אלשטיין ובן משה דוחים את הנפקת הזכויות באי.די.בי

באסיפת מחזיקי האג"ח פירטה היום דסק"ש את המקורות העומדים לרשותה לצורך החזר החוב לנושים ■ הנפקת הזכויות באי.די.בי תידחה לשנה הבאה

אדוארדו אלשטיין מוטי בן משה / צלם: רויטרס תמר מצפי
אדוארדו אלשטיין מוטי בן משה / צלם: רויטרס תמר מצפי

ימים אחדים לאחר שהרגיעו את החזית שנפתחה מולם מצד בעלי המניות של אי.די.בי פתוח והחברה הבת, דסק"ש, היום כבר נאלצו בעלי השליטה בקונצרן, אדוארדו אלשטיין ומוטי בן משה, להגיב לחזית חדשה - הפעם מצד מחזיקי האג"ח של דסק"ש, המתנגדים לחלוקת דיבידנד של 200 מיליון שקל שעליו הכריזה החברה.

גופים מוסדיים המחזיקים באג"ח דסק"ש דרשו בתחילת השבוע מנאמן האג"ח לכנס אסיפת מחזיקים לצורך דיון במדיניות הדיבידנד של החברה, וזו כונסה היום במשרדי קבוצת אי.די.בי בתל אביב. אלשטיין ובן משה, המכהנים במשותף כיושבי הראש של דירקטוריון דסק"ש, לא הופיעו לאסיפה, והשאירו את הבמה למישל דהן, מנהל הכספים הראשי, שמשמש גם כמנכ"ל זמני מאז התפטר באוגוסט אשתקד המנכ"ל ליאור חנס.

דהן הכין לקראת האסיפה מצגת פיננסית שתכליתה אחת: להציג את איתנותה הפיננסית הגבוהה של דסק"ש ואת יכולתה לעמוד בהתחייבויותיה לנושים בשנים הקרובות. המצגת מלמדת כי החוב הפיננסי הנוכחי של דסק"ש מסתכם ב-5.5 מיליארד שקל, ובנטרול המזומנים בקופה (חוב פיננסי נטו) הוא מסתכם ב-3.4 מיליארד שקל.

שווי השוק של החברות המוחזקות על-ידי דסק"ש, כך עולה ממצגת החברה, גבוה בהרבה מהחוב הפיננסי (נטו), ועומד על 4.9 מיליארד שקל, כך שגם לאחר חלוקת הדיבידנד שעליו החליט הדירקטוריון בשבוע שעבר, תישאר החברה לטענתה עם עודף נכסים על התחייבויות בהיקף גבוה של 1.3 מיליארד שקל.

עד סוף 2016 תידרש דסק"ש לפרוע לבנקים ולבעלי האג"ח תשלומי קרן וריבית של 2.1 מיליארד שקל, ולדעת דהן היא תוכל לגשר על הפער במגוון דרכים, כולל קבלת דיבידנדים מהחברות הבנות, גיוסי חוב נוספים לאור התשואות הנמוכות שבהן נסחרות האג"ח שלה (עד 4.1%), מחזורי חוב ומימושי השקעות - ככל שתידרש.

הפחתה בדיבידנדים

רשימת ההחזקות של דסק"ש כוללת בעיקר את סלקום, שופרסל, נכסים ובנין, אלרון, אדמה (לשעבר מכתשים אגן), וכן החזקות אחרות ובהן בית ההשקעות אפסילון, יחידות בקרנות השקעה ועוד. סלקום ושופרסל נהגו בעבר לחלק מדי שנה מאות מיליוני שקלים לבעלי מניותיהן, אולם קשיים עסקיים בשנים האחרונות הפחיתו דרמטית סכומים אלו.

שופרסל אמנם חילקה 320 מיליון שקל מאז תחילת 2013, אולם סלקום ונכסים ובנין הסתפקו באותה התקופה בחלוקה של 85 מיליון שקל ו-60 מיליון שקל, בהתאמה, בלבד. אלרון חילקה לאחרונה כ-400 מיליון שקל בזכות מכירת חלקה בחברת גיוון אימג'ינג, ומחצית מהסכום הועבר לדסק"ש, וסייע כנראה בקבלת ההחלטה על חלוקת הדיבידנד לבעלי מניותיה.

בדסק"ש טוענים כאמור, כי החלוקה אינה פוגעת באיתנותה הפיננסית, וגם בקרב מחזיקי האג"ח הגדולים מסכימים כי מדובר בחלוקה סבירה ומידתית יחסית ליכולות החברה ולרווחים הניתנים לחלוקה (545 מיליון שקל לאחר הדיבידנד הנוכחי).

אלא שבקרב המוסדיים שמחזיקים באג"ח היו מי שביקשו להעביר מסר ברור לדירקטוריון ולבעלי השליטה החדשים שיושבים בראשו, כי יתנגדו בתוקף למדיניות דיבידנד מתירנית, כדבריהם, שכל תכליתה היא לשפר את מצבה הפיננסי של אי.די.בי פתוח, החברה האם.

הגופים המוסדיים, על פי ההערכות בשוק, חשופים כיום יותר לאג"ח של דסק"ש מאשר לאג"ח של אי.די.בי פתוח, ולכן מעדיפים לעסוק יותר בשמירה על איתנותה של דסק"ש מאשר בפתרון בעיותיה הפיננסיות של החברה האם. מי שכן עסוקים בכך באינטנסיביות הם רו"ח אייל גבאי ועו"ד חגי אולמן, הנאמנים להסדר החוב של אי.די.בי אחזקות (שבעבר חלשה על הפירמידה).

השניים דרשו לאחרונה מאלשטיין ובן משה להזרים הון לחברה בדרך של מימוש כתבי אופציה קיימים שברשותם, במקום בדרך של הנפקת זכויות חדשה, שהייתה מדלדלת את החזקתם של נושי אי.די.בי אחזקות (אשר הנאמנים מחזיקים עבורם ב-5.4% ממניות אי.די.בי פתוח).

בעקבות התנגדות הנאמנים הסכימו השבוע אלשטיין ובן משה לממש את האופציות, בהיקף של 176 מיליון שקל, במהלך שעלה להם בתוספת של כמה עשרות מיליוני שקלים ביחס לסכום שהיו משלמים בהנפקת זכויות, כאשר מחיר מימוש האופציות גבוה בעשרות אחוזים ממחיר מניית אי.די.בי פתוח בשוק.

מסיבה זו, דיווחה היום אי.די.בי כי אמנם אין שינוי בכוונתה לפעול לגיוס הון בהנפקת זכויות, אולם התוכנית לגיוס בטווח המיידי תידחה למועד שייקבע על-ידי הדירקטוריון, כנראה בשנה הבאה.

דיסקונט השקעות
 דיסקונט השקעות