על מה מבזבזים עובדי משרד האוצר את כספי משלם המסים? 14 א' ש' לכדורעף, 3,534 ש' למקרר ברכב של סגן השר, 148 אלף שקל על "חוט לבן ארוך"

עובדי האוצר בזבזו בשנה שעברה עשרות אלפי שקלים על אימוני כושר ■ התקשרות עם משרד עו"ד יגאל ארנון עלתה לכם 700 אלף שקל

יאיר לפיד / צילום: אוריה תדמור
יאיר לפיד / צילום: אוריה תדמור

על מה מוציא המשרד שאמון על קופת המדינה את הכסף? מפירוט ההתקשרויות של משרד האוצר עם גורמים חיצוניים לשנת 2013 עולה כי המשרד שאמון על חלוקת הכספים יודע להשאיר לא מעט כסף גם לעצמו ולצ'פר את עובדיו.

בשנה שעברה הוציא המשרד 1.7 מיליון שקל עבור ימי גיבוש לעובדיו באגפים השונים, ועשרות אלפי שקלים בעבור אימוני כושר. דוח ההתקשרויות של משרד האוצר שנמסר לבקשת התנועה לחופש המידע, מאפשר הצצה לסדרי העדיפויות במשרד. כך למשל, בעבור סגן שר האוצר הותקן מקרר ברכב בעלות של 3,534 שקל.

משרד האוצר, על פי הנתונים, מבצע לא מעט התקשרויות עם משרדי עורכי דין פרטיים ופירמות רואי חשבון. בשנת 2013 נעשתה התקשרות עם משרד עו"ד יגאל ארנון, שעלתה לקופת המדינה 700 אלף שקל. פירמת רואי החשבון ברייטמן אלמגור העניקה גם היא שירותים למשרד האוצר בסכום של 466 אלף שקל, וכך גם משרד רואי החשבון ליאון- אורליציקי שהעניק שירותים ב-166 אלף שקל. בנוסף התקשר משרד האוצר עם פירמת ארנסט אנד יאנג תמורת ייעוץ בסכום של 1.835 מיליון שקל. בעבור ייעוץ פיננסי שילם משרד האוצר כמיליון שקל לחברת דב הלפרין יועצים.

בעבור "אימון אישי למנהלים" שילם המשרד 49 אלף שקל. משרד עורכי הדין גלוזמן ושות' שנשכר לייעץ גם הוא לסייע לאוצר קיבל סכום של 50 אלף שקל ומשרד זיו האפט המתמחה במיסים - 166 אלף שקל.

שר האוצר הקודם, יובל שטייניץ, השתמש בשירותיו של עו"ד צבי אגמון, המייצג במקביל גם את ענקיות הגז נובל אנרג'י ודלק. אגמון קיבל 29,500 שקל בעבור "שירותים לשר". שטייניץ התייעץ גם עם הפרופ' למשפטים אריאל בנדור בעלות זהה. אגמון ובנדור ייעצו לשטייניץ לקראת פרסום דוח אסון הכרמל.

עלות נסיעת שר האוצר לניו יורק וושינגטון באוגוסט עמדה על 30 אלף שקל. באוקטובר טס לפיד לארה"ב שוב בעלות של 54 אלף שקל בעבור טיסה ושירות אח"מים בשדה התעופה. במאי טס שר האוצר לצרפת בעלות של 38 אלף שקל. החשבת הכללית באוצר טסה לוועידת קרן המטבע בוושינגטון בעלות של 16 אלף שקל.

עוד עולה מהדוח כי לפיד שוכר עבור מסיבות עיתונאים שהוא מקיים ציוד מיוחד. הסכומים נעים בין 10 אלפים שקל ל-20 שקל. על מנת להכשיר את אנשי המשרד להופעות בתקשורת שילם המשרד 41 אלף שקל לקורס שיכין את הפקידים להופעה מול מצלמה.

26 אלף שקל ליום כיף

משרד האוצר שומר גם על המורל של אנשיו. עבור ימי גיבוש לעובדי האגפים השונים הוציא משרד האוצר בשנת 2013 כ-1,680,795 שקל. במסגרת זו נהנו אגפי התקציבים, החשב הכללי, השכר, הלשכה המשפטית, אגף שוק ההון, עובדי המנהל, אגף התקשוב ועוד מימי כיף במלונות בעכו, חיפה ואילת. בנוסף, נהנו עובדי אגף הכלכלן הראשי מיום כיף בבנימינה בעלות של 26 אלף שקל.

בעבור סבסוד מנוי לגן החיות התנכי בירושלים מוציא המשרד כ-13 אלף שקל בשנה, פעילות חנוכה לילדי עובדי המשרד עלתה 443 אלף שקל, וגם שי לטו בשבט חולק לעובדים בעלות כוללת של 120 אלף שקל, שי לחנוכה בסכום של 300 אלף שקל, לראש השנה 48 אלף שקל, ושי לפורים בגובה 120 אלף שקל. בעבור שי לילדי המשרד המשתחררים מהצבא הוציא המשרד 50 אלף שקל.

המשרד שדואג לקצץ לשאר משרדי הממשלה בתקציב, יודע לפנק את אנשיו. בעבור "התעמלות גברים", הוציא המשרד 18,360 שקל, ועלות ההתעמלות לנשים עמדה בשנה החולפת על 26,550 שקל.

במשרד האוצר מעדיפים את העובדים ספורטיביים וממנים גם אימון כדור עף לעובדי המשרד עבורו הוציאו 14,800 שקל. בעבור השתתפות אנשיו במחוזיאדה, שילם המשרד דמי השתתפות בגובה 12,500 ו-128 אלף שקל בעבוד שהות באילת לארבעה ימים למשתתפים במחוזיאדה.

משרד האוצר לא חוסך גם בהשכלת עובדיו ובהנחלת ההיסטוריה ובעבור "קורס שואה" לעובדי המשרד שילם המשרד 50 אלף שקל.

עיצום הפנים במשרד מקבל גם הוא תקצוב. מהדוח עולה כי המשרד רכש תמונה ללשכת סגן השר ממוזיאון ישראל בעלות של 261 שקל, שאח"כ מוסגרה בסכום של ..... ללפיד מוסגרה תמונה בעלות של 247 שקל, ובעבור החשבת הכללית, מיכל עבאדי, קנה המשרד ומסגר תמונה בעלות של 330 שקל. תמורת ייעוץ לגינון הוציא המשרד 13 אלף שקל, בעבור הזמנת צמחיית פנים למשרד האוצר נעשתה הוצאה של 2,950 שקל, ותמורת החלפת הצמחיה באגף הממונה על התקציבים שילם המשרד 400 שקל. משלוחי פרחים ב-2013 עלו למשרד 10,000 שקל.

קנסות משטרה באלפי שקלים

חרף החלטתו של שר האוצר, יאיר לפיד, שלא לעשות שימוש ברכב ממשלתי ובנהג, מוציא משרד האוצר סכום של 2.6 מיליון שקל בשנה בעבור "רכב צמוד לשר האוצר". עם זאת, במשרד טוענים כי מדובר בטעות ברישום וכי ההוצאה היא בעבור כל כלי הרכב של המשרד. הנתונים מלמדים כי באוצר מעריכים שאומדן ההשכרות השנתי לשנת 2014 של כלי רכב יעמוד על 300 אלף שקל. על פי הדוח הוצא סכום של 70 אלף שקל בעבור רכב למנכ"לית משרד האוצר, יעל אנדורן. גם קנסות משטרה משלם המשרד לעובדיו ובשנה החולפת העביר המשרד למשטרה 4,000 שקל. הוצאות המשרד בעבור פזומט עומדות על 1 מיליון שקל.

ויש פרטים פיקנטים נוספים: לא ברור מה עושים במשרד האוצר עם חוט תפירה לבן, אבל על פי הדוח רכש המשרד חוט בעלות של 148 אלף שקל; כיבוס וילונות בעלות של 50 אלף שקל; חידוש חברות באיגוד המוזיאונים בעלות של 4,060; והפקת טקס עובד מצטיין- 235 אלף שקל.

ממשרד האוצר נמסר בתגובה כי "לצערנו רשימה זו הועברה מבלי שנבדקו בה כל הפרטים על ידי הגורמים המוסמכים לכך. משרד האוצר יעדכן את הרשימה ויעביר רשימה מתוקנת".