דיווח: "איראן מחדשת את יחסיה עם ארצות-הברית"

לאחר נתק דיפלומטי שנמשך 35 שנה, גורמים רשמיים באיראן נמצאים במגעים עם ארה"ב במטרה לפתוח לשכת מסחר אמריקאית בטהרן - כך דיווח ה"טיימס" הבריטי ■ עפ"י הדיווח, המהלך ייצא לפועל אם יושג הסכם על תוכנית הגרעין האיראנית

ברק אובמה / צילום: רויטרס
ברק אובמה / צילום: רויטרס

גורמים באיראן מנהלים מגעים חשאיים עם ארצות-הברית, במטרה לחדש את היחסים בין המדינות לאחר נתק של 35 שנה - כך דיווח הלילה (שני) ה"טיימס" הבריטי.

על-פי הדיווח, הגורמים האיראניים הציעו לאמריקאים לפתוח משרד לענייני מסחר בבירה טהרן, אם יושג הסכם בין מעצמות המערב והרפובליקה האסלאמית עד סוף החודש.

אם המהלך ייצא לפועל, יהיה זה שיתוף-פעולה דיפלומטי ראשון בין וושינגטון לטהרן מאז סגירת השגרירות האמריקאית בבירה בזמן המהפכה האסלאמית בשנת 1979. מאז 4 בנובמבר אותה שנה שורר נתק דיפלומטי כמעט מוחלט בין ארצות-הברית לאיראן, בעקבות משבר 52 בני-הערובה האמריקאים, שהוחזקו על-ידי השלטון החדש בטהרן לתקופה בת 444 ימים.

בשבוע שעבר דיווח העיתון "וול סטריט ג'ורנל" כי נשיא ארצות-הברית, ברק אובמה, פנה באחרונה במכתב חשאי למנהיגה הרוחנה של איראן, האייתולה עלי חמינאי, ובו הדגיש כי לשתי המדינות אינטרס משותף במאבק בדאע"ש.

על-פי הדיווח, שיגר אובמה את המכתב באמצע החודש שעבר, ובו כתב כי שיתוף-הפעולה בין ארצו לאיראן במלחמה בחמושי ארגון המדינה האסלאמית בעיראק ובסוריה, קשור לעסקה הנרקמת בין איראן לבין המעצמות בנוגע לתוכנית הגרעין.

גורמים המעורים בפרטי המכתב הדגישו, כי בממשל אובמה סירבו להתייחס לנושא. עוד נטען כי גורמים רשמיים בממשל לא הכחישו את קיום המכתב כשנשאלו על כך בימים האחרונים על-ידי דיפלומטים זרים.