דריכות שיא: המשטרה העלתה כוננות ברחבי הארץ

הירי שהוביל למותו של צעיר בכפר כנא וההתפרעויות שבאו לאחר מכן מביאים את המשטרה להעלות החל מהבוקר את רמת הפעילות ל-ג' ■ אמש: 11 נפצעו, בהם פעוט כבן 3, מיידויי אבנים בוואדי ערה ובשומרון

מהומות בשטחים / צילום: רויטרס
מהומות בשטחים / צילום: רויטרס

מפכ"ל המשטרה רב-ניצב יוחנן דנינו קיים אתמול הערכת מצב בעקבות מותו של ח'יר חמדאן, צעיר בן 22 מכפר כנא, שנורה למוות אתמול (שבת) בידי שוטרים. בסיום הישיבה הוחלט להעלות את רמת הכוננות בכל רחבי הארץ ל-ג'. המשמעות: המשטרה תתגבר את כוחותיה במוקדי חיכוך ובערים המעורבות.

על רקע מותו של חמדאן, פרצו מהומות מוואדי ערה ועד למזרח ירושלים שכללו יידויי אבנים ובקבוקי תבערה: תשעה בני אדם, בהם פעוט כבן שלוש, נפצעו באזור השומרון מיידויי אבנים לעבר רכבים בשעות הערב. קודם לכן נפצעו קל שני בני אדם באופן דומה מאבנים שיודו על אוטובוס בכביש 65, מול תחנת משטרת עירון. הצבא מנהל מרדף אחר המיידים.

זמן קצר קודם לכן יודו אבנים לעבר הרכבת הקלה בציר בית-חנינא. נזק קל נגרם לרכבת. באירוע לא היו נפגעים. במקביל, עימותים בין פלסטינים ללוחמי משמר הגבול בשועפאט. שני חשודים נעצרו.

גרשון מסיקה, ראש המועצה האזורית שומרון, אמר כי "מדובר בחוסר חוסר אחריות של מדינת ישראל, שאישרה לפני חודשים תקציב למיגון אבנים אולם משרד האוצר מעכב את העברתו ליעדו. אני דורש להעביר לאלתר את תקציב מיגון האבנים לרכבים ולא להפקיר את שלומנו ואת שלום ילדינו".

בעקבות האירועים, אמר ראש הממשלה נתניהו כי תיבחן שלילת אזרחות של הקוראים להשמדת מדינת ישראל. "ישראל היא מדינת חוק. לא נסבול הפרות סדר והתפרעויות. נפעל נגד זורקי האבנים, חוסמי הצירים והקוראים להקמת מדינה פלסטינית במקום מדינת ישראל. מי שלא יכבד את החוק הישראלי ייענש במלוא החומרה", נכתב בהודעה ממשרד ראש הממשלה. "אנחה את שר הפנים לבחון שלילת אזרחות של הקוראים להשמדת מדינת ישראל".

מוקדם יותר הובא למנוחות ח'יר חמדאן בכפר כנא, שם פרצו מחאות ענק בעקבות מותו שכללו קריאות בגנות המשטרה והממשלה, שלדברי המפגינים - הסיתו והביאו למה שהם מגדירים כמדיניות של "יד קלה על ההדק".בעקבות האירוע הוחלט על שביתה כללית מחר במגזר הערבי. במהלך ההפגנה נעצרו שלושה תושבי המקום בחשד להתפרעות ולהפרת הסדר.

כעת, ההערכה היא שגם אם חקירת מח"ש תעלה כי הירי לא היה בלתי-מוצדק, בכפר כנא ובמגזר הערבי כולו יתקשו לקבל את הקביעה הזאת והפרות הסדר יימשכו גם היום.