יציבות בנעילת המסחר בבורסה; פריגו עלתה ב-1.4%

ביום שישי הסתיים המסחר בוול סטריט במגמה מעורבת לאחר פרסום נתוני שוק העבודה ■ יונתן כץ וכלכלני לידר שוקי הון: "לאור השיפור בפעילות הכלכלית, אין הצדקה להמשך הורדת ריבית בישראל"

בורסת תל אביב/ צילום אילוסטרציה: איל יצהר
בורסת תל אביב/ צילום אילוסטרציה: איל יצהר

יום המסחר בבורסה של תל אביב (א') ננעל ביציבות במדדים המובילים, במחזור מסחר נמוך של 380 מיליון שקל. מדד המעו"ף נחלש קלות, ות"א 75 עלה בכ-0.6%.

יונתן כץ וכלכלני לידר שוקי הון מציינים בסקירת המאקרו השבועית שלהם כי מרבית הנתונים הכלכליים בישראל מעידים על שיפור בביקושים המקומיים בחודש ספטמבר. לכן, "לאור השיפור בפעילות הכלכלית, אין הצדקה להמשך הורדת ריבית בישראל".

כאמור, המסחר בוול סטריט ננעל ביום שישי במגמה מעורבת, אך המדדים הצליחו לשמור על רמות שיא, לאחר מסחר תנודתי במשך רוב שעות היום. זאת לאחר פרסום נתוני התעסוקה בארה"ב, שהצביעו על תוספת של 214 אלף משרות חדשות באוקטובר, לעומת תחזית של 235 אלף, ועל ירידה מפתיעה בשיעור האבטלה ל-5.8%, לעומת תחזית ליציבות ברמה של 5.9%.

רן שמואלי, מנהל השקעות באלומות ספרינט, מציין כי "דוח התעסוקה שפורסם ביום שישי מסמן את המשך המגמה החיובית בשוק התעסוקה האמריקאי, בחודש האחרון התווספו למשק האמריקאי כ -214,000 משרות חדשות ונרשם שיפור קל בשיעור ההשתתפות, למרות הנתונים החיוביים עדיין לא נרשם שינוי משמעותי לטובה בשכר לשעה. נתונים אלה נותנים חומר רב למחשבה לחברי הפד, האם ומתי להעלות את הריבית לאחר שסיימו את תוכנית ההרחבה הכמותית. בנוסף לשוק התעסוקה יעסיקו את מחשבותיהם של חברי הפד והסוחרים הצהרותיו של מריו דראגי מיום חמישי האחרון ושל נגיד הבנק המרכזי היפני מהשבוע שעבר על מחויבותם להילחם בדפלציה בעזרת ה"נשק" של הרחבה כמותית".

"הגורמים המנוגדים הללו הם שיקבעו לאן ילכו התשואות באג"ח הממשלתי האמריקאי לעשר שנים, אשר ירדו במהלך המסחר ביום שישי לרמה של 2.3%. לדעתנו הולכת להיות לנו תקופה תנודתית בתשואות לעשר שנים, כאשר כל סימן נוסף של שיפור במשק האמריקאי ידחוף אותן כלפי מעלה וכל סימן נוסף של דפלציה או פעולה של הבנק המרכזי מכיוונם של אירופה ויפן ימשוך אותן כלפי מטה", אומר שמואלי.

כלכלני לאומי מציינים בסקירתם השבועית כי "הרכיב המנייתי בתיק ההשקעות ממשיך להיות האפיק המועדף לנטילת סיכון, כאשר עיקר הסיכון להמלצה זו נובע מהתפתחויות שליליות בכלכלת אירופה. אנו ממליצים על משקל יתר משמעותי למניות חו"ל, לנוכח חולשת הביקושים המקומיים בישראל. במניות חו"ל אנו ממליצים על חשיפת שוק לארה"ב ולאירופה, חשיפת יתר לשווקים מתעוררים, וחשיפת חסר ליפן".

מניות במוקד

מניית פריגו עלתה על רקע פער ארביטראז' חיובי. החברה הודיעה ביום חמישי כי היא רוכשת את אומגה פארמה הבלגית (Omega Pharma), אחת מהחברות הגדולות באירופה לייצור תרופות ללא מירשם, בכ-4.5 מיליארד דולר. במקביל פריגו פרסמה היום את תוצאותיה לרבעון האחרון. מכירות החברה גדלו לכ-952 מיליון דולר והרווח הנקי על בסיס GAAP עמד על 96 מיליון דולר. הרווח הנקי שלא על בסיס GAAP גדל בכ-30% והסתכם ב-188 מיליון דולר. הרווח למניה עמד על 1.4 דולר לעומת צפי אנליסטים ל-1.44 דולר.

מניות לייבפרסון , פוטומדקס ואלוט תקשורת עלו על רקע פערים חיוביים. מנגד פריון ירדה על רקע פער שלילי.

אפי אירופה, מקבוצת אפריקה ישראל , השלימה את מכירת כל החזקותיה בקניון בצ'כיה תמורת 36.7 מיליון אירו. תזרים המזומנים נטו לפני מס (ולאחר הוצאות עסקה) של החברה יסתכם בכ-22 מיליון אירו, והחברה צפויה לרשום רווח לא מהותי בדוחותיה לרבעון הרביעי של שנת 2014.

חברת גב ים דיווחה הבוקר כי הרווח הנקי המיוחס לבעלי המניות של החברה ברבעון השלישי של שנת 2014 הסתכם בכ-39 מיליון שקל לעומת 17 מיליון שקל ברבעון המקביל אשתקד.