האם שלדון אדלסון יקנה את עיתון ה"ניו-יורק טיימס"?

(עדכון) - אדלסון: "בתנ"ך לא כתוב על מדינת ישראל דמוקרטית" ■ בכנס המועצה הישראלית האמריקאית הביעו אדלסון וסבן צער על שלא קנו את "וושינגטון פוסט"

איך לפתור את בעיית העיתונות ה"שמאלנית" בארה"ב, שמסקרת את הסכסוך במזרח התיכון באופן מוטה לדעת מבקריה? לאיל ההימורים שלדון אדלסון ולאיל המדיה חיים סבן יש פתרון: לקנות את העיתונים הסוררים וכך לשנות את יחסם לישראל.

בדו-שיח פומבי, בוועידה של "ארגון הקהילה הישראלית-אמריקאית" בוושינגטון, קבלו השניים על הסיקור המוטה של ישראל באמצעי התקשורת האמריקאיים.

סבן אמר: "שלדון ואני היינו צריכים לקנות את 'וושינגטון פוסט'. חבל שלא ידעתי שהוא עומד למכירה" (העיתון נרכש לפני כשנה על-ידי ג'ף בזוס, מייסד אמזון, תמורת 250 מיליון דולר). הוא הוסיף, בנימה של תסכול: "הוא (בזוס) ממש גנב את העיתון. שילם תמורתו פרוטות, פרוטות".

אדלסון השיב: "אתה יודע מה? אולי אתה ואני ננסה לקנות את 'ניו-יורק טיימס'?".

סבן: "תאמין לי שניסיתי כמה פעמים לעשות זאת. זה לא ילך. זה עסק משפחתי".

אדלסון: "כסף יענה על הכול. אנחנו צריכים להציע הרבה יותר ממה שהעיתון שווה. אם המשפחה תסרב, בעלי המניות האחרים, שאינם בני משפחה, ירצו את הכסף ויוכלו לתבוע את המשפחה לדין".

בהתייחסו לפאנל של עיתונאים ישראליים ואמריקאיים, שנערך קודם לכן על אותה במה, הוסיף אדלסון בכעס: "שמעתם מה אמר קודם לכן עיתונאי (ישראלי) בפאנל? הוא אמר שצריך לחפש את הרע ולמצוא דרכים לתקנו. זו עיתונות אובייקטיבית? צריך לדווח על הדברים הטובים".

בשיחה עם "גלובס" לאחר הדיון אמר סבן כי הוא החל להתעניין זה מכבר ברכישת עיתון אמריקאי חשוב שיש לו השפעה על דעת הקהל בארה"ב. הוא סיפר כי ניסה לקנות את "ניוזוויק" כמה פעמים ממשפחת גרהאם, שהיתה בעלת השליטה ב"ניוזוויק" וב"וושינגטון פוסט", אך נתקל בסירוב.

בתשובה על שאלה האם הוא היה מוכן לשאת בהפסדים שנשא, ועדיין נושא, "וושינגטון פוסט", השיב סבן בפשטות: "כן, אתה יודע איזה כוח פוליטי עצום יש לעיתון כזה? איזו השפעה?".

סבן הוסיף, ספק בצחוק ספק ברצינות, שאם היה עולה בידו לרכוש את "וושינגטון פוסט", הוא היה חוסך סכומי כסף ניכרים. מדוע? "אנשים כמוני, או כמו שלדון (אדלסון), מצופים לתרום תרומות גדולות מאוד למועמדים פוליטיים. שלדון אמנם יותר עשיר ממני, אבל גם אני תורם המון. מו"ל של עיתון אמור לשמור על נייטרליות, ולכן הייתי פטור מכל התרומות הפוליטיות האלה".

בדיון בכנס התנצחו סבן ואדלסון על סוגיית פתרון של שתי מדינות. אדלסון חזר ואמר כי לפלסטינים - "עם מומצא" כדבריו - יש רק מטרה אחת: השמדת ישראל.

סבן החזיר: "הימנעות מהקמתה של מדינה פלסטינית, כלומר הותרת הסטטוס-קוו על כנו, תדחוף את ישראל לבידוד; היא תיעשה מדינה מנודה".

אדלסון: "אתה רוצה למצוא חן בעיני העולם; אני רוצה לשרוד".

סבן: "הקמת שתי מדינות הכרחית לקיומה של ישראל דמוקרטית ויהודית".

אדלסון: "התנ"ך לא אמר דבר על דמוקרטיה. התנ"ך מדבר על אחווה, על דברים טובים, לא על מדינת ישראל דמוקרטית... איך יכולות להיות שתי מדינות כאשר הפלסטינים מלמדים את ילדיהם שהיהודים הם צאצאי חזירים וקופים... בשבילם הטרור הוא אסטרטגיה, לא טקטיקה".

ולמרות שמכל דבריו עלה שהוא מתנגד להקמת מדינה פלסטינית, הצהיר אדלסון, לקראת סוף הדיון, שהוא היה מקים "גדר" סביב ישראל, כמו הגדר סביב ביתו, כדי לקבע הפרדה בין ישראל לפלסטינים. הוא לא השיב על שאלת סבן כיצד תגן הגדר על ישראל מפני טילים או מפני מנהרות.