האם "צוק איתן" גרם לעימות חסר תקדים בין צה"ל והשב"כ?

מחר בתוכנית התחקירים "עובדה": אנשי השב"כ מדברים לראשונה על חומרי המודיעין שהצטברו אצלם כבר בינואר 2014 ■ "הידיעות על "מלחמת יולי" החלו להגיע כבר בינואר - וראש השב"כ העביר אותם "לכל הגורמים" ■ בצה"ל, מנגד, טוענים שהשב"כ משקר

אילנה דיין/ צילום: דור מלכה
אילנה דיין/ צילום: דור מלכה

עימות חסר תקדים בין צמרת השב"כ וצה"ל. בתכנית פתיחת העונה של עובדה שתשודר מחר (ב-21:00 בקשת), מדברים לראשונה אנשי השב"כ על חומרי המודיעין שהצטברו אצלם כבר בינואר 2014: "הידיעות על "מלחמת יולי" החלו להגיע כבר בינואר - וראש השב"כ העביר אותם "לכל הגורמים". בצה"ל, מנגד, טוענים שהשב"כ משקר.

"צריך לסיים את ההכנות הצבאיות עד סוף יוני 2014, מאחר והמערכה עם ישראל תתחיל בתחילת חודש יולי", כך בדיוק נאמר בתדריך מבצעי שהעביר ממפקד בזרוע הצבאית בחמאס לדרגי השטח והגיע לשב"כ בינואר האחרון, כחצי שנה לפני תחילת מבצע "צוק איתן" - כך חושפות אילנה דיין ונעמה פרי בתכנית "עובדה" שתשודר מחר.

בין הידיעות הדרמטיות שהגיעו לשב"כ כחצי שנה לפני מבצע צוק איתן, נמצאים גם דבריו של בכיר בזרוע הצבאית של חמאס: "החמאס יזום מלחמה לפני שהאויב יספיק להיערך עם כוחות על הגבול".

על פי החומר המודיעיני, החמאס נערך להפתיע את ישראל: "אנחנו צריכים להיות מוכנים להעביר את המלחמה לשטחו של האויב. הכוונה היא להפתיע את צה"ל במוצבים שלו, ואת ישראל בבתים שלה".

חומר מודיעיני נוסף מגלה כיצד מתייחסים בחמאס למערכה: "זו תהיה מלחמת שחרור". בידיעה נוספת מפורטות המטרות: "מטרת המלחמה הבאה היא כיבוש יישובים. השלב השני הוא חטיפת חיילים".

בשב"כ אומרים, כי מבחינתם התמונה שהתגבשה מהחומרים האלה היתה ברורה: חמאס נערך למערכה גדולה עם ישראל בקיץ. "מינואר 2014 ישנם מספר דיווחים שמצטרפים לכדי תמונה אחת, שממנה אנחנו יכולים להבין שחמאס מתחילה להיערך לקראת מלחמה או מערכה עם ישראל", אומרת ל"עובדה" שירן, אשת שב"כ ממרחב הדרום שריכזה את הידיעות המודיעינית שהצביעו על כך שחמאס מתכנן מלחמה יזומה נגד ישראל.

בצמרת השב"כ אומרים כי הידיעות הללו הופצו בזמן אמת לכל הגורמים הרלוונטיים, ובכלל זה לצה"ל. "לא היה אחד שלא הכיר את האיום ואת האירוע", מצוטט בכתבה בכיר בשב"כ. "אני יודע שראש השירות העביר למי שהיה צריך להעביר את החומר ואת האיום". אמירות אלה מציתות עכשיו תבערה בין צמרת צה"ל והשב"כ, כשהיחסים בין הארגונים היו מתוחים כבר עוד קודם לכן.

גורמים בצה"ל טוענים: השב"כ פשוט משקר. חומרים על מלחמה ביולי לא הועברו אלינו מעולם. אם לראש השב"כ היו ידיעות על מלחמה בקיץ והוא לא הפך את השולחן - מישהו שם צריך להתפטר".

דובר צה"ל תת אלוף מודיע אלמוז אומר בראיון לאילנה דיין: "אני יושב בכל הפורומים המבצעיים אחת לשבוע, המילה מלחמה לא נאמרה בשום פורום... האם מישהו בינואר או בפברואר נתקל לכאורה באדישות מצד הגורמים המבצעיים ואומר חבר'ה: 'אתם ישנים ואני רואה מלחמה מול העיניים'? לא היה אירוע כזה - לא בינואר, לא בפברואר, לא במרץ. לא היה אירוע כזה".

בשב"כ מנסים להוריד את גובה הלהבות ולא להסלים את היחסים עם צה"ל, אך מתעקשים: כל המידע אכן הועבר.