אלשטיין: "אנחנו לא מודאגים מההפסד 'על הנייר' באי.די.בי"

אדוארדו אלשטיין מנסה בראיון ל"גלובס" להרגיע את הרוחות: "ההשקעה באי.די.בי היא אולי העסקה החשובה ביותר שהייתה לי בקריירה, עד עכשיו עמדנו במחויבויות שלנו ונמשיך לעמוד בהן" ■ "לוקח זמן לבנות מערכת יחסים עם המשקיעים"

אדוארדו אלשטיין / צילום: רוני שיצר
אדוארדו אלשטיין / צילום: רוני שיצר

- אדוארדו אלשטיין, איך היית מגדיר את מערכת היחסים בינך לבין מוטי בן-משה?

"אני ומוטי עובדים יחד, לעיתים יש בינינו חוסר הסכמה, וזה בסדר. אנחנו מדברים כל פעם שצריך. השבוע דיברנו, וגם בשבוע שעבר. אנחנו מכבדים אחד את השני ואנחנו יחד רק חצי שנה, במהלכה קיבלנו את ההחלטות הנכונות וארגנו את ההון עבור אי.די.בי. החברה הולכת בכיוון הנכון, ואני ומוטי נוכל להשיג את ההצלחה שלה יחד.

"שותפות היא כמו חתונה, זה יכול להימשך חמישים שנה ויכול גם להיגמר בגירושים. שנינו מרגישים מחויבות הדדית אחד לשני ולחברה. אנחנו לא נמצאים באי.די.בי יחד בשביל לאהוב אחד את השני, אלא בשביל להשביח את ההשקעה. אנחנו מאוד שונים זה מזה אבל לעיתים זאת חוזקה, ואני חושב שבסופו של יום זה יעזור לאי.די.בי ולעסקיה".

כך נשמע היום אלשטיין בשיחה עם ל"גלובס" על רקע החששות המחודשים לגבי עתידה של אי.די.בי. חששות אלה באו לאחרונה לידי ביטוי בירידה החדה בשווי המניה והעליה בתשואות האג"ח, מה שהוביל בסוף השבוע את צמד בעלי השליטה בקונצרן, אלשטיין ובן משה, להודיע על כוונתם לממש אופציות שהנפיקה להם החברה, בהיקף של 176 מיליון שקל שיזרמו לקופתה. מימוש האופציות ייעשה לפי מחיר של 5.5 שקל למניה - פרמיה של כמעט 50% על מחיר השוק הבוקר. בתגובה, זינקה מניית אי.די.בי פתוח היום ב-11.5%.

ההזרמה הצפויה של כספי מימוש האופציות מצטרפת לסכום עצום של כ-1.2 מיליארד שקל שהזרימו השניים עד כה בהתאם לתנאי הסדר החוב באי.די.בי, שהושלם לפני מספר חודשים. נכון להיום, מופסדים אלשטיין ובן משה כ-50% על השקעתם (הפסד "על הנייר") ביחס למחיר השוק של מניות אי.די.בי פתוח שבידיהם - כ-600 מיליון שקל בחלקים שווים.

מימוש האופציות הצפוי מצטרף לכמה החלטות קודמות שהתקבלו באי.די.בי בשבועות האחרונים, בניסיון להוריד את רף החששות של המשקיעים. חששות אלה נבעו מהתחושה לפיה אלשטיין ובן משה אינם מצליחים לקדם מהלכים משמעותיים באי.די.בי עקב היחסים מעורערים ביניהם וכן עקב חוסר ודאות לגבי הכיוון אליו הולכת אי.די.בי על רקע נתונים פיננסיים מאתגרים - בדוחות החברה עדיין מופיעה הערת "עסק חי" והיא סובלת מגרעון עמוק בהון העצמי.

בראיון ל"גלובס" התייחס אלשטיין למימוש האופציות עליו החליטו השניים, למצבה של אי.די.בי פתוח וכאמור למערכת היחסים הלא פשוטה שלו עם השותף, בן משה. בפתח דבריו הוא מדגיש כי "זהו יום חשוב לאי.די.בי פתוח וצעד נוסף במילוי ההתחייבויות שלנו כבעלי השליטה, כחלק מתוכנית כוללת ותהליך בו התחלנו לפני כחצי שנה".

- לכמה זמן תבטיח ההזרמה הנוכחית את תשלומי החוב של אי.די.בי פתוח?

"אני מאמין שכספי מימוש האופציות יחד עם הדיבידנד עליו הכריזה בשבוע שעבר דסק"ש (בסך 200 מיליון שקל, א' ל', ע' כ') וכן הנפקת הזכויות המתוכננת שאושרה בדירקטוריון באי.די.בי פתוח יבטיחו לנו שקט בשנה הקרובה".

נזכיר כי בסוף השבוע שעבר הודיעה אי.די.בי פתוח כי בכוונתה לגייס בקרוב 180-250 מיליון שקל באמצעות הנפקת זכויות, במסגרתה ישקיע צמד בעלי השליטה כ-70 מיליון שקל כל אחד. ימים ספורים לאחר מכן פנו לחברה נאמני הסדר החוב - אייל גבאי וחגי אולמן - בדרישה לבחון חלופות אחרות לגיוס מקורות כספיים לחברה, בטענה לפגיעה בזכויותיהם של זכאי הסדר החוב, שהם בעלי מניות מיעוט באי.די.בי פתוח.

- האם החלטתם לסגת לפי שעה מהנפקת הזכויות?

"אמנם אנחנו לא ממהרים כעת עם הנפקת הזכויות, אבל היא לא בוטלה".

- איך אתה רואה את ההשקעה שלך בקבוצת אי.די.בי עד היום, ואת ההפסד הכבד שלכם "על הנייר"?

"יש משקיעים שמסתכלים לטווח קצר, אבל אנחנו רואים את אי.די.בי פתוח כהשקעה לכמה עשורים, ולכן אנחנו לא מזהים בעיה עם מה שקרה במסחר בשבועות האחרונים. יש לנו מחויבות גדולה לחברה לטווח ארוך, ולכן כבעלי הבית שלה החלטנו לשים את הכסף הרב שהשקענו בה עד היום. מדידת שווי ההשקעה שלנו בכל יום היא לא הדרך הנכונה לבחון את הדברים, לכן אנחנו לא מודאגים מההפסד 'על הנייר'".

- התחושה בשוק היא שאתם בעיקר מגיבים ללחצים שמפעילים המשקיעים ולא יוזמים מהלכים בעצמכם. כמו שעשיתם, למשל, בהחלטה על חלוקת הדיבידנדים באלרון ובדסק"ש.

"הקבוצה שלי נמצאת בשוק כבר יותר מ-25 שנה, ואם היינו עובדים בצורה כזו, לא היינו שורדים. הדבר החשוב הוא הכיוון בו אי.די.בי פתוח צועדת ולא המהירות בה נעשים המהלכים. לגבי חלוקת הדיבידנד בדסק"ש, הסכמנו לכך משום שדסק"ש היא חברה חזקה, ואנחנו לא רוצים לצאת נגד בעלי מניות מיעוט בה.

"לעיתים אנשים רוצים לראות שינויים גדולים שנעשים, אבל אנחנו לא חושבים שצריך לקבל החלטות או לבצע שינויים במהרה. אנחנו נמצאים בתהליך ארוך, ואני חושב שביצוע שינויים קטנים יוביל בסופו של דבר לשינוי גדול. אנחנו בהחלט מרוצים מהנהלת החברה, שפועלת באופן מדוד".

- אז יש בעיה במערכת היחסים בין אי.די.בי לבין שוק ההון?

"אני מאמין בשווקים ומכיר אותם, ואני חושב שלוקח זמן לבנות מערכת יחסים בין החברה לבין המשקיעים. עם הזמן נשפר את הקשר בין החברה לבין המשקיעים. זה נכון שההנחות שמניחים המשקיעים בשוק הן לא ההנחות שלנו, אבל אנחנו נראה למשקיעים שיש לנו את היכולות להוביל את הפעילויות השונות שיש בקונצרן אי.די.בי למקום הנכון והראוי.

"אם מסתכלים על אי.די.בי כעסק עם פורטפוליו פעילויות הגדול בישראל ומנתחים אותו, אפשר לראות שבתקופה האחרונה לא נרשם שום שינוי משמעותי במצב העסקים".

- ומה לגבי זה שעד כה סירב האוצר להעניק לך ולבן משה את היתר השליטה בכלל ביטוח, אחת מההחזקות המרכזיות של אי.די.בי?

"היו לנו כבר שתי פגישות עם המפקחת על הביטוח, דורית סלינגר, ואני מאמין בדרך בה פועלים שם. עם זאת, קצת מפתיע שאחרי הזרמה של כ-1.5 מיליארד שקל עדיין לא ניתן לנו האישור, בייחוד שיש לנו גם חברת ביטוח בארגנטינה, שבין המשקיעים בה נמצא המיליארדר מייקל שטיינהארדט.

"אני סבור שעם הזמן הרגולטורים יראו מה הקבוצה שלנו עושה, ויבינו שאנחנו יכולים לשלוט בכלל ביטוח. אני מזכיר שלפני שנה, כששיתפתי פעולה עם נוחי דנקנר, קיבלנו את האישור הנדרש, ואני מאוד חיובי בעניין קבלת ההחלטה לגבינו. אנחנו מכירים את עסקי הביטוח, ואני חושב שבסופו של דבר יתקבלו ההחלטות הנכונות. אני מאוד מאמין במערכת הרגולציה בישראל, מבין מה הרגולטור רוצה, ונספק לו כל מה שיבקש".

"מאמינים בשופרסל"

עניין נוסף המעיב על פעילות אי.די.בי היא רשת קמעונאות המזון שופרסל, שלפני כמה חודשים הודיעה על תוכנית התייעלות שגררה אותה לסכם את מחצית השנה הראשונה בהפסד של 125 מיליון שקל. תוצאות הרשת צפויות להמשיך להעיק על תוצאות הקונצרן גם ברבעונים הקרובים.

"אנחנו מאמינים בהנהלה המקצועית מאוד שיש לשופרסל ותומכים בקבלת ההחלטות הנעשית שם", אומר על כך אלשטיין. "אנחנו רוצים ששופרסל תהיה רווחית ותחרותית, ואני מאוד חיובי לגבי הנהלת החברה וסבור שהמהלכים שנעשים שם יהיו לטובת החברה".

- מדוע אתם לא מבצעים מהלכים משמעותיים של מכירה או רכישת חברה בקונצרן?

"אנחנו לוקחים לעצמנו שנה של למידה, ובכל מקרה לא נעשה באי.די.בי מכירת חיסול (fire sale). כדי לקבל החלטות, נדרש הרבה ידע. צריך לנתח את מצבן של חברות הקבוצה ואז להחליט אם ומה לקנות או למכור. כרגע אין לנו אף חברה למכירה על הפרק. אנחנו לא מבצעים מכירות כי אין לנו צורך בכך".

- יש מסר שהיית רוצה להעביר למשקיעים באי.די.בי?

"אני מבצע השקעות בהרבה מדינות, אבל ההשקעה באי.די.בי היא מאוד משמעותית עבורי. זאת אולי העסקה החשובה ביותר שהייתה לי. יש לנו מחויבות להזרמה של כ-500 מיליון שקל נוספים בשנה הבאה ויתרת הכסף הנדרש תגיע מהחברות הבנות. עד עכשיו עמדנו במחויבויות שלנו, ונמשיך לעמוד בהן, ובנוסף כל החברות בקבוצה הן עם נזילות גבוהה ותזרים מזומנים חזק".