שותפות "תמר" בדרך להסכם גז עם יוניון פנוסה

מדובר בהסכם למכירת 70 מיליארד מ"ק של גז לתקופה של 15 שנה

שותפות הגז "תמר" דיווחה לבורסה כי בכוונתה להאריך את המשא ומתן המתנהל עם החברה הספרדית יוניון פנוסה (Union Fenosa Gas) אשר לה מתקן הנזלת גז בדמייטה שבמצרים. מדובר בהסכם למכירת 70 מיליארד מ"ק של גז לתקופה של 15 שנה.

ב-5 במאי הכריזה שותפות "תמר" על חתימת מכתב הכוונות הבלתי מחייב בין השתיים, מכתב אשר מטרתו הסופית היא כמובן להגיע לחתימה על הסכם מחייב בתוך תקופה של 5 חודשים. אתמול, כאמור, פרסמה השותפות כי האריכה את תקופת המשא ומתן.

לחברת יוניון פנוסה יש מתקן הנזלת גז בדמייטה, מתקן שהופסקה פעילותו כבר בשנת 2012, וזאת לאור החלטת ממשלת מצרים להשתמש בגז לצרכים פנימיים.

גם לחברת BG הבריטית יש מתקן הנזלה באידקו, והעובדה שאף אחת מהשתיים לא הייתה מסוגלת למלא אחר התחייבויותיהן ללקוחותיהן בשווקים הבינלאומיים עקב מחסור גז בשוק המקומי המצרי, גרמה לנזקים עצומים אצלן.

כתוצאה מכך, בשנה שעברה תבעה יוניון פנוסה את מצרים בטענה כי זו הפרה את ההסכם בניהן, והובילה בכך לנזק כספי עצום לחברה. המצרים חייבים כ-5.9 מיליארד דולר לחברות גז ונפט זרות אשר השקיעו במצרים.

ואולם, בספטמבר האחרון פרסמה סוכנות הידיעות הבינלאומית כי חברת יוניון פנוסה שוקלת לוותר על תביעת הענק נגד מצרים, זאת אם מצרים תתיר לה לייבא את הגז הישראלי למתקן ההנזלה שלה בדמייטה.

עוד נכתב באתר הסוכנות, כי הגז ממאגר "תמר", שיכול להגיע בצינור תת-ימי למתקן הנזלת הגז בדמייטה, יכול "להציל" את מתקן ההנזלה שעומד שומם כבר שנתיים, ובינתיים גובה מהחברה סכומי ענק כל יום.