מחיר הנפט פשוט מתרסק בעולם - והנה הגרף שמראה זאת

סוכנות הידיעות רויטרס דיווחה כי חברת נפט ממשלתית סעודית בשם Saudi Aramco חתכה את מחירי הנפט לרוכשים אמריקאים, אך העלתה אותם עבור קונים אסייתיים ואירופיים

נפט / צלם: רויטרס
נפט / צלם: רויטרס

מחיר הנפט מסוג WTI נפל היום (ג') לשפל שלא נראה מאז 2011 ונסחר קרוב ל-77 דולר לחבית. גם מחיר חבית נפט מסוג ברנט (הסוג המשמש את הלקוחות האירופים ומשליך על מחירי הדלק בישראל) יורד ב-1.3% ל-84.7 דולר.

מדובר בהמשך למגמת היחלשות הנפט שנמשכת מזה שבועות. סוכנות הידיעות רויטרס דיווחה כי חברת נפט ממשלתית סעודית בשם Saudi Aramco חתכה את מחירי הנפט לרוכשים אמריקאים, אך העלתה אותם עבור קונים אסייתיים ואירופיים.

הנה גרף שמראה את הקריסה האחרונה במחיר הנפט:

מחירי הנפט / צילום מסך מתוך ביזנס אינסיידר
 מחירי הנפט / צילום מסך מתוך ביזנס אינסיידר

לאחרונה פורסם ברויטרס כי סעודיה מתכוונת לאפשר מחירי נפט נמוכים יחסית של כ-80 דולר לחבית ואפילו נמוך מכך, במשך השנתיים הקרובות, על מנת לעצור את ההשקעות והפיתוחים הטכנולוגיים בארה"ב שנועדו להגביר את תפוקת הנפט. הכוונה היא בעיקר לטכנולוגיית פצלי שמן שהקפיצה את התפוקה ונמשכת במלוא המרץ.

אנליסטים מעריכים כי אם הנפט יירד ל-75 דולר לחבית ומתחת לכך - הכדאיות הכלכלית של חברות המפיקות נפט מפצלי שמן תעמוד בספק והדבר יפגע בתעשייה. המשמעות היא שהעולם אולי יקבל מחירי נפט נמוכים בטווח של השנתיים הקרובות, אך בטווח הארוך יותר סעודיה תשמר את מעמדה ומעמד קרטל הנפט אופ"ק, תפגע בפיתוחים הטכנולוגיים ותשמור על מחירים גבוהים.