פחות מ-600 מיליון שקל גויסו באוקטובר בבורסה

בלידר הנפקות מציינים, כי עם הנפקות האג"ח הבולטות בחודש החולף נמנו אלה של חברת נייר חדרה, קרדן נדל"ן וקרן ההשקעות בנדל"ן ריט 1

בנין הבורסה החדש / צילום: תמר מצפי
בנין הבורסה החדש / צילום: תמר מצפי

תקופת החגים וימי החופש הרבים שהתלוו אליהם במהלך חודש אוקטובר הובילו להאטה משמעותית בגיוסי החוב הקונצרניים, שהסתכמו במצטבר בפחות מ-600 מיליון שקל - כך עולה מנתוני החברות מידרוג ולידר הנפקות.

בלידר הנפקות מציינים, כי עם הנפקות האג"ח הבולטות בחודש החולף נמנו אלה של חברת נייר חדרה, אשר גייסה כ-150 מיליון שקל, קרדן נדל"ן שגייסה כ-125 מיליון שקל, וקרן ההשקעות בנדל"ן ריט 1, שגייסה כ-110 מיליון שקל.

באוקטובר לא בוצעו כלל הנפקות של חברות ממשלתיות, וגם הבנקים נעדרו מפעילות גיוסים, אחרי שבלטו בפעילות זו בספטמבר.

למרות החודש החלש, מסתמנת 2014 כאחת משנות השיא בפעילות גיוסי החוב הקונצרניים, עם סכום ענק המצטבר מתחילת השנה לכ-39 מיליארד שקל שגייסו החברות - זינוק של כ-30% לעומת התקופה המקבילה ב-2013.

הפעילות המואטת באוקטובר נרשמת אחרי חודש אינטנסיבי במיוחד בספטמבר, עם גיוסי אג"ח בהיקף ענק של כ-11 מיליארד שקל, וכאמור, על עיקר הסכום היו אחראים הבנקים (כ-6.5 מיליארד שקל).

בסך הכול, מתחילת השנה אחראי ענף הפיננסים (בנקים וחברות ביטוח) לכ-30% מגיוסי האג"ח, עם סכום של כ-11 מיליארד שקל - כפול ביחס לגיוסים שביצעו בתקופה המקבילה ב-2013.

מנתוני מידרוג עולה, כי בין חברות הפיננסים בולט מתחילת השנה בנק מזרחי-טפחות, האחראי ליותר ממחצית הסכום שגויס - 5.8 מיליארד שקל. למזרחי-טפחות הצטרף בספטמבר בנק הפועלים, שביצע גיוס גדול שעבר רף של 3 מיליארד שקל.

עוד בין המנפיקות הבולטות מתחילת השנה, אשטרום נכסים גייסה 1.45 מיליארד שקל, בזק 1.15 מיליארד שקל וחברת הנדל"ן האמריקאית אקסטל גייסה 1.05 מיליארד שקל.

יבוא חברות הנדל"ן של יזמים יהודים-אמריקאים לשוק ההון המקומי, לצורך גיוס חוב עבורן, מגמה שהתגברה בחודשים האחרונים, סייע לענף הנדל"ן והבנייה לבלוט לצד הבנקים מתחילת השנה, עם גיוס מצטבר של 12.5 מיליארד שקל - כ-32% מסך הנפקות האג"ח שבוצעו.

מגמת ההנפקות "האמריקאיות" צפויה לתפוס תאוצה במהלך נובמבר, ועל הפרק עומדים גיוסי אג"ח ענקיים של כמה חברות נדל"ן אמריקאיות המעוניינות לגייס לפעילותן 300-400 מיליון שקל כל אחת. אתמול פרסמו החברות אול-יר הולדינגס (All Year Holdings) של יואל גולדמן ולייטסטון אנטרפרייזס (Lightstone Enterprises) של דיוויד ליכטנשטיין טיוטות תשקיף לקראת גיוסים בהיקף כזה. הקדימה אותן חברת ספנסר של ג'ואל בלאק, אשר קיבלה אתמול דירוג A2 ממידרוג ודירוג מקביל של A מ-S&P מעלות, לקראת גיוס חוב של עד 400 מיליון שקל.

מבין החברות המקומיות, היום קיבלו חברת ההשקעות אלקו שבשליטת גרשון זלקינד דירוג A באופק יציב מחברת S&P מעלות לגיוס של עד 50 מיליון שקל, חברת גירון פיתוח אישרה ביצוע הנפקת אג"ח והחברות וילאר וממן עדכנו כי הן שוקלות אפשרות לגייס חוב.

רנן כהן אורגד, מנכ"ל לידר הנפקות, אמר היום כי "קצב ההנפקות השנתי גבוה מאוד, ויש לנו עוד חודשיים של פעילות. בחודש נובמבר היקפי הפעילות הגבוהים צפויים לחזור, אחרי הירידה בפעילות באוקטובר. על הפרק עומדים גם גיוסים של כמה חברות בינוניות וקטנות".

ההנפקות העיקריות בחודש אוקטובר 2014
 ההנפקות העיקריות בחודש אוקטובר 2014