השווי של "נתיב אקספרס" נחתך; מה עושה קרסו מוטורס?

קרסו נכנסה לשותפות עם משפחת עפיפי לפי שווי של 93 מיליון שקל לנתיב אקספרס, ששוויה ירד כעת ל-72 מיליון שקל

קרסו מוטורס, יבואנית רכבי רנו וניסאן, עדכנה על ירידת ערך משמעותית של יותר מ-20% בשווי חברת התחבורה הציבורית "נתיב אקספרס", שאליה נכנסה לשותפות לפני קצת יותר משנה.

לפי העדכון, השווי שלפיו נקבעה התמורה ששילמה קרסו מוטורס ל"נתיב אקספרס" כנגד הקצאת 50% ממניותיה, נחתך ב-20 מיליון שקל - מ-93 מיליון שקל ל-73 מיליון שקל, לפני הכסף. הערכת השווי תוקנה בעקבות נתונים חדשים, שהוצגו על-ידי "נתיב אקספרס" בפני מעריך השווי הבלתי תלוי שביצע את הערכת השווי.

תיקון זה נעשה למנגנון התאמת שווי שעליו סיכמה קרסו מוטורס בעת כניסתה ל"נתיב אקספרס". לפיכך, שותפתה של קרסו מוטורס בחברת האוטובוסים, משפחת עפיפי, "הודיעה לחברה בעל פה", כי לאור הערכת השווי המעודכנת היא תשקיע ב"נתיב אקספרס" את ההפרש בשווי (20 מיליון שקל) "בדרך אשר תיקבע בהמשך על-ידי הצדדים ובאופן שלאחר ההשקעה נתיב אקספרס תמשיך להיות מוחזקת בחלקים שווים (50%-50%) על-ידי הצדדים".

בקרסו מוטורס, המנוהלת על-ידי איציק וייץ, ציינו כי ההשלכות החשבונאיות של ירידת הערך נלמדות, ועדכון בנושא יינתן בהמשך, במידת הצורך.

"נתיב אקספרס", שהייתה בשליטה מלאה של משפחת עפיפי עד כניסתה של קרסו, עוסקת בהפעלת אשכולות קווי תחבורה ציבורית, והיא פועלת בעיקר בצפון הארץ. החברה הפעילה, נכון לתחילת השנה, 240 קווי תחבורה ציבורית, באמצעות 330 אוטובוסים.

כניסתה של קרסו ל"נתיב אקספרס" הושלמה באוגוסט 2013, ומדוחות השנה החולפת של קרסו עולה כי "נתיב אקספרס" סיכמה את 2013 בהפסד של 730 אלף שקל, לאחר רווח של 14 מיליון שקל בשנת 2012 והפסד של 21 מיליון שקל ב-2011.

קרסו ומשפחת עפיפי עובדות בשיתוף פעולה זה כמה שנים. ב-2009 הקימו הצדדים חברה העוסקת בשיווק ובמכירת רכבי רנו וניסאן באזור נצרת, והם מחזיקים שם במרכז מכירות ובמגרש טרייד אין. שותפות זו מוכרת כמה מאות רכבים בשנה, ורווחיה מצטברים לכחצי מיליון שקל מאז הקמתה.

בפעילותה העיקרית - מכירת רכבי רנו וניסאן - סובלת קרסו מוטורס בחודשים האחרונים מהאטה, ואת המחצית הראשונה של 2014 סיכמה עם ירידה של 7% ברווח הנקי ל-51 מיליון שקל.

ההכנסות לתקופה זו נחלשו ב-3%, ל-1.37 מיליארד שקל, וההכנסות ממכירת מכוניות חדשו ירדו ב-8% ל-835 מיליון שקל.

במחצית השנה בלטה לשלילה ירידה של 10% במכירות ניסאן, שהגיעו לקצת יותר מ-5,300 כלי רכב, לעומת עלייה של 4% במכירות רכבי רנו, שהצטברו ליותר מ-4,400. קרסו מוטורס נסחרת בבורסה לפי שווי של כ-1.3 מיליארד שקל, אחרי עלייה שנתית של 6% במניה.