שוק המניות בוול סטריט מפחיד אותך? זה בסדר גמור

לפי נתוני צבירת כספי הקרנות, המשקיעים בארה"ב כמעט לא פעלו במהלך המימוש הארוך ביותר בשלוש השנים האחרונות ■ שאננות? שיתוק שנובע מפחד? מומחים מנסים לפענח את התנהגות המשקיעים

 וול סטריט אירופה  / צילום: בלומברג
וול סטריט אירופה / צילום: בלומברג

בדרך כלל אי-אפשר לזהות שאננות בלי להביט במראה האחורית. לכן, כאשר המשקיעים יתקרבו לסוף השנה ויביטו אחורנית על השבועות האחרונים של האקשן בשוק, השאלה היא מה הם יראו במבט לאחור.

הסיכויים הם שיקרה מה שיקרה בשוק, הוא ישפיע פחות על העתיד של המשקיעים מאשר התגובה או אי-התגובה שלהם למה שקורה. לפי שעה, כל הסימנים מראים שהם לא עושים כלום. אם הירידה בשוק הסתיימה, זה מהלך נכון; אבל יש ויכוח גדול על אם הגרוע ביותר כבר מאחורינו או שהוא רק מתחיל.

מדד 500 S&P איבד כמעט 10% מהשיא התוך-יומי שלו ב-19 בספטמבר - 2,019 נקודות - עד 15 באוקטובר, אז הוא כמעט נגע ב-1,820 נקודות. אני אמנם שונא את המונח "תיקון", שממנו משתמע שהשוק עושה משהו שטעון תיקון כשהוא עולה; אך הרבה משקיעים מאמינים כנראה, שהירידה תיקנה את מה שגרם לשוק להיות חולה, קרי תמחורים גבוהים.

זה יכול להסביר גם למה המשקיעים מוכנים לרכוב על הבעיות הללו. נתונים על צבירת כספי הקרנות של חברת המחקר TrimTabs מראים, שהמשקיעים לא פעלו למעשה במהלך המימוש הארוך ביותר בשלוש השנים האחרונות. בריאיון בתוכנית הרדיו שלי בשבוע שעבר, צ'רלס בידרמן, נשיא TrimTabs, ציין, כי "היעדר תגובה לירידה תלולה בשוק" הוא סימן מבשר רע, בטווח הקצר לפחות.

"רצפה זמנית" - הנקודה שבה השוק לוקח פסק זמן מהירידה ומתחיל את העלייה הריאלית הבאה - באה בדרך כלל רק כאשר המשקיעים פוחדים, אומר בידרמן. והמשקיעים היום לא פוחדים. ואכן, סקר הסנטימנט של האגודה האמריקאית למשקיעים יחידים, שפורסם ביום רביעי שעבר, הראה שכמעט מחצית מהמשקיעים צופים שמחירי המניות יעלו בששת החודשים הבאים. רק פחות מרבע מהמשקיעים צפו ירידה בפרק זמן זה.

"צבי נלכד בפנסי מכונית"

כפי שבידרמן ציין, המשקיעים לא משנים בקלות את התנהגותם השאננה. צריך לטלטל אותם כדי להוציא אותם מהמצב הזה. יש שפע של מחקרים אקדמיים, שמראים שמשקיעים מתחילים בדרך כלל לצאת מהשוק רק כשהם רואים ירידה של 15%. כך הם סופגים את הירידה התלולה ביותר, ולא נמצאים בשוק כשההתאוששות האמיתית מתחילה.

"נכון, הייתה לנו גאות, אבל אם נמשיך לרדת בעוד 3% או 4% מכאן (מ-15 באוקטובר, צ' ג'), אני חושב שזה יפחיד בני אדם", אמר בידרמן. המעניין כאן הוא, שבידרמן באמת מאמין שהשוק יעלה מהרגע המפחיד הזה.

ג'וש פיטרס, עורך עלון המשקיעים דיבידנד אינבסטור של חברת מורנינגסטאר, ציין בשבוע שעבר, שהזיגזג של השוק הוא לא דבר שצריך להכניס לפאניקה; אבל הוא לא כינה את המצב בשוק "הזדמנות קנייה", וציין במקום זאת שכמשקיע ערך, הוא לא מאמין שהמניות הגיעו לרמות של הזדמנות.

פיטרס ציין, שמשקיעים רואים לעתים קרובות כותרות על מגמת השוק, וחושבים שהם צריכים לעשות משהו, במקום להיות רק טקטיים. הבעיה לדעתו היא כאשר המשקיעים לא שאננים כפי שהם משותקים מפחד. לפעמים, הוא אומר, העצה הטובה ביותר היא "אל תעשו סתם משהו, תעמדו במקום".

"זה בסדר להיות צבי נלכד בפנסי מכונית, כל זמן שאתם לא על הכביש", הוא מוסיף.

לכן, הימנעות משאננות כעת היא שיקול של הטקטיקה ושל תנאי השוק. משקיעים שהיו עצבניים כשהשוק עבר את הירידה הקצרה שלו, קיבלו כבר חזרה את רוב הירידה, ואולי הם רוצים כעת להגן על חלק מהרווחים שלהם. זה מרגיש אולי כמו מכירה מתוך עצבים חלשים, אבל זאת לא מכירת פאניקה כשהיא מתבצעת על רקע עלייה בשוק.

הגנה על רווחים גם מייצרת מזומנים, שמקלים לראות את הירידה הבאה בשוק כהזדמנות קנייה, כי יש מניות שעומדות למכירה כאשר למשקיעים יש מזומנים לקנות אותן.

קל לקנות כשאחרים בורחים

הימנעות משאננות היא צעד חכם גם למשקיעים שאינם חוששים מירידה משמעותית בשלב זה, אבל במקרה שלהם פירוש הדבר הוא לחפש השקעות ששוות קנייה.

למשקיע השורי, שרואה את הירידה כיצירת בסיס לעלייה הבאה, השאלה היא אם כל ירידה קובעת מחירים ברמות אטרקטיביות.

משקיעי צמיחה, שמחפשים את המניות עם פוטנציאל הצמיחה הגבוה ביותר, נוטים להבחין בהזדמנויות קנייה מהר יותר, מפני שהם רואים את העסקים של החברה צומחים, ואת המחיר שמעניקים לצמיחה הזו כנמוך מדי.

משקיעי ערך, לעומת זאת, נוטים לעקוב אחרי מניות שלדעתם נסחרות בתת-ערך. מאחר שהשוק היה ברמת שיא לפני הירידה הנוכחית, והירידה היתה מוגבלת לפחות מ-10% מהשיא, הם יזדקקו לירידה גדולה יותר כדי לקבל את מה שהם רואים כהזדמנות אמיתית.

טיק ויק, מנהל תיקים בכיר בנייפלס טרסט, ציין, שכל מי שחושב שהירידה תוכל לספק הזדמנות קנייה, צריך להחליט מראש אלו תנאים הוא רוצה לראות לפני שהוא לוחץ על ההדק. קל יותר לקנות בזמן שהמשקיעים השאננים הולכים בנתיב המסורתי, נבהלים מירידה חדה ובורחים מהשוק.

"כשרואים ירידות שנובעות ממימושי פאניקה, יכול להיות שזה הזמן להיכנס ולקנות יותר", אמר ויק. "אבל קשה לעשות את זה אם אתה לא יודע מה אתה רוצה לראות, ורואה את זה קורה. לפי שעה, הרבה דברים תיקנו את עצמם, אבל לא מספיק כדי להתלהב. כל תיקון יכול להיות הזדמנות קנייה, אבל אתם רוצים לחכות למשהו שיהיה הזדמנות קנייה טובה".

*** כל הזכויות שמורות ל-MarketWatch.com 2014