פריגו רוכשת את אומגה פארמה בכ-4.5 מיליארד דולר

אומגה היא אחת מהחברות הגדולות באירופה לייצור תרופות ללא מירשם ■ מכירות אומגה הסתכמו בכ-1.6 מיליארד דולר ב-12 החודשים שהסתיימו ב-30 בספטמבר 2014

פריגו / צילום: בלומברג
פריגו / צילום: בלומברג

חברת התרופות פריגו ממשיכה להצדיק את השם שיצא לה כרוכשת סדרתית, עם רכישה גדולה שנייה תוך שנה. פריגו הודיעה היום על רכישת חברת התרופות הבלגית Omega Pharma, בעסקה שהיקפה יגיע ל-3.6 מיליארד אירו (4.5 מיליארד דולר), מתוכם 1.1 מיליארד אירו חוב של החברה הנרכשת שפריגו לוקחת על עצמה.

נזכיר כי רק לפני פחות משנה השלימה פריגו את הרכישה הגדולה ביותר בתולדותיה, חברת Elan מאירלנד שעליה היא שילמה 8.6 מיליארד דולר. בין שתי הרכישות הגדולות היא הספיקה לרכוש גם סל מוצרים בתחום בריאות האישה תמורת 82 מיליון דולר.

פריגו, חברת תרופות גנריות, מתמחה בתרופות ללא מרשם רופא (OTC) ופעילה במקביל בשווקים משיקים. מנייתה נסחרת במקביל בניו יורק ובת"א, מאז שרכשה לפני כמה שנים את אגיס הישראלית. שווי השוק שלה הוא 21.2 מיליארד דולר.

שילוב של מזומן ומניות

רכישת אומגה מתבצעת בשילוב של מזומן ומניות - כרבע מהרכישה במניות (כ-5 מיליון מניות פריגו, שמהוות כ-3.7% מהון המניות שלה) יועברו ישירות למייסד החברה מארק קוק (Coucke), והיתר ישולם במזומן וימומן בחלקו על-ידי חוב.

החברה כבר השיגה הלוואת גישור בסך 1.75 מיליארד אירו מג'יי.פי מורגן וברקליס, שגם שימשו כיועציה של פריגו בעסקה (מורגן סטנלי ייעץ לאומגה ובעלי מניותיה). טרום העסקה, בקופתה של פריגו יש כ-913 מיליון דולר. העסקה צפויה להיסגר ברבעון הראשון של 2015.

אומגה היא חברה פרטית שנרכשה ב-2012 על-ידי מנהליה לפי שווי נמוך בהרבה מהעסקה הנוכחית. הרכישה של אומגה על-ידי פריגו אמורה להרחיב את פעילותה של האחרונה בשוק ה-OTC העולמי על-ידי מינוף היכולות הקיימות ומכירת סל המוצרים הקיים באירופה באמצעות ערוצי המכירה של אומגה. זאת מעבר לפעילות הקיימת של פריגו כיום, שמתמקדת בארה"ב.

מנהל הפעילות הבינלאומית של פריגו הוא שרון כוחן, ובעבר הוא אמר בראיון ל"גלובס" שהיעד של החברה הוא ששליש ממכירותיה יגיעו מחוץ לשוק האמריקאי תוך שנים ספורות, גם בעזרת רכישות.

פריגו מצפה שהרכישה תתרום לרווחיה באופן מיידי, ומציינת שהכנסות אומגה בשנה שהסתיימה בסוף ספטמבר 2014 הסתכמו ב-1.6 מיליארד דולר, והיא ייצרה 1.2 מיליארד דולר פרופורמה מפעילות.

בסל המוצרים של אומגה נמצאות תרופות לטיפול בצינון, משככי כאבים, משחות ועוד. פריגו לא הייתה החברה היחידה שהתעניינה ברכישת אומגה, ובין השמות שצוינו כרוכשות אפשריות היו סאנופי ואקטביס.

"שילוב שתי החברות הנהדרות האלה יאיץ את אסטרטגיית הצמיחה הבינלאומית של פריגו, יגוון את עסקיה וייצר מעמד מוביל בשוק ה-OTC האירופי", אמר יו"ר ומנכ"ל פריגו, ג'וזף פאפא. קוק, מייסד ומנכ"ל אומגה, יצטרף להנהלת פריגו, והרכישה תגדיל את מצבת כוח האדם של פריגו ב-2,500 איש, מתוכם 1,100 אנשי מכירות.

ירידה בהכנסות מהתחום המרכזי

לצד הרכישה, פריגו פרסמה היום את דוחות הרבעון הפיסקאלי הראשון, עם תוצאות נמוכות מעט ביחס לתחזיות האנליסטים. שנת הכספים של פריגו מתחילה בחודש יולי, וברבעון שהסתיים בסוף ספטמבר היא רשמה הכנסות של כ-952 מיליון דולר - צמיחה של כ-2% ביחס לרבעון המקביל. האנליסטים שמכסים את מניית פריגו ציפו מהחברה להציג הכנסות של כ-998 מיליון דולר.

הרווח הנקי החשבונאי של פריגו ירד ב-13.5% ביחס לרבעון המקביל והסתכם ב-96.3 מיליון דולר, אך הרווח הנקי המתואם עלה ב-30.3% לכ-188 מיליון דולר. הרווח הנקי המתואם למניה הסתכם ב-1.4 דולר, 4 סנטים פחות מתחזיות האנליסטים. החברה ייצרה ברבעון הראשון 195 מיליון דולר מפעילות שוטפת.

בחלוקה לפי תחומי פעילות, דווקא בתחום המרכזי של החברה - תחום הבריאות לצרכן - נרשמה ירידה של 8.4% בהכנסות והן הסתכמו ב-493 מיליון דולר. גם הרווח התפעולי המתואם מהתחום ירד, ב-20.4%, והסתכם ב-76.4 מיליון דולר. בחברה מסבירים את הירידה במכירות גבוהות יותר לקמעונאים ברבעון המקביל על רקע עונת השפעת והצינון והיעדר מכירות של תרופת ה- guaifenesin ברבעון (היום פריגו הודיעה על חזרה לשיווק התרופה). פריגו חזרה על התחזית השנתית שלה, והיא מצפה לרווח נקי של 7.2-7.5 דולר למניה בשנת הכספים 2015 - כלומר רווח שינוע סביב מיליארד דולר.

פריגו
 פריגו