה לוקח כסף כל עוד אתה יכול", הוא אומר.

השוק האחרון שגט טקסי נכנסה אליו הוא ניו יורק. הפעילות בתפוח הגדול אינה רווחית, בניגוד לרוב השווקים האחרים בעולם. "זה לוקח זמן, בדרך כלל לוקח שנתיים וחצי מיום ההשקה עד שמגיעים לרווחיות. אנחנו שם קצת יותר משנה", אומר וייסר אך ממהר להבהיר: "אנחנו רווחיים ב-22 מתוך 24 הערים שאנחנו פעילים בהן. אין חברה אחת בתחום שלנו שהיא רווחית - כולל אובר".

אובר היא הנמסיס של גט טקסי. האחרונה מצליחה להוביל בשוק המקומי וגם בשוק משמעותי יותר כמו מוסקבה, אבל רחוקה מאובר שנות אור כאשר מדובר בשווי. ביוני השנה גייסה אובר 1.2 מיליארד דולר לפי שווי של 18.2 מיליארד דולר (אחרי הכסף), אבל וייסר משוכנע שהגיוס הענק משחק גם לטובת שאר השחקניות, אף שרובן - על הנייר - נותנות שירות די דומה.

"יש הבדל טכנולוגי עצום בין גט טקסי לבין מתחרות כמו אובר או hailo הבריטית", הוא אומר, "המוצר שלנו נחשב למספר אחת והוא הרבה יותר טוב מאובר. היתרון הטכנולוגי הוא בפונקציונליות ובשימושיות. המוצר שלנו הרבה יותר פשוט וידידותי אבל מצד שני יותר עשיר ביכולות כמו הזמנת מונית למועד עתידי ובמיוחד בפתרון לעסקים לניהול והזמנת מוניות לעובדים".

לדבריו, ארה"ב היא אמנם סיפור אחר אך במוסקבה ובישראל הדומיננטיות של גט טקסי לא תישבר על ידי אובר. "הסיבה שהצלחנו במוסקבה ובישראל היא שהתעסקנו בגט טקסי ולא בתחרות. אנחנו מאמינים שצריך לדעת מה נכון לחברה ולמשתמשים ולא להתעסק בתחרות. במוסקבה אנחנו פועלים כבר שנתיים וחצי לעומת שנה וחצי מצד אובר - הפער של השנה עשה את ההבדל. אנחנו שם עם 9,000 מוניות לעומת כ-130 מוניות לאובר".

גם בישראל וייסר לא חושש מהמתחרה האמריקנית. "ברור שמי שהיה ראשון זה חשוב אבל אחר כך זה גם המוצר עצמו. אנשים פותחים אובר ורואים אפליקציה פחות טובה. הם שואלים את עצמם: 'האם יש כיסוי ארצי, האם אני צריך לחכות שתי דקות למונית או עשר דקות, האם האפליקציה נוחה לי או לא, האם יש מחירים מיוחדים או לא. אז אתה שואל את השאלות האלה ואומר: 'נו, יאללה, מספיק'".

גם בניו יורק לדבריו הסיפור דומה: "קשה לנו בניו יורק. קשה לשחקן שני להיכנס לשם אבל אנחנו מצליחים לאט לאט לבדל את עצמנו. יש לנו שם פתרון לעסקים, שאין לאובר. הם לא יכולים להוסיף את זה כעוד פיצ'ר כדי להתחרות בנו כי זה אומר גם להרים Call Center ולדעת לטפל בחשבוניות. אנחנו כבר שלוש שנים מעניקים שירות עסקי לחברות מובילות בתחום. זה שונה מלעשות הודעת יח"צ על זה שהם נכנסים גם לשוק העסקי. זה מאוד מאוחר להיכנס לזה".

דרך אחרת לנסות ולכבוש נתח שוק בניו יורק היא השקת נסיעות בלימוזינה ב-10 דולר, מכל מקום לכל מקום, בגבולות מנהטן. "יש לנו יכולת לעשות את זה בלי להפסיד ולאורך זמן", אומר וייסר".

"לקחתי את זה אישית"

רוב היזמים של חברות סטארט-אפ, בעיקר חברות שמגייסות סכומים גדולים, נאלצים לדלל את אחזקותיהם בחברות. וייסר לא מוכן להתייחס לאחזקות שלו ושל המייסד הנוסף, רועי מור, שפעיל בעיקר מאחורי הקלעים, אך מסביר שהשניים שמרו פחות או יותר על מקומם ברשימת בעלי המניות. "חוץ מהסיבוב האחרון, שנינו השתתפנו בכל סבבי ההשקעות עד עכשיו. זו הפילוסופיה שלנו", הוא מסביר. "כחלק מהפילוסופיה הזו מאז יום ההקמה אני לא מקבל משכורת מהחברה", הוא מפתיע. וייסר יכול להרשות לעצמו לא למשוך שכר מהחברה, הודות להכנסות שיש לו מחברות ומסטארט-אפים אחרים שייסד, שחלקם פעילים ברוסיה.

אז מה השלב הבא של גט טקסי? ההיגיון מדבר על הנפקה ציבורית, אבל וייסר מבהיר שכל האופציות על השולחן - כולל הנפקה פרטית. "שווקים ציבוריים לא יודעים איך לאכול צמיחה שנתית של 400%", הוא מוסיף.

אפשרות אחרת היא מכירת החברה. "יש היום לא מעט חברות שיכולות להיכנס לתחום. מצד אחד, גוגל משקיעה באובר ועליבאבא ב-Lyft. במקביל, אתה רואה שאמזון ואיביי מחפשות איך לפתור את בעיית המשלוחים המהירים בשוק הקמעונאות המקוון.

מצד שני, חברות השכרת רכב כמו אוויס או הרץ, שרואות איך העסק שלהן הולך לאיבוד, יכולות להיות גם אפשרות מעניינת. לא הייתי פוסל גם יצרניות רכב כמו ג'נרל מוטורס או פורד, שעוברות שינוי בעסק שלהן. אין לי שום מגעים עם אף אחד אבל יש לא מעט שמות עם פוטנציאל להיות רוכשות בשוק הזה", הוא מסביר.

אף שעברה יותר משנה מאז התפרסמו הידיעות על כוונת החברה להורדת דמי הזמנת מוניות מראש והביקורות הרבות שבאו בעקבותיה על התנהלות החברה מול הנהגים, וייסר עדיין לוקח ללב. "לקחתי את זה אישית, למרות שהביקורת נגדנו באה משום מקום. אני מעריך מקצועיות אבל קופץ לי הפיוז מזה שבתקשורת בכוונה או לא בכוונה חיפשו את ההפוך. התקשורת עדיין מחפשת צהוב ואנחנו לא מרגישים את זה באף מקום חוץ מבישראל.

"בסופו של דבר, גט טקסי בנויה כדי להביא ערך לנהגים, לנוסעים ולעיר. זה מה שמעניין אותנו. יש לנו שקיפות בחשבונית לנהגים, יש לנו מוקד טלפוני שפועל 24/7. כל זה בנוי סביב איך לעזור לנהג להרוויח יותר ולקבל יותר חופש".

גט טקסי

תחום פעילות: אפליקציה להזמנת מוניות

מייסדים: שחר וייסר (המנכ"ל) ורועי מור

שנת הקמה: 2010

מספר עובדים: 200

גיוסי הון: 207 מיליון דולר

משקיעים: קרנות ציבוריות, קרן ההשקעות Vostok Nafta ,Access Industries ,Kreos Capital, InVenture Capital ועוד