הדולר עלה ל-3.796 שקלים; "הספקולנטים לא נרתעים"

האירו התחזק ב-0.33% ל-4.75 שקלים ■ האיחוד האירופי הפחית היום את תחזית הצמיחה לגוש האירו ל-0.8% השנה

כלכלה, דולרים מטבע חוץ מטח / צלם: רויטרס
כלכלה, דולרים מטבע חוץ מטח / צלם: רויטרס

הדולר המשיך בהתחזקות מול השקל ועלה היום (ג') ב-0.18% לשער יציג של 3.796 שקלים, בעוד האירו התחזק ב-0.33% ל-4.75 שקלים. אתמול, נציין, לאחר קביעת השער היציג, טיפס הדולר לזמן קצר מעל רמת ה-3.8 שקלים אולם נחלש לאחר מכן.

האיחוד האירופי הפחית היום את תחזית הצמיחה לגוש האירו ל-0.8% השנה, זאת לעומת תחזית קודמת לצמיחה של 1.2% בתמ"ג האירופי. ההחלטה התקבלה, בין היתר בשל צמיחה נמוכה מהחזוי בגרמניה, צרפת ואיטליה. ההודעה של האיחוד האירופי מגיעה יומיים לפני פגישת הבנק המרכזי האירופי.

מנכ"ל מט"ח 24 דוד מסיקה, מציין הבוקר כי "הצמד דולר-שקל ממשיך לשבור שיאים וסוגר באזור הגבוה מעל 3.8. זאת בעקבות נתון חיובי ומפתיע במדד ה-ISM היצרני בארה"ב. המדד הציג קריאה של 59, כאשר הציפיות היו 56.2, נמוך מהנתון הקודם. הצפי הוא להמשך התחזקות הדולר, אך יש להמשיך לעקוב אחר תוצאות נתוני התעסוקה בארה"ב בסוף השבוע. כל תיקון בדולר-שקל עלול להוות פריצת דרך נוספת למשקיעים, לסוחרים, לדינמיקה בחדרי המסחר ובכניסת שחקנים חדשים לראלי".

במחלקת המחקר של FXCM ישראל מציינים הבוקר: "הדולר-שקל ממשיך את המומנטום החיובי מהשבוע שעבר ושוב הצליח לטפס מעל רמת המפתח של 3.80. נראה כי בשלב זה גם רמה פסיכולוגית זו אינה מרתיעה את הספקולנטים, שממשיכים לדחוף את הצמד מעלה. רמת היעד הבאה היא 3.815 ולאחר מכן 3.83 שקלים לדולר. הדולר ממשיך להתחזק הן על רקע המשך התאוששותה של כלכלת ארצות הברית והן כתוצאה מחולשת המטבעות האחרים".

יוסי פריימן, מנכ"ל פריקו ניהול סיכונים, מימון והשקעות, אומר כי "היצעי תחילת החודש הקלנדרי מצליחים לבלום את פיחות השקל ובולמים את הנסיקה אל עבר רמות שיא חדשות המגבילות את תנועת הדולר בתחום 3.78 עד 3.83 שקלים. להערכתנו, על רקע הירידה החדה שנרשמה בפעילות הגידור עם הפיחות המהיר שרשם השקל מאז חודש אוגוסט הרי שברמות הקיצון ניתן לצפות לחידוש פעילות הגידור מצד גופים מוסדיים ופעילים זרים, דבר המעלה את הפוטנציאל לתיקון שערים."

ביום שישי יתפרסם בארצות הברית דוח התעסוקה, ועל פי התחזיות הוא אמור להצביע על תוספת של כ-230 אלף משרות באוקטובר. נתונים אלה מחזקים את הציפיות להעלאות ריבית מצד הפד, והדבר מתבטא בעלייה בתשואות האג"ח הממשלתי ובערכו של הדולר. מצד שני, חוזקו של הדולר נובע מהבריחה של המשקיעים מהמטבעות המובילים האחרים, כגון הין והאירו.