המחאה בהונגריה עשתה את שלה: מס האינטרנט בוטל

ר"מ ויקטור אורבן: "איננו קומוניסטים. איננו מושלים נגד העם, אלא עם העם"

עשרות אלפי הונגרים מנופפים בסמארטפונים / צילום: רויטרס
עשרות אלפי הונגרים מנופפים בסמארטפונים / צילום: רויטרס

בתגובה לפעולות מחאה המוניות ולהתנגדות התאגידים, השעה ראש ממשלת הונגריה תוכנית שנויה במחלוקת להטיל מס על תעבורת אינטרנט.

בהפגנות הגדולות ביותר שנערכו בהונגריה מאז עלה ראש הממשלה ויקטור אורבן לשלטון לפני ארבע שנים, יצאו בשבוע שעבר עשרות אלפי הונגרים לרחובות כדי למחות על המס המוצע. הם צעקו "דיקטטור!" וטענו שהתוכנית מאיימת על חירויות האזרח.

מאז עלייתו לשלטון הפך אורבן לדמות מקטבת בהונגריה ובחו"ל. הוא התעלם מתלונות האיחוד האירופי בעוד ממשלו יוזם תקנות חדשות שפוגעות בתחרות, מגביל את סמכויות מערכת המשפט ומקדם חוקה חדשה שלטענת המבקרים תגביל את הזכויות הבסיסיות.

למרות שאורבן נהנה מתמיכה פוליטית מסיבית של בסיס תומכים שמרניים, חשפו פעולות המחאה את הזעם שחשים חלק מההונגרים כלפי מנהיג שאותו הם מאשימים בנטיות אוטוריטריות.

אורבן דחה את הטענות שממשלו מנסה להגביל את חירויות האזרח, אך הודה כי התוכנית שנויה במחלוקת, ואמר שהממשלה תפסיק לעת עתה לקדם את הצעת החוק. "איננו קומוניסטים. איננו מושלים נגד העם, אלא עם העם", אמר ראש הממשלה בריאיון לתחנת הרדיו MR1.

הצעת החוק - האחרונה בשורת מסים שהשיקה הממשלה במטרה לצמצם את הגירעון - הייתה יוצאת דופן מאוד. חברות טלקום ואינטרנט גינו את התוכנית וטענו שהיא תחסום את ההתפתחות הכלכלית.

האיחוד האירופי, שאליו הצטרפה הונגריה ב-2004, מתח ביקורת חריפה על הצעת החוק, אך הודה כי אין לו אמצעים משפטיים להילחם בה. "אני מאוד שמחה עבור בני העם ההונגרי. קולם נשמע", אמרה נציבת האיחוד האירופי לעניינים דיגיטליים, נילי קרוס, לאחר שאורבן נסוג מהצעת החוק.

הממשלה טענה שהמס המוצע הוא דרך הוגנת להשיב לעצמה חלק מהכנסות המס שהפסידה כשאנשים החליפו את שירותי הטלפוניה המסורתיים בתקשורת אינטרנטית חינמית. למרות שהממשלה נסוגה מהתוכנית לעת עתה, אמר אורבן כי בכוונתו להעלות מחדש את ההצעה בשנה הבאה, לאחר שייערך דיון ציבורי ברגולציה של האינטרנט ובסוגיה כיצד ניתן לתעל רווחים מבוססי-אינטרנט לתקציב הממשלה.

ההצעה המקורית הייתה להטיל על ספקיות האינטרנט - ולא על הלקוחות - מס בסך 150 פורינט (0.62 דולר) על כל ג'יגבייט של תעבורת אינטרנט. בעקבות גל המחאה הראשון, אמרה הממשלה בשבוע שעבר כי תטיל תקרה על המס כדי שספקיות האינטרנט לא יצטרכו לשלם תשלום חודשי של יותר מ-700 פורינט בגין כל מנוי פרטי או יותר מ-5,000 פורינט בגין כל מנוי עסקי.