הכל כרגיל? משלחת ישראלית במפגש רם דרג בבית הלבן

"חצי חיבוק" של היועצים לביטחון לאומי משתי המדינות ■ בשיחות נדונו המאמצים להשמיד את דאע"ש והמחויבות האמריקאית למנוע מאיראן השגת נשק גרעיני ■ עיתוי המפגש נקבע מזמן, אך ממשל אובמה מצביע עליו כסימן שהיחסים הקרובים נותרו בעינם

בנימין נתניהו ברק אובמה / צילום: רויטרס
בנימין נתניהו ברק אובמה / צילום: רויטרס

משלחת ביטחונית ישראלית רמת-דרג, בראשות יוסי כהן, היועץ לביטחון לאומי במשרד רה"מ, נועדה אמש (ה') עם בכירים בממשל אובמה, בראשות היועצת לביטחון לאומי בבית הלבן, סוזן רייס.

המפגש נערך במסגרת התכנסויות חצי-שנתיות של מה שמכונה "קבוצת ההתייעצות האמריקאית-ישראלית" ועיתויו נקבע מזמן. בכל זאת, בעקבות שערוריית ה"צ'יקן-שיט" וכינויי גנאי אחרים שכיוונו פקידים בכירים בממשל לראש הממשלה, בנימין נתניהו, מצביע הבית הלבן על האירוע כראיה לכך שהיחסים ההדוקים בין וושינגטון לירושלים נותרו בעינם.

דוברת המועצה לביטחון לאומי בבית הלבן, ברנאדט מיהאן, נתנה פומבי למפגש ואף הפיצה תצלום רשמי, שמנציח חיבוק בין היועצים לביטחון לאומי של שתי המדינות. בעצם מדובר בחצי-חיבוק, וגורם פרו-ישראלי שראה את התצלום התבדח, שהחיבוק למחצה מתאר היטב את מצב היחסים ישראל לארה"ב.

הודעת המועצה מתארת את השיחות כ"קונסטרוקטיביות ואינטנסיביות". נדונו בהן מאמצי ארה"ב ושותפותיה לשחוק את כוחו של דאע"ש ולהשמידו. המשלחת האמריקאית חזרה ואישרה את מחויבות ארה"ב למנוע מאיראן השגתו של נשק גרעיני. שני הצדדים דנו על המאמצים הדיפלומטיים המתמשכים של ארה"ב ומדינות אחרות להגיע להסכם מקיף עם טהראן, שייתן מענה לחששות הקהיליה הבינלאומית מהתכנית הגרעינית של איראן. המשלחות התחייבו להמשיך ולקיים את "התיאום חסר התקדים" בין ישראל לארה"ב כל עוד נמשך המו"מ עם איראן.

במשלחת האמריקאית השתתפו, בין היתר, ראש סוכנות הביון המרכזית, ג'ון ברנאן; סגן יו"ר המטות המשולבים של צבא ארה"ב, אדמיראל ג'יימס ווינפלד; תת-שר-החוץ האמריקאי וונדי שרמן, שמובילה את המו"מ עם איראן; ודייוויד כהן, תת שר האוצר של ארה"ב, שמרכז את המאמצים ליבש את זרימת הכספים לדאע"ש.

רשימת חברי המשלחת הישראלית לא פורסמה, אך משתתפים בה גורמים בכירים ביותר מגופי המודיעין של ישראל, וכן בכירים ממשרד-החוץ ומשרדים משלתיים אחרים.