הדמוקרטים משתוללים אחרי התבוסה: "זה מרחץ דמים מזורגג; שאובמה יתחיל לכתוב זיכרונות"

נשיא ארה"ב הפך ל"ברווז צולע" עד תום כהונתו בעוד שנתיים ■ דמוקרטים מפנים אצבע מאשימה כלפי אובמה: "מי שלא מבין שהוא אחראי לתבוסה - יצא מדעתו" ■ טוענים: "היד הרפה של אובמה כלפי דאע"ש חרצה את גורלנו"

ניצחון הרפובליקנים בבחירות האמצע / צילום: רויטרס
ניצחון הרפובליקנים בבחירות האמצע / צילום: רויטרס

זעם במפלגתו של נשיא ארה"ב ברק אובמה בעקבות התבוסה בבחירות האמצע והשתלטות הרפובליקנים על הסנאט.

יש רגע אחד שבו הדמוקרטים הבינו הלילה שהם בדרך לתבוסה כואבה: בבחירות בווירג'יניה, שם הם ציפו לניצחון אדיר, התברר כי המירוץ צמוד יותר מכפי שחשבו. זה הרגע שבו הדמוקרטים הבינו שמשהו ממש לא בסדר מבחינתם. בסופו של דבר הם ניצחו בווירג'יניה, אבל בקושי.

"כשאתה מריע לניצחון דחוק בווירג'יניה, אתה יודע שזה לא הולך להיות לילה טוב", אמר אסטרטג שעובד עבור הדמוקרטים ל"ביזנס אינסיידר".

פעיל אחר במפלגה הדמוקרטית סיכם את כל תוצאות הבחירות בהודעה של שתי מילים: "Fucking. Bloodbath" ("מרחץ דמים מזורגג").

בכל המובנים, בחירות האמצע היו אסון עבור מפלגתו של אובמה. לא רק שהרפובליקנים הצליחו לשים סוף לשליטה הארוכה של הדמוקרטים בסנאט, אלא הם גם גרמו לדמוקרטים לאבד שליטה במחוזות מפתח שנחשבו מעוזים חזקים לדמוקרטים.

אם לא די בכך, הרפובליקנים העמיקו את שליטתם בבית הנבחרים והפכו למפלגה עם הרוב הגדול ביותר בבית הנבחרים מאז 1928 - בשנתיים האחרונות לכהונת אובמה. המשמעות היא שאובמה הוא למעשה "ברווז צולע" ויתקשה להעביר כל החלטה מהותית עד תום הכהונה שלו בעוד שנתיים.

אחד הדמוקרטים השווה את תוצאות הבחירות לצונאמי הקטלני ששטף את חופי דרום-מזרח אסיה ב-2004. "אני פשוט בשוק", אמר אחד מהם.

דמוקרט אחר ששוחח עם "ביזנס אינסיידר" תיאר גם כן את הבחירות כ"מרחץ דמים" והפנה אצבע מאשימה כלפי אובמה: "לנשיא יש עוד 60 יום לפרלמנט הנוכחי וכדאי לו לגדל חוט שדרה ולהניח אג'נדה אגרסיבית שפונה למרכז המפה הפוליטית. אם הוא ייכשל, כדאי שיתחיל לעבוד על כתיבת הזכרונות שלו".

פעיל דמוקרטי אחר מאשים גם כן את אובמה אישית וטוען כי הוא אחראי להשפלת הדמוקרטים: "פעילים דמוקרטים שמסרבים להבין שאובמה הוא האחראי לאסון הזה פשוט יצאו מדעתם (מקור: "out of their fucking minds"). הם פשוט לא מבינים שהפאשלות של הבית הלבן... גורמים לנו להפסיד שנה אחר שנה".

פעיל אחר טוען כי מדיניות החוץ של אובמה והיד הרפה שהפגין כלפי הטרור העולמי גרמה לתבוסתו. הוא הזכיר את מסיבת העיתונאים המפורסמת של אובמה באוגוסט בה נשאל מהי האסטרטגיה של הבית הלבן נגד דאע"ש, ואובמה ענה: "אין לנו עדיין אסטרטגיה".

"עכשיו ראינו מה הבוחרים חושבים על היעדר התוכנית של אובמה לטיפול בדאע"ש", אמר פעיל דמוקרטי. "הדעה הרווחת היא שממשל אובמה הוא ספינה רעועה... ואז הגיע האבולה".